12 Mei '05 -Terlouw: 'Acte van Mannheim en CCR overeind houden'
WERKENDAM 12/5 - 'Besef goed hoeveel de Acte van Mannheim heeft
bijgedragen aan de ontwikkeling van de Nederlandse Rijnvloot en de
positie van Nederland als handels- en transportnatie. Nederland: let op
uw zaak!' Die waarschuwing liet voorzitter dr Jan Terlouw van
Koninklijke Schuttevaer doorklinken in zijn jaarrede voor het 156e
Schuttevaercongres in Werkendam.
Terlouw was voorzitter van de Europese adviesgroep EFIN die gekeken heeft naar een betere verankering van de Acte en de CCR
in het hedendaagse Europa. Zijn conclusie tijdens het
Schuttevaer-congres: 'Nog even los van de voordelen, de
uitzonderingspositie en zekerheden,
die de Acte de scheepvaart heeft geboden. Het zou onverstandig zijn
deze positie zomaar op te geven.' Er zijn volgens Terlouw te weinig
EU-lidstaten die zich met binnenvaart bezighouden en de grote Europese
vraagstukken liggen op andere terreinen. 'Laat u dus geen zand in de
ogen strooien door mooie wensbeelden. De realiteit is anders.'
Uit Terlouw's jaarrede voor het Schuttevaer-congres:
Het afgelopen jaar heeft een adviesgroep onder mijn
voorzitterschap, los van Schuttevaer, zich gebogen over de vraag of en
zo ja hoe de Acte van Mannheim en de werkzaamheden van de Centrale
Rijnvaartcommissie beter zouden kunnen worden verankerd in het
hedendaagse Europa van de 25 lidstaten. De adviesgroep komt tot de
conclusie dat de binnenvaart in Europa en in de EU tot nu toe geen
grote rol heeft gespeeld en naar mijn mening zal dat in de nabije
toekomst zo blijven. Er zijn gewoonweg te weinig EU-lidstaten die zich
met binnenvaart bezighouden en de grote Europese vraagstukken liggen op
andere terreinen. Laat u dus geen zand in de ogen strooien door mooie
wensbeelden. De realiteit is anders.
Daarom is het een goede zaak dat er voor de Rijnvaart al 150 jaar een
eigen verdragrechtelijke organisatie werkzaam is, die de binnenvaart
wel prioriteit kan geven. Ook al is zij klein, en werkt zij met weinig
mensen, deze organisatie heeft voldoende gezag. Zij kan niet handelen
in strijd met het EU-verdrag, dus daar ligt geen noodzaak om de
beheersstructuur van de grote Europese rivieren helemaal op EU-leest te
schoeien. Juristen kunnen haarfijn uitleggen dat voortbestaan van de
Acte en de CCR juridisch op geen enkele wijze strijdig is met de
EU-regels of het verdrag. De EU kan wel toetreden tot de CCR, daar is
geen bezwaar tegen.
Nu zijn er wel steeds meer mensen in Nederland die van mening zijn dat
het zeer onwaarschijnlijk is dat over twintig jaar de Acte en de CCR in
zijn huidige vorm nog bestaan. En dat het om die reden beter is nu al
rekening te houden met en in te spelen op het opgaan van Acte en CCR in
de EU. Dat is nou een typisch Nederlandse houding. (de Britten zouden
zeggen; we vechten ons dood voor de Acte). Tegen deze mensen zou ik
willen zeggen dat zij goed moeten beseffen hoeveel de Acte heeft
bijgedragen aan de ontwikkeling van de Nederlandse Rijnvloot en de
positie van Nederland als handels- en transportnatie. Nederland: let op
uw zaak. Nog even los van de voordelen, de uitzonderingspositie en
zekerheden, die de Acte de scheepvaart heeft geboden. Het zou
onverstandig zijn deze positie zomaar op te geven. Ik wil u dringend
adviseren de zaak goed in de gaten te houden en uw belangen goed te
laten vertegenwoordigen. Het gaat om veel geld en mogelijk zelfs om de
grondvesten van uw bestaan.
Overigens, wanneer het bovenstaande nu voor u een argument zou zijn om
bij het referendum tegen de Europese grondwet te stemmen, dan moet ik
dat tegenspreken. Europa is er en blijft er, of we het willen of niet,
Europa heeft ons veel welvaart en vrede gebracht en met de nieuwe
afspraken kan een stap naar beter functioneren worden gemaakt. Zeker
een handelsland als Nederland heeft veel belang bij Europa.