Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

03 Mei '05 -Nederlandse binnenvaartvloot in 2004 ruim 10% gegroeid

DEN HAAG 3/5 - De Nederlandse binnenvaartvloot is in 2004 ruim 10% gegroeid in laadvermogen. Dat meldt de Inspectie Verkeer en Waterstaat (IVW) in het Jaarbericht 2004. Het aantal schepen vertoont een lichte daling. De vloot telde eind 2004 8.617 schepen, waarvan exact 5.000 vrachtschepen, met een gezamenlijk laadvermogen van ruim 6,5 miljoen ton.

Vlootgegevens 2004

De Nederlandse binnenvaartvloot is nog steeds verreweg de grootste van Europa. Eind 2004 stonden 6.120 ondernemingsvergunningen uit, een daling van ruim 500 ten opzichte van eind 2003. Deze daling wordt volgens IVW mede veroorzaakt door het opschonen van het registratiesysteem. De vergunning van een deel van de niet langer actieve ondernemingen is ingetrokken. De binnenvaart biedt circa 15.000 arbeidsplaatsen.

Meer containers, minder tankvaart
Het vervoer van containers per binnenschip neemt nog altijd toe. In de Rotterdamse haven werden in 2004 16 procent meer containers overgeslagen dan in 2003. Daarmee is deze sector de snelst groeiende in de haven. Het droge massagoed nam toe met 5 procent, het natte massagoed met 6 procent en het stukgoed met 14 procent. In totaal werd 8 procent meer overgeslagen.
In de binnentankvaart vindt veel nieuwbouw plaats. Tegenover deze extra capaciteit staat volgens IVW, mede als gevolg van de economische situatie, nog niet direct een groter ladingaanbod. De zand- en grindsector kreeg te maken met een terugval.

Tekort vakbekwame matrozen verlicht
De binnenvaart is een van de sectoren waarvoor werknemers uit de nieuwe EU-lidstaten per direct een werkvergunning kunnen krijgen. Tussen 1 mei en 31 oktober 2004 hebben 761 arbeidskrachten uit deze landen een vergunning gekregen. Een gunstige ontwikkeling meent IVW, gezien het dreigende tekort aan vakbekwaam personeel in de binnenvaart.

Security gevaarlijke stoffen
In 2004 zijn de voorbereidingen getroffen voor nieuwe securitybepalingen die op 1 januari 2005 in werking zijn getreden. De internationale wettelijke bepalingen voor het transport van gevaarlijke stoffen over de weg (ADR), het spoor (RID) en de binnenwateren (ADNR) zijn alle uitgebreid met een nieuw hoofdstuk over security. Dit hoofdstuk kent een aantal algemene bepalingen, onder meer over identificatie van scheepsbemanningen en andere partijen in de keten en over de beveiliging en verlichting van doorgangsplaatsen.
Verder is een paragraaf opgenomen over beveiligingstraining voor personeel betrokken bij het vervoer van gevaarlijke stoffen en specifieke bepalingen voor het beveiligen van het vervoer van high consequence dangerous goods. Zo is het moeilijker om bezoek te ontvangen en zijn aan sommige ligplaatsen voorwaarden verbonden. Tot slot is er een ketenrichtlijn voor security in de maak. De eisen zoals die gelden voor het inland vervoer van gevaarlijke goederen gaan volgens IVW voortaan ook gelden voor niet-gevaarlijke goederen.

Centraal basisbestand voor de binnenvaart in ontwikkeling
In mei is de Inspectie Verkeer en Waterstaat gestart met de voorbereiding van de bouw van een nieuw cascobestand, waarin bestaande gegevens uniform worden vastgelegd. Dit moet het mogelijk maken om gegevens over schepen en uitgevoerde inspecties elektronisch uit te wisselen. In het kader van het River Information Services-project (RIS) zijn afspraken gemaakt om ook de bestaande gegevensbestanden van onder andere de Zeehavenpolitie, KLPD, Rijkswaterstaat en Inspectie Verkeer en Waterstaat op elkaar af te stemmen.
Om de basisgegevens actueel te houden, worden tevens afspraken gemaakt met onder meer het Kadaster, Rijkswaterstaat en de stichting Scheepsafvalstoffen Binnenvaart over de elektronische aanlevering van gegevens van het schip zelf. Ook in internationaal verband worden bestanden met basisgegevens over de binnenvaartvloot ontwikkeld. Een werkgroep met deelnemers uit belangrijke binnenvaartlanden werkt momenteel aan een voorstel voor een internationaal systeem om elk schip te kunnen identificeren aan de hand van een uniek nummer.

Centrale Registratie opgeschoond
In afwachting van de komst van een centraal basisbestand is de Centrale Registratie Binnenvaart (CRB) in 2004 geactualiseerd, gecompleteerd en opgeschoond. Het gevolg is een aanmerkelijke vermindering van het aantal schepen en ondernemingen zonder de vereiste documenten. Zo liep het aantal ondernemingen zonder vergunning terug van 17 procent in 2003 naar 9 procent in 2004. Het aantal schepen zonder vergunningbewijs daalde van 9 procent naar 1 procent en het aantal zonder Rijnvaartverklaring van 11 procent naar 5 procent. De Inspectie meldt schepen die nog steeds niet aan alle vergunningeisen voldoen aan bij handhavende instanties als het KLPD en de Zeehavenpolitie. Treffen zij een dergelijk schip aan, dan wordt er geverbaliseerd.

1267 Inspecties
In 2004 heeft IVW aan boord van 1.267 binnenschepen een integrale inspectie uitgevoerd. De conventionele vrachtschepen werden het vaakst onderworpen aan een inspectie. Zowel schepen onder buitenlandse als onder Nederlandse vlag werden geïnspecteerd. Ongeacht de vlaggenstaat moeten schepen op de Nederlandse wateren voldoen aan de nationale voorschriften voor vaartijden, rusttijden en bemanningsgraad. Daarnaast moeten zij beschikken over documenten voor de toelating tot het beroep en moeten zij - indien aanwezig - voldoen aan de voorschriften met betrekking tot het transport van gevaarlijke stoffen. In totaal werden 421 schepen met gevaarlijke stoffen geïnspecteerd.

Opvallend is het hoge percentage (45%) overtredingen bij tankschepen. Twee overtredingen komen relatief vaak voor: het ontbreken van een stuwplan/ladingjournaal en een gebrekkige veiligheidsuitrusting aan boord. Het probleem van veiligheidsvoorzieningen die over de keuringsdatum zijn of in onvoldoende mate aanwezig zijn, wordt bij tankers al langere tijd geconstateerd. De slechte naleving met betrekking tot het stuwplan zou ermee kunnen samenhangen dat tankers pas sinds kort verplicht zijn om een dergelijk plan aan boord te hebben.

Bij containerschepen gaat het veelal om administratieve overtredingen, zoals ontbrekende of onvolledige stuwplannen of bladen met veiligheidsinstructies. Een andere overtreding die vaak voorkomt bij containerschepen is tekortschietende documentatie met betrekking tot de vervoerde containers. Dit kan volgens IVW vertraging betekenen bij de afhandeling van incidenten.

Certificering binnenvaartschepen
De inspecties voor de certificering van binnenschepen worden uitgevoerd door de Inspectie Verkeer en
Waterstaat, classificatiebureaus en particuliere instellingen. In 2004 zijn 4595 inspecties uitgevoerd inclusief
scheepsmeting. In totaal zijn 4.086 certificaten verstrekt. Tijdens deze inspecties worden over het algemeen
weinig ernstige misstanden geconstateerd. Vaak gaat het om zaken die te maken hebben met achterstallig of
slordig uitgevoerd onderhoud. De meer serieuze tekortkomingen betreffen mankementen aan de stuurmachines.
Aan dit specifieke onderdeel besteedt de Inspectie dan ook veel aandacht. In algemene zin beoordeelt de
Inspectie de kwaliteit van de Nederlandse binnenvaartvloot als goed.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Keep up this great resource. I bookmark your site, best greetings … I considered myself as the professional in this theme, and did not think that I can find in the Internet something new. But having come on your site, I have understood, that I know nothing and it is necessary for me to study and study as much as possible. Nice page adn good luck for you

    Mitch Berenson (Email) (URL) - 22 December '05 - 20:08


    This is a very good site. It assists me find lots of information on one site. Usually when I am surfing I can find nothing of the kind I want, but this site, gives me lots of ideas on whatever I need to know about him. I have devoted all life to it. Nobody understood me. My reasoning caused only sneers. People considered, that I only waste time. You have returned me to life, having collected on your site the most interesting information and the most interesting people. Later, I ll visit you again with a great pleasure.

    Kathy Wandro (Email) (URL) - 23 December '05 - 01:15


    Good website design and information! This is a wonderful site. I’m so glad I have found it. Thanks a lot for this site. I will forward this link to all my friends interested in this subject!

    Dan Hutton (Email) (URL) - 23 December '05 - 01:24



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel