Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

12 Mei '05 -In Oostenrijk kijkt politie mee op AIS

WERKENDAM 12/5 - In Oostenrijk kijkt de politie mee als daar per 1 januari 2006 schepen op de Donau met transponders worden uitgerust en gevolgd met AIS. Dat bleek donderdag tijdens het Schuttevaer-congres in Werkendam uit de antwoorden van Manfred Seitz van Via Donau. Het privacyreglement voor BICS/IVS90 staat slechts bij uitzondering inzage van de gegevens door politiediensten toe, en sluit gegevensuitwisseling uit met systemen die van die regel afwijken.

'De privacy in Nederland is goed geregeld', zei Schuttevaer-directeur Kees de Vries.  'Het privacyreglement staat uitsluitend uitwisseling met Duitse of Franse vaarwegbeheerders toe op basis van dezelfde afspraken. Met Oostenrijk hebben we een probleem. Als u Oostenrijk binnenvaart zult u de uitgereikte AIS-transponder moeten aannemen en aanzetten. U valt dan onder de Oostenrijkse privacyregels.'
Seitz stelde dat via AIS alleen informatie wordt opgevraagd die nu ook al per fax of marifoon moet worden doorgegeven. 'Een terrorist die iets met je schip wil, kan het nu ook al aan de kegels herkennen als een schip met gevaarlijke stoffen. Oostenrijk wil de schippers vanaf 1 januari 2006 voorzien van tactische vaarweginformatie en het enige systeem waar dat mee kan is AIS, andere technologie is er niet. Het Nederlandse AI-IP is alleen nog als concept beschikbaar.' Seitz gaf aan dat AIS-gegevens geen groter bereik hebben dan dat van de marifoon, en dat het gebruik van een groter bereik verboden is.
Telematica-adviseur Piet Nefkens vond dat een foute weergave. AI-IP wordt volgens hem getest binnen Compris, testresultaten komen in september/oktober beschikbaar. Oostenrijk loopt met de keus voor AIS dus voor de muziek uit. Dat AIS-gegevens maar een beperkt bereik hebben, klopt volgens Nefkens ook niet. 'Voor 1100 euro koop je software om AIS-gegevens legaal te registreren en via het internet te publiceren, waar het gratis voor iedereen beschikbaar is. Kijk maar naar AISlive.com.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Henriette Driesen stelde op het Schuttevaer congres in Werkendam de juiste vraag: wat voegt RIS toe aan de door de directie gegeven voorbeelden. En ze kreeg geen goed antwoord. Volgens mij is de verbetering niet meer of minder dan een betere presentatie van hetzelfde, maar dan ook nog eens alleen als je constant on-line bent. Daar gaan we ook naar toe, zeker jullie die voor je beroep vaart. De eerste stap is voor die prijs van pakweg 70 euro per maand met een volgschotel over de satelliet downstream en GPRS upstream internetten en dat alleen als je niet in de buurt van een hotspot vaart. Maar je ging voorbij aan het belangrijkste: je kunt de tijd niet tegenhouden. Het komt en alleen het hoe kan je beinvloeden.

    Ik heb nog even tussendoor met “het bevoegd gezag = Rijkswaterstaat” staan praten en die begon te glimmen toen ik aangaf dat het grootste probleem zit in het feit dat Nederland een rechtstelsel heeft volgens het opportuniteitsbeginsel, terwijl Duitsland het legaliteitsbeginsel huldigt.

    Als je de gegevens in Nederland vastlegt, mag de overheid er alleen naar kijken voor het doel waarvoor die gegevens zijn verstrekt -> in dit geval veiligheid en bedrijfsmatigheid. Niet voor strafrechtelijk gebruik, tenzij dat via toestemming van de Officier van Justitie of de Rechter Commissaris in een strafrechtelijk onderzoek is. En dat werkt goed. Maar in het buitenland werkt het niet zo. Dus het probleem zit in die afstemming. Wettelijk mogen, nee moeten, bijvoorbeeld Duitse handhavers optreden als ze zien dat de wet wordt overtreden. Nederlandse handhavers zien het ook, maar mogen niet optreden. Dat is het grootste verschil en dat probleem moet uit de wereld wil RIS een internationaal succes worden. Anders moeten er tussen de landen in de overdracht van de gegevens filters worden gebouwd en dat ondergraaft de gebruikswaarde.

    Simon J. de Waard (Email) - 14 Mei '05 - 17:00



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel