Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

12 Mrt '05 -Verbijstering over 10 cm bij Vereniging 'De Binnenvaart'

DORDRECHT 12/3 - De verbijstering is groot na de dvd-herhaling van 'In Gesprek', een interview op RTV Dordrecht met voorzitter Jos Hubens van Vereniging 'De Binnenvaart' en de Dordtse 'topambtenaar' Marco Westland. Het is de drukbezochte ledenvergadering in het Mercure Hotel wel duidelijk: de 10 centimeter hoogte die het restaurantgedeelte van het vlaggenschip R. Siegfried tekortkomt voor de Drank- en Horecawet stelt Vereniging 'De Binnenvaart' voor grote problemen. Hubens zegt er kapot van te zijn.

Foto <i>©</i> VAART!

De duwboot R. Siegfried heeft een voorlopige ligplaats achter de bedrijfshal van de voormalige scheepswerf De Biesbosch.
Foto © VAART!
Droom in vervulling
Met de aankoop van het restaurant- annex museumschip uit het Duitse Nierstein vorige zomer leek een jarenlange droom in vervulling te gaan: een eigen schip voor Vereniging 'De Binnenvaart', met onderin ruimte voor een binnenvaartmuseum en een volledig ingericht restaurant op het middendek, dat voldoende huur moest opleveren om de exploitatie sluitend te maken. Met stevig onderhandelen werd de vraagprijs van een kwart miljoen teruggebracht tot een ton euro. Dat paste allemaal binnen de financiële mogelijkheden, legde voorzitter Hubens zaterdag uit. De aankoop van het schip kon worden betaald uit de nalatenschap van het op 19 december 1999 overleden bestuurslid Hans Schuitemaker. Voor het beheer is de Stichting 'De Binnenvaart' opgericht zodat de vereniging geen enkel risico loopt.

De ingehuurde adviseur van Koninklijke Horeca Nederland zag geen problemen en ook voor de gemeente Dordrecht leek niets de terugkeer van de R. Siegfried, naar de plaats waar ze in 1963 van stapel liep, in de weg te staan. De thuisvaart in oktober vorig jaar was een ware triomftocht. Het onderwaterschip is gestraald, vele vrijwilligers hebben zich intussen op het onderhoud gestort. Met de museuminrichting is al een begin gemaakt. En nu dit...

Nieuwe situatie
De Nederlandse Drank- en Horecawetstelt 2,40 meter hoogte als eis. In Duitsland gold 2,20 meter en daar voldeed het restaurant op de R. Siegfried met 2,30 meter ruimschoots aan. Maar bij overgang van de ene onderneming in de andere, ontstaat volgens de Europese regels een nieuwe situatie, en moet de R. Siegfried voor een af te geven horecavergunning voldoen aan de Nederlandse wet- en regelgeving. Hubens en Westland hadden eerder in de week ook al op RTV Rijnmond uitgelegd dat de hoogteeis een absoluut bezwaar inhoudt.
Het plafond verhogen is een optie, maar kost veel geld, haalt de oorspronkelijke lijn uit het schip en laat de vraag open of andere instanties dan nog hun goedkeuring zullen geven. Hubens ziet het niet zo zitten, maar Westland ziet er een uitdaging in als project voor het nieuwe Kenniscentrum Watersport, dat net als de R. Siegfried onderdeel wordt van het maritiem centrum in de wijk Stadswerven.

Groot compliment
Tijdens de ledenvergadering kwam tal van 'oplossingen' uit de zaal, maar de sfeer van somberheid werd er niet door weggenomen. Tot één van de leden opmerkte dat voor alles altijd een oplossing komt, en de zaal opriep vooral te kijken naar de positieve kant: 'Het is geweldig dat het bestuur deze stap gezet heeft en al zover gekomen is. Dat verdient een groot compliment.' De zaal onderstreepte dat met een groots en warm applaus. Hubens wil de suggesties met zijn bestuur bespreken. 'Misschien moeten we het documentatiecentrum tijdelijk aan boord halen, dat scheelt in ieder geval de huur van het aflopend contract met de Merwehal. We gaan hoe dan ook proberen er een succes van te maken. We geven het niet op!'

In de terugblik op 2004 omschreven voorzitter Hubens en waarnemend secretaris Leo Schuitemaker het afgelopen jaar als 'het meest enerverende tot nu toe'. De vereniging vierde het derde lustrum met nu 2977 leden. 'Traditiegetrouw maken we de 3000 vol in het lustrumjaar', zei Jos Hubens en hij voegde er met overtuiging aan toe dat de lijn van met elk lustrum duizend leden erbij ook de komende vijf jaar wordt voortgezet. Om de gang erin te houden zijn volgens Hubens wel veel meer werkleden nodig. 'De vereniging begint bijna een bedrijf te worden.'

Het Binnenvaartspel, dat de vereniging afgelopen jaar heeft uitgebracht samen met de Binnenvaartkrant, is een groot succes. Van de 4000 gemaakte spellen zijn er inmiddels 2000 verkocht, daarmee zijn de kosten eruit en levert elk verkocht spel winst voor de verenigingskas.

Vergrijzing van het ledenbestand, waardoor relatief meer 60+ leden in aanmerking komen voor het lagere contributiebedrag, is de belangrijkste reden de contributie voor iedereen met 1 euro per jaar te verhogen naar 35 resp. 25 euro per jaar. Dat leverde nauwelijks commentaar van de leden op. Wel stelde iemand voor de bedragen dan maar om te draaien, maar daar wilde het bestuur niet aan. Een vragensteller uit de zaal had nog een andere suggestie: 'Is het contributiebedrag per kwartaal?' Maar meer dan een euro verhoging is volgens het bestuur echt niet nodig om de verenigingskas sluitend te houden.

Vlootoverzicht. De inspanningen onder leiding van bestuurslid Teun de Wit om te komen tot een totaaloverzicht van de Europese binnenvaartvloot krijgen een nieuwe impuls op internet. Zaterdag werd 'De Binnenvaartschepen' als een nieuw onderdeel van de verenigingswebsite op www.debinnenvaart.nl gepresenteerd. Dat liep allesbehalve gesmeerd, want het bleek niet mogelijk verbinding te maken met internet. Daardoor slaagde De Wit er vanuit zijn woonplaats in Spanje niet in de leden te laten zien hoe de 'Pakjesboot' aan het systeem werd toegevoegd. Het gemis wordt door internet'ende leden ongetwijfeld goedgemaakt op de boord- of thuis-pc. De databank bevat nu foto's en gegevens van een kleine 1000 schepen, maar de makers sluiten een doorgroei naar 40 tot 50 duizend niet uit.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    maak van onze Siegfried het kantoor annex vereningings ruimte.
    kantoor ruimte kost ook geld als een restaurant kosten neutraal zou uitkomen kost het de vereninging altijd meer als dat het opbrengt.
    een verhoging van het plafond zal zeer kostbaar zijn.
    immers de kosten van huur kantoor komen er dan alsnog bovenop.met een dergelijke ruimte als op de Siegfried ben je gek als je duur gaat huren
    eenlunchroom zonder horeca kan dan ook altijd nog een optie blijven,er zij genoeg voorbeelden van zaken zonder horeca die goud geld opbrengen.
    ook als vergader ruimte is het ex restaurant zeer geschikt
    groet Theo de Bot

    Theo de Bot (Email) - 17 Maart '05 - 19:54


    Een poosje geleden was ik wat oude dingen van vroeger, zoals school, militaire dienst en werk op internet aan het zoeken. Tot mijn grote verbazing kwam ik informatie van de R. Siegfried tegen. Dat was een van de drie duwboten (zusterschepen) waar ik tijdens mijn praktijkjaar voor de 1e UTS in Rotterdam als elektromonteur op gewerkt had. Dat was van najaar 1962 tot en met voorjaar 1963 bij de firma Groenpol op de scheepswerf de Biesbosch in Dordrecht. Het was toen een heel strenge winter. De eerste duwboot was de “A. Detoeuf”, de tweede de “R. Siegfried” en de derde de “Marseille”.
    Het verheugd mij dan ook, te weten, dat de “R. Siegfried“ weer als ‘museumschip’ dienst gaat doen en dan nog wel op de plaats waar hij vroeger gebouwd is. Ik hoop de “R. Siegfried“ binnenkort eens te kunnen bezoeken. Veel succes toegewenst met uw werk!
    (Jammer van die 10 cm van het plafond. Dat daar in dit bijzondere geval geen (Nederlandse) uitzondering voor gemaakt kan worden. Vooral gezien de vorige bestemming)

    Met vriendelijke groet,

    Jan Biezeveld,
    Breda.

    Jan Biezeveld (Email) - 28 Augustus '05 - 14:46


    Is er ook een archief met oude binnenvaartschepen en gegevens van binnenvaartschepen rond 1940?

    G. Hamel (Email) - 15 November '06 - 21:25


    hallo allemaal ..Ik ben een stokoud werknemer
    van de Fa Groenpol in dejaren ..50. ik heb de
    schepen als de Lyon .( duwb.) de ville de marseille ..en de Amstelsluis nog meegemaakt ..
    Ik heb deze Amstelsluis ook no op doek geschilderd..! ook de Elisabet..B ..Hebben jullie daar nog iets van ..?? groetjes Henk..

    h.v.d.veer.. (Email) - 01 Februari '07 - 20:53



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel