AMSTERDAM update 4/4 - Bij een bizar ongeluk in Amsterdam zijn zondagmiddag drie
mensen gewond geraakt. Dit gebeurde nadat het passagiersschip River Duchess een bomvol terras van Italiaans restaurant Wilhelmina Dok aan het IJ op kwam zetten, meldt nieuwslog GeenStijl.nl.
Een van de slachtoffers viel op het terras zelf, de andere twee
gewonden zaten op het schip zelf. Allen zijn met onbekend letsel naar
het ziekenhuis over gebracht. Foto's van de ravage zijn hier te zien. Global River Cruises, de agent van
de eigenaar van de River Duchess,
erkende maandag tegenover AT5 dat de aanvaring te wijten is
aan een storing in de besturing.
Volgens woordvoerder J. Eerkens kon
het schip daardoor alleen nog maar
recht vooruit en recht achteruit. "Op
het moment van de aanvaring stond het
schip al in achteruit. Na de aanvaring
is een noodsysteem in werking gezet en
kon het schip weer manoeuvreren." De River Duchess zou met 80 gasten naar
Hoorn afvaren. Op het moment van de
aanvaring maakte het schip een draai om
bij de Passagiersterminal weg te varen
richting Oranjesluizen.
De kademuur is zwaar beschadigd door de aanvaring. Het
restaurant is door de dienst bouw- en woningtoezicht voorlopig gesloten
wegens instortingsgevaar. Wilhelmina Dok gaat deze zomer niet meer
open, meldt AT5.
Kijk,dat is nou een drive-in. Kapitein vondt het bier merk zeker niet goed. Biertje.
Dat het etablissement dreigt in te storten zegt meer over de lakse bouwwijze cq. onbekwaamheid van de (alweer) een architekt een gebouw te ontwerpen wat degelijk genoeg is omop die plaats dit soort inwerkingen te kunnen weerstaan.
Dat heet risiko inventarisatie.
De wervende tekst op de website van het restaurant (over de rakelings langsvarende schepen) werd nu wel erg letterlijk genomen…..
“Wij zijn erg blij dat wij in september jongsleden een nieuwe chef hebben aangetrokken, die door zijn kookkunsten nu ook mensen naar het Wilhelmina Dok trekt, voor meer dan “slechts” het prachtige uitzicht en de rakelings langsvarende schepen.”
Carel-Jan - 04 April '05 - 13:04
Het komt wel vaak voor dat besturing bj schepen uitvalt. Vorig jaar de draagvleugelboot naar IJmuiden, kort geleden een snelle veer vanuit Huizen (geloof ik) en nu dit Cruise schip.
Is de (besturings)electronica aan boord van binnenvaartschepen van slechte kwaliteit ?
Dit soort dingen komen toch niet/nauwelijks voor bij vliegtuigen of treinen.
Behoorlijk knullig en gevaarlijk.
Hans - 04 April '05 - 16:40
Dubbelschroever en noodstuurwerk
Wat nu scheepvaartinspectie?
Veel installaties van schepen worden gebouwd als aangenomen werk en dan wordt er uiteraard op essentiele zaken bezuinigd namelijk deugdelijke kabels en goede emc .
Dat heeft te maken dat de installaties veel al niet volgens europeche emc richtlijnen worden aangelegd .
Met eigen ogen vast kunnen stellen op schepen met bedrading van Radio Holland en andere zogenaamde gerenomeerde bedrijven.
En zolang opdracht gevers te leveranciers uitknijpen en die toch moeten zien om het voor de overeengekomen prijs te leveren zal je dit soort spookschepene houden.
Met de Vriendelijke Groeten G.Schuttevaer