12 Mrt '05 -Verbijstering over 10 cm bij Vereniging 'De Binnenvaart'
DORDRECHT 12/3 - De verbijstering is groot na de dvd-herhaling van 'In
Gesprek', een interview op RTV Dordrecht met voorzitter Jos Hubens van
Vereniging 'De Binnenvaart' en de Dordtse 'topambtenaar' Marco
Westland. Het is de drukbezochte ledenvergadering in het Mercure Hotel
wel duidelijk: de 10 centimeter hoogte die het restaurantgedeelte van
het vlaggenschip R. Siegfried tekortkomt voor de Drank- en Horecawet
stelt Vereniging 'De Binnenvaart' voor grote problemen. Hubens zegt er
kapot van te zijn.
De duwboot R. Siegfried heeft een voorlopige ligplaats achter de bedrijfshal van de voormalige scheepswerf De Biesbosch.
Droom in vervulling
Met de aankoop van het restaurant- annex museumschip uit het Duitse
Nierstein vorige zomer leek een jarenlange droom in vervulling te gaan:
een eigen schip voor Vereniging 'De Binnenvaart', met onderin ruimte
voor een binnenvaartmuseum en een volledig ingericht restaurant op het
middendek, dat voldoende huur moest opleveren om de exploitatie
sluitend
te maken. Met stevig onderhandelen werd de vraagprijs van een kwart
miljoen teruggebracht tot een ton euro. Dat paste allemaal binnen de
financiële mogelijkheden, legde voorzitter Hubens zaterdag uit. De
aankoop van het schip kon worden betaald uit de nalatenschap van het op
19 december 1999 overleden bestuurslid Hans Schuitemaker. Voor het
beheer is de Stichting 'De Binnenvaart' opgericht zodat de vereniging
geen enkel risico loopt.
De ingehuurde adviseur van Koninklijke Horeca Nederland zag geen
problemen en ook voor de gemeente Dordrecht leek niets de terugkeer van
de R. Siegfried, naar de plaats waar ze in 1963 van stapel liep, in de
weg te staan. De thuisvaart in oktober vorig jaar was een ware triomftocht.
Het onderwaterschip is gestraald, vele vrijwilligers hebben zich
intussen op het onderhoud gestort. Met de museuminrichting is al een
begin gemaakt. En nu dit...
Nieuwe situatie
De Nederlandse Drank- en Horecawetstelt
2,40 meter hoogte als eis. In Duitsland gold 2,20 meter en daar
voldeed het restaurant op de R. Siegfried met 2,30 meter ruimschoots
aan. Maar bij overgang van de ene onderneming in de andere, ontstaat
volgens de Europese regels een nieuwe situatie, en moet de R. Siegfried
voor een af te geven horecavergunning voldoen aan de Nederlandse wet-
en regelgeving. Hubens en Westland hadden eerder in de week ook al op RTV Rijnmond uitgelegd dat de hoogteeis een absoluut bezwaar inhoudt.
Het plafond verhogen is een optie, maar kost veel geld, haalt de
oorspronkelijke lijn uit het schip en laat de vraag open of andere
instanties dan nog hun goedkeuring zullen geven. Hubens ziet het niet
zo zitten, maar Westland ziet er een uitdaging in als project voor het
nieuwe Kenniscentrum Watersport, dat net als de R. Siegfried onderdeel
wordt van het maritiem centrum in de wijk Stadswerven.
Groot compliment
Tijdens de ledenvergadering kwam tal van 'oplossingen' uit de zaal,
maar de sfeer van somberheid werd er niet door weggenomen. Tot één van
de leden opmerkte dat voor alles altijd een oplossing komt, en de zaal
opriep vooral te kijken naar de positieve kant: 'Het is geweldig dat
het bestuur deze stap gezet heeft en al zover gekomen is. Dat verdient
een groot compliment.' De zaal onderstreepte dat met een groots en warm
applaus. Hubens wil de suggesties met zijn bestuur bespreken.
'Misschien moeten we het documentatiecentrum tijdelijk aan boord halen,
dat scheelt in ieder geval de huur van het aflopend contract met de
Merwehal. We gaan hoe dan ook proberen er een succes van te maken. We
geven het niet op!'
In de terugblik op 2004 omschreven voorzitter Hubens en
waarnemend secretaris Leo Schuitemaker het afgelopen jaar als 'het
meest enerverende tot nu toe'. De vereniging vierde het derde lustrum
met nu 2977 leden. 'Traditiegetrouw maken we de 3000 vol in het
lustrumjaar', zei Jos Hubens en hij voegde er met overtuiging aan toe
dat de lijn van met elk lustrum duizend leden erbij ook de komende vijf
jaar wordt voortgezet. Om de gang erin te houden zijn volgens Hubens
wel veel meer werkleden nodig. 'De vereniging begint bijna een bedrijf
te worden.'
Het Binnenvaartspel,
dat de vereniging afgelopen jaar heeft uitgebracht samen met de
Binnenvaartkrant, is een groot succes. Van de 4000 gemaakte spellen
zijn er inmiddels 2000 verkocht, daarmee zijn de kosten eruit en levert
elk verkocht spel winst voor de verenigingskas.
Vergrijzing van het ledenbestand, waardoor relatief meer 60+
leden in aanmerking komen voor het lagere contributiebedrag, is de
belangrijkste reden de contributie voor iedereen met 1 euro per jaar te
verhogen naar 35 resp. 25 euro per jaar. Dat leverde nauwelijks
commentaar van de leden op. Wel stelde iemand voor de bedragen dan maar
om te draaien, maar daar wilde het bestuur niet aan. Een vragensteller
uit de zaal had nog een andere suggestie: 'Is het contributiebedrag per
kwartaal?' Maar meer dan een euro verhoging is volgens het bestuur echt
niet nodig om de verenigingskas sluitend te houden.
Vlootoverzicht. De inspanningen onder leiding van bestuurslid
Teun de Wit om te komen tot een totaaloverzicht van de Europese
binnenvaartvloot krijgen een nieuwe impuls op internet. Zaterdag werd
'De Binnenvaartschepen' als een nieuw onderdeel van de
verenigingswebsite op www.debinnenvaart.nl
gepresenteerd. Dat liep allesbehalve gesmeerd, want het bleek niet
mogelijk verbinding te maken met internet. Daardoor slaagde De Wit er
vanuit zijn woonplaats in Spanje niet in de leden te laten zien hoe de
'Pakjesboot' aan het systeem werd toegevoegd. Het gemis wordt door
internet'ende leden ongetwijfeld goedgemaakt op de boord- of thuis-pc.
De databank bevat nu foto's en gegevens van een kleine 1000 schepen,
maar de makers sluiten een doorgroei naar 40 tot 50 duizend niet uit.
maak van onze Siegfried het kantoor annex vereningings ruimte.
kantoor ruimte kost ook geld als een restaurant kosten neutraal zou uitkomen kost het de vereninging altijd meer als dat het opbrengt.
een verhoging van het plafond zal zeer kostbaar zijn.
immers de kosten van huur kantoor komen er dan alsnog bovenop.met een dergelijke ruimte als op de Siegfried ben je gek als je duur gaat huren
eenlunchroom zonder horeca kan dan ook altijd nog een optie blijven,er zij genoeg voorbeelden van zaken zonder horeca die goud geld opbrengen.
ook als vergader ruimte is het ex restaurant zeer geschikt
groet Theo de Bot
Een poosje geleden was ik wat oude dingen van vroeger, zoals school, militaire dienst en werk op internet aan het zoeken. Tot mijn grote verbazing kwam ik informatie van de R. Siegfried tegen. Dat was een van de drie duwboten (zusterschepen) waar ik tijdens mijn praktijkjaar voor de 1e UTS in Rotterdam als elektromonteur op gewerkt had. Dat was van najaar 1962 tot en met voorjaar 1963 bij de firma Groenpol op de scheepswerf de Biesbosch in Dordrecht. Het was toen een heel strenge winter. De eerste duwboot was de “A. Detoeuf”, de tweede de “R. Siegfried” en de derde de “Marseille”.
Het verheugd mij dan ook, te weten, dat de “R. Siegfried“ weer als ‘museumschip’ dienst gaat doen en dan nog wel op de plaats waar hij vroeger gebouwd is. Ik hoop de “R. Siegfried“ binnenkort eens te kunnen bezoeken. Veel succes toegewenst met uw werk!
(Jammer van die 10 cm van het plafond. Dat daar in dit bijzondere geval geen (Nederlandse) uitzondering voor gemaakt kan worden. Vooral gezien de vorige bestemming)
hallo allemaal ..Ik ben een stokoud werknemer
van de Fa Groenpol in dejaren ..50. ik heb de
schepen als de Lyon .( duwb.) de ville de marseille ..en de Amstelsluis nog meegemaakt ..
Ik heb deze Amstelsluis ook no op doek geschilderd..! ook de Elisabet..B ..Hebben jullie daar nog iets van ..?? groetjes Henk..