Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

12 Mei '05 -Schuttevaer-voorzitter: 'Peijs wedt op het verkeerde paard'

WERKENDAM 12/5 - 'Soms vraag ik mij af of bestuurders die het 'modal shift' beleid als afgedaan beschouwen, nog wel eens buiten komen of in de file staan', zei scheidend Schuttevaer-voorzitter dr Jan Terlouw vanmiddag in zijn laatste jaarrede voor het 156ste Schuttevaer-congres in Werkendam. Hij sprak zijn teleurstelling uit over het beleid van minister Peijs van Verkeer en Waterstaat. 'De minister lijkt te wedden op het verkeerde paard als zij wacht tot wegvervoerlading door een kilometerheffing als vanzelf naar de binnenvaart zal toevloeien.'

'Er is een goed programma voor het wegwerken van achterstallig onderhoud, maar het duurt tot 2010 voordat de problemen zijn opgelost en dat is veel te lang', stelde Terlouw. Voor preventief onderhoud aan belangrijke sluizen op de Maas en op de Brabantse kanalen is op korte termijn geen geld. Volgens de Schuttevaer-voorzitter ontbreekt het Peijs aan ambitie om meer van het vervoerbeleid te maken en om de vaarwegen veel beter te gaan benutten.

Ondernemingskracht
'Ik sta nog steeds versteld van het enthousiasme en de ondernemingskracht in de binnenvaart', zei Terlouw vol bewondering in zijn jaarrede. 'Nergens ter wereld komt binnenvaart voor op een schaal als in Nederland en nergens is er een moderne en een meer innovatieve vloot dan de onze. De totale capaciteit onder Nederlandse vlag op de binnenwateren is zelfs groter dan die op zee. Daar mogen we trots op zijn.'

Maar Terlouw sprak ook zijn zorg uit: 'De voorgaande jaren heb ik in mijn jaarrede meer dan eens gewaarschuwd voor het blindelings vertrouwen in de opgaande markt door ongebreidelde nieuwbouw van binnenschepen. En nog steeds lopen wekelijks nieuwe schepen van stapel. Het kan niet op, zo lijkt het, maar dat is een misrekening.' De Schuttevaer-voorzitter zei dat sommige segmenten in de markt voor het eerst sinds jaren hebben gemerkt dat er een einde is aan de groei van ladingsttromen. 'Het zou goed zijn als de binnenvaartmarkt nu tot rust zou komen en een zeker evenwicht in vraag en aanbod van lading en scheepsruimte gedurende enige tijd zou kunnen handhaven.'

In dat verband constateerde Terlouw met genoegen dat sommige banken instrumenten ontwikkelen om de binnenvaartondernemer terzijde te staan bij het beoordelen van investeringen. 'Het is nog maar het begin en het is laat, maar het is bemoedigend.'

Niet vanzelfsprekend
Hij waarschuwde de Schuttevaerders op het passagiersschip River Dream in de Werkendamse Biesboschhaven voor V&W-minister Peijs, die een warm hart heeft voor de binnenvaart maar het afgelopen jaar volgens Terlouw meerdere malen liet blijken dat de binnenvaart niet als vanzelfsprekend op haar steun, en steun uit Den Haag, moet rekenen. 'Zo verklaarde zij onlangs nog dat de binnenvaart er vooral niet van uit moet gaan dat zij de schoonste vervoerstak is. Ook in onze sector kan nog veel worden gedaan aan het terugdringen van de uitstoot van vervuilende stoffen. Bij dat laatste heeft de minister ongetwijfeld gelijk, maar ik maak wel bezwaar tegen de beeldvorming waarbij de uitstoot van zee- en binnenvaart op één hoop wordt geveegd, en dat gebeurt', zei Terlouw.

Uitstootnormen
Hij plaatste ook kanttekeningen bij opmerkingen die van verschillende zijden het beeld voeden als zou het wegvervoer zichzelf strenge uitstootnormen opleggen terwijl de binnenvaart niets doet. 'Dat is bezijden de waarheid. De binnenvaart zal in de toekomst aan dezelfde normen voldoen als de andere transporttakken. Het zal misschien wat langer duren, omdat onze sector nu eenmaal duurzaam met haar bedrijfsmiddelen omgaat, maar het eindresultaat is hetzelfde. Schone motoren. Ze komen immers allemaal uit dezelfde fabrieken.'

Terlouw prees de inzameling van scheepsafvalstoffen door de SAB als voorbeeld hoe in de binnenvaart wordt omgegaan met emissies. En hij daagde de overheid uit te komen met soortgelijke stimuleringsregelingen als in het wegvervoer. 'Dan zal ook de binnenvaart overstappen op katalysatoren en retrofit-filters. Demonstratieprojecten op dit gebied zijn zeer hoopgevend. Maar de grootste uitdaging en de grootste opbrengst ligt in het schoner maken van de brandstoffen.' Terlouw zei er niet aan de twijfelen dat ook binnenvaartondernemers hun steentje zulllen bijdragen aan behoud van het schone imago. 'Maar dan wel op grond van juiste uitgangspunten en feiten.'

Uit de mond van minister Peijs zou de Schuttevaer-voorzitter graag horen dat de binnenvaart slechts voor 5% van de huidige CO2-uitstoot verantwoordelijk is, terwijl wegvervoer 88% bijdraagt. 'Dat is dus niet enorm, zoals de minister onlangs stelde, maar minimaal. Daarnaast staat als een paal boven water dat vervoer over water ook in de toekomst het meest energievriendelijk zal blijven, omdat een ton lading met een bepaalde hoeveelheid brandstof driemaal verder over water dan over de weg kan worden getransporteerd. Daar kan geen truck of trein tegenop, en zelfs geen minister kan er omheen. Waarom horen we dat dan niet meer?'

Modal shift
Ook in het vervoerbeleid geeft Peijs de binnenvaart niet meer als vanzelfsprekend een duwtje in de rug, volgens Terlouw. 'Tot onze spijt is geheel onnodig het 'modal shift' beleid uit het verleden verlaten. Onder vorige kabinetten stond dit voor het stimuleren van verladers om over te stappen van weg naar water en spoor. Volgens de minister, die als Europarlementariër in Brussel hier nog een warm voorstander van was, is dit beleid in Nederland mislukt en daarom niet meer nodig. Wellicht klopt dat voor het spoor, maar in de binnenvaart is aantoonbaar sinds 1990  meer dan 10 miljoen ton extra van wegvervoer naar binnenvaart overgegaan. Nota bene vooral door subsidieregelingen van de minister zelf.'

Terlouw stelde zichzelf de vraag of de minister dan niets goed doet...
'Jawel, de minister heeft een goed beleid ontwikkeld om de beschikbaarheid van de vaarwegen te garanderen en stremmingen te voorkomen. Minister Peijs heeft ruimte gemaakt om beter om te gaan met het bedienen van vaarwegen en er is veel meer aandacht voor de vaarweggebruikers en de verladers. Zo zult u steeds vaker gaan zien dat ook bij vaarwegen bij werkzaamheden op de minst drukke momenten worden gestremd en dat Rijkswaterstaat gaat luisteren naar wat u als gebruikers wilt. Dat is winst. Ook is er een goed programma voor het wegwerken van achterstallig onderhoud, zij het dat het veel te lang duurt voordat de resultaten zichtbaar zullen worden. Want op korte termijn is er nog steeds geen geld voor preventief onderhoud aan de Maas, de Geldersche IJssel en de Brabantse Kanalen.'

Ondanks alle goede voornemens van Peijs noemt Terlouw het op orde brengen van het onderhoud 'geen bijzondere verdienste maar een vanzelfsprekendheid'.
'Net zo goed als adequate bedieningstijden en het voorkomen van stremmingen, hoort het naar mijn oordeel tot de normale basisactiviteit die we minimaal van de overheid mogen verwachten. Waar is de ambitie om er iets van te maken? Waar is het beleid om Nederland beter en leefbaarder te maken? Ook zit het ons dwars dat bij het Paasakkoord zo gemakkelijk geld voor infrastructuur (dat op bepaalde plaatsen zo broodnodig is) zonder tegenstand naar een andere bestemming (die overigens niet minder belangrijk is) kon worden overgeheveld.'

Wilhelminakanaal
Maar het grootst was volgens voorzitter Terlouw de teleurstelling bij Koninklijke Schuttevaer toen minister Peijs in de Tweede Kamer achteloos voorstelde om financiële middelen -40 miljoen euro- bestemd voor verruiming van het Wilhelminakanaal in Brabant, over te hevelen naar een rijksweg rond Tilburg. Terlouw: 'In plaats van oog te hebben voor het regionale belang van 12 bedrijven in Tilburg die over water aanvoeren en de kans om nieuwe ladingstromen over water aan te werven, liet men de oren hangen naar een volstrekt onvoldoende onderbouwde uitspraak van het Centraal Planbureau dat de investering niet rendabel zou zijn.'

Hij nodigde het CPB uit voor een werkbezoek aan de binnenvaart. 'Ook minister Zalm is van harte welkom. Wij hopen dat de gemeente Tilburg niet zal zwichten voor de druk uit Den Haag en dat de Tweede Kamer de minister zal houden aan de breed door de Kamer aangenomen motie die het kabinet aanspoort om snel met deze verruiming te beginnen.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel