19 Apr '05 -Schuttevaer wil 50 miljoen meer voor vaarwegonderhoud
ROTTERDAM 16/4 - Het ambitieniveau van het ‘Ontwerp Beheersplan voor de
Rijkswateren’ ligt veel te laag. Het budget voor onderhoud zou minstens
50 miljoen omhoog moeten. Dat schrijft Koninklijke Schuttevaer
in een inspraakreactie op het plan. Schuttevaer waardeert de ruime
aandacht die het BPRW aan
de scheepvaart biedt, maar vindt het niet genoeg. Dat voor de Maas, de Brabantse kanalen, het IJsselmeergebied en het
Waddengebied in de planperiode 2005-2008 geen ruimte om de achterstanden in te
lopen, noemt Schuttevaer 'niet aanvaardbaar'.
'Wij zijn van mening dat er niet alleen meer aandacht uit moet gaan naar
het sneller wegwerken van de onderhoudsachterstand en het preventief
onderhouden van de vaarwegen, maar dat ook nieuwe aanleg en
verbeteringen niet verwaarloosd mogen worden. ‘Aanleg en betere
benutting’ zou in onze ogen zelfs een strategische doelstelling moeten
zijn binnen het beheersplan, zodat rechtstreeks aangesloten kan worden
bij het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport. Veel
achterstallig onderhoud is immers ontstaan vanwege uitstel in
afwachting van geplande verruimingen (die op hun beurt ook vaak weer
werden uitgesteld).'
Wachttijd te lang
Kritiek heeft de binnenvaartorganisatie ook op de 'gemiddelde
structurele wachttijd bij sluizen op de hoofdvaarwegen', die volgens
het plan zal liggen op dertig minuten. Schuttevaer vindt 15 minuten een
beter en reëel
uitgangspunt.
Aan de reactie op het beheersplan voegt Schuttevaer alvast de standpuntbepaling
toe met betrekking tot River Information Services en AIS. Verder wordt
aandacht gevraagd voor voldoende veilige overnachtingsvoorzieningen,
met naast ligplaatsen en overnachtingsvoorzieningen ook
autoafzetplaatsen 'waar een steeds grotere behoefte aan blijkt te
bestaan'.