17 Mrt '07 -Renovatie van Kolksluis Zwartsluis bijna afgerond
ZWARTSLUIS
17/3 - Nadat Rijkswaterstaat de afgelopen anderhalf jaar al diverse
opknapbeurten aan de verpauperde en ook niet meer functionerende Grote
Kolksluis in Zwartsluis liet uitvoeren, staan nu de laatste
renovatieklusjes voor de deur.
Om de sluis weer een rol te geven in de waterhuishouding tussen Zwarte
Water en Meppelerdiep zijn nog enkele aanpassingen nodig. Daarnaast
heeft de gemeente Zwartewaterland plannen in het gebied rond de sluis
in voorbereiding. Om belangstellenden een totaalbeeld te geven van alle
ontwikkelingen houden Rijkswaterstaat en de gemeente komende maandag
(19 maart) een informatiebijeenkomst in hotel Roskam in Zwartsluis.
Naast tekst en uitleg over de Kolksluis kunnen aanwezigen informatie
krijgen over de plannen 'Zwarte Waterlint', de bouw van een nieuwe
schutsluis in het Meppelerdiep en toekomstige inrichting van de
Havendijk.
Anderhalf miljoen
Minister Peijs van Verkeer en Waterstaat stelde december 2005 1,5 mln
euro beschikbaar voor de renovatie. De minister kwam daarmee tegemoet
aan de wens van CDA-Kamerlid Van Hijum, die hiervoor een amendement had
ingediend bij de behandeling van de verkeersbegroting. De CDA’er had
verwacht dat het mogelijk zou zijn om de sluis nog voor de
sleepbootdagen van 2006 te renoveren, maar dat is niet gelukt.
Het
CDA vroeg al eerder aandacht bij de minister voor het achterstallige
onderhoud van de kolksluis, onder meer voorafgaand aan de
sleepbootdagen in 2004. Doordat Rijkswaterstaat de sluis de afgelopen
jaren heeft verwaarloosd, kan deze niet meer worden bediend. Het CDA
stoort zich er bovendien aan dat Rijkswaterstaat de omgeving van de
sluis laat verloederen. Volgens de minister kost de totale aanpak 1,5
miljoen, maar deze had voor haar geen prioriteit. "Het wordt hoog tijd
dat minister Peijs haar verantwoordelijkheid neemt", stelde de Zwolse
parlementairiër Van Hijum eerder.
Het CDA wil bovendien dat
minister Peijs zo snel mogelijk aan de slag gaat met de aanleg van de
keer/schutsluis in het Meppelerdiep. De kolksluis verliest hierdoor
grotendeels zijn functie voor de scheepvaart bij laag water, en kan op
termijn worden overgedragen aan de gemeente. Het CDA vindt dat deze
overdracht alleen kan plaatsvinden als de kolksluis in goede staat is.
ZUTPHEN 31/3/05 - Het CDA wil dat Rijkswaterstaat onderzoekt of
infrastructurele projecten in de regio Oost sneller uitgevoerd kunnen
worden door publiek-private samenwerking. Dit stelt woordvoerder en
Tweede Kamerlid Eddy van Hijum vandaag tijdens een congres van de regio Oost van Bouwend Nederland te Zutphen.
Het CDA denkt bijvoorbeeld aan de keersluis Zwartsluis in de vaarweg
Meppel-Ramspol of de verbetering van de N50 (Ramspolbrug en wegvak
Ramspol-Ens). Het gaat om projecten waarvoor de rijksoverheid wel geld
heeft gereserveerd, maar dat pas rond 2010 of nog later beschikbaar
komt. Door het bedrijfsleven intensief bij het ontwerp, de uitvoering
en de financiering te betrekken kan de uitvoering mogelijk eerder
beginnen. Voorwaarde is dan wel dat ook ruimtelijke en
aanbestedingsprocedures snel worden doorlopen.
In de top vijf vaarwegknelpunten
van het Centraal Overleg Vaarwegen staat de keersluis Zwartsluis
bovenaan. Bij hoog of laag water op het IJsselmeer stremt de keersluis
de vaarweg naar Meppel volledig. Volgens het COV is de bouw van een
tweede sluishoofd noodzakelijk, zodat ter plaatse geen stremmingen meer
ontstaan. Het COV vindt de huidige planning van Verkeer en Waterstaat
voor het oplossen van het knelpunt (na 2008) veel te laat.
Afspraken over financiële risico's
Het CDA vindt dat de overheid het bedrijfsleven veel intensiever bij
bouwprojecten moet betrekken. Hierdoor kunnen de kennis en de
creativiteit van bedrijven beter worden benut. Door private
voorfinanciering (banken, beleggers) kan de uitvoering worden versneld.
Wel moeten er bij publiek-private samenwerking duidelijke afspraken
worden gemaakt over de verdeling van de financiële risico’s. Deze mogen
niet eenzijdig op de overheid en daarmee op de belastingbetaler worden
afgewenteld.