Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

12 Mei '05 -Terlouw: 'Acte van Mannheim en CCR overeind houden'

WERKENDAM 12/5 - 'Besef goed hoeveel de Acte van Mannheim heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de Nederlandse Rijnvloot en de positie van Nederland als handels- en transportnatie. Nederland: let op uw zaak!' Die waarschuwing liet voorzitter dr Jan Terlouw van Koninklijke Schuttevaer doorklinken in zijn jaarrede voor het 156e Schuttevaercongres in Werkendam.

Terlouw was voorzitter van de Europese adviesgroep EFIN die gekeken heeft naar een betere verankering van de Acte en de CCR in het hedendaagse Europa. Zijn conclusie tijdens het Schuttevaer-congres: 'Nog even los van de voordelen, de uitzonderingspositie en zekerheden, die de Acte de scheepvaart heeft geboden. Het zou onverstandig zijn deze positie zomaar op te geven.' Er zijn volgens Terlouw te weinig EU-lidstaten die zich met binnenvaart bezighouden en de grote Europese vraagstukken liggen op andere terreinen. 'Laat u dus geen zand in de ogen strooien door mooie wensbeelden. De realiteit is anders.'

Uit Terlouw's jaarrede voor het Schuttevaer-congres:

Het afgelopen jaar heeft een adviesgroep onder mijn voorzitterschap, los van Schuttevaer, zich gebogen over de vraag of en zo ja hoe de Acte van Mannheim en de werkzaamheden van de Centrale Rijnvaartcommissie beter zouden kunnen worden verankerd in het hedendaagse Europa van de 25 lidstaten. De adviesgroep komt tot de conclusie dat de binnenvaart in Europa en in de EU tot nu toe geen grote rol heeft gespeeld en naar mijn mening zal dat in de nabije toekomst zo blijven. Er zijn gewoonweg te weinig EU-lidstaten die zich met binnenvaart bezighouden en de grote Europese vraagstukken liggen op andere terreinen. Laat u dus geen zand in de ogen strooien door mooie wensbeelden. De realiteit is anders.

Daarom is het een goede zaak dat er voor de Rijnvaart al 150 jaar een eigen verdragrechtelijke organisatie werkzaam is, die de binnenvaart wel prioriteit kan geven. Ook al is zij klein, en werkt zij met weinig mensen, deze organisatie heeft voldoende gezag. Zij kan niet handelen in strijd met het EU-verdrag, dus daar ligt geen noodzaak om de beheersstructuur van de grote Europese rivieren helemaal op EU-leest te schoeien. Juristen kunnen haarfijn uitleggen dat voortbestaan van de Acte en de CCR juridisch op geen enkele wijze strijdig is met de EU-regels of het verdrag. De EU kan wel toetreden tot de CCR, daar is geen bezwaar tegen.

Nu zijn er wel steeds meer mensen in Nederland die van mening zijn dat het zeer onwaarschijnlijk is dat over twintig jaar de Acte en de CCR in zijn huidige vorm nog bestaan. En dat het om die reden beter is nu al rekening te houden met en in te spelen op het opgaan van Acte en CCR in de EU. Dat is nou een typisch Nederlandse houding. (de Britten zouden zeggen; we vechten ons dood voor de Acte). Tegen deze mensen zou ik willen zeggen dat zij goed moeten beseffen hoeveel de Acte heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de Nederlandse Rijnvloot en de positie van Nederland als handels- en transportnatie. Nederland: let op uw zaak. Nog even los van de voordelen, de uitzonderingspositie en zekerheden, die de Acte de scheepvaart heeft geboden. Het zou onverstandig zijn deze positie zomaar op te geven. Ik wil u dringend adviseren de zaak goed in de gaten te houden en uw belangen goed te laten vertegenwoordigen. Het gaat om veel geld en mogelijk zelfs om de grondvesten van uw bestaan.

Overigens, wanneer het bovenstaande nu voor u een argument zou zijn om bij het referendum tegen de Europese grondwet te stemmen, dan moet ik dat tegenspreken. Europa is er en blijft er, of we het willen of niet, Europa heeft ons veel welvaart en vrede gebracht en met de nieuwe afspraken kan een stap naar beter functioneren worden gemaakt. Zeker een handelsland als Nederland heeft veel belang bij Europa.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel