Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

21 Mrt '05 -CBOB: 'Samenwerking blijft speerpunt'

ROTTERDAM 21/3 - 'Samenwerking blijft voor mij, voor ons, een speerpunt', zei voorzitter dr J.T. van den Berg van de Christelijke Bond van Ondernemers in de Binnenvaart (CBOB) maandag tijdens de jaarvergadering in congrescentrum Engels te Rotterdam. 'Willen we serieus genomen worden, dan is dat de beste weg. Wat we ook willen bereiken, samen gaat beter, een optelsom van ieders talenten.' Hij riep de sector op een grotere zelfbewustheid uit te stralen. 'U bent als ondernemer uw prijs waard, meer dan waard.'

De CBOB-voorzitter sprak zijn zorg uit over de rentabiliteitsontwikkeling, die in bepaalde sectoren van de binnenvaart nauwelijks boven nul uitkomt. Bijvoorbeeld in de kleinere tonnematen, die vooral binnenlands opereren. Ook in het zand- en grindvervoer is de situatie drastisch verslechterd na het afronden van grote bouwprojecten in Nederland, zoals Betuwelijn en HSL. 'De nieuwbouwgolf onder invloed van die projecten heeft op dit moment niet bepaald een positieve invloed op werk en vrachtprijs', zei Van den Berg in zijn jaarrede.

'Natuurlijk kun je het de invidivuele ondernemer niet kwalijk nemen dat hij in goede tijden investeert. Maar je ziet nu een verschuiving van deze transportmiddelen naar het vervoer van kolen en erts en je kunt op je vingers uittellen, dat dit een rendabele vrachtprijs in deze sector niet ten goede komt', aldus de CBOB-voorzitter.

Breed scala schepen
Hij hield opnieuw een pleidooi voor het in stand houden van een vloot met een breed scala aan binnenschepen. 'Toch lijkt de tendens niet te keren dat het aantal kleinere schepen allengs vermindert, enerzijds vanwege de leeftijd van het materieel en de mensen, anderzijds omdat er onvoldoende animo is van ondernemers voor deze vervoerscategorie.'
Eén van de oorzaken is volgens Van den Berg dat de aantrekkelijkheid voor nieuwkomers gezien de resultaten allerminst vanzelfsprekend is. Hij wees daarbij ook naar opdrachtgevers. 'Wij blijven er van overtuigd dat deze categorie levensvatbaar kan zijn en er in principe voldoende lading voor te vinden is. Maar ik vraag me soms wel eens af of de opdrachtgevers, die afbraakprijzen bieden, wel beseffen dat ze op termijn hun eigen belangen schaden. Pennywise is ook hier pound-foolish, zoals de Engelsen zeggen.'
Verder heeft de CBOB-voorzitter ook kritiek aan het adres van de overheden die infastructuur verwaarlozen. 'Met de mond wel het belang belijden, maar in de praktijk uitstelgedrag. Niets doen geeft ook een prioriteit aan.' De CBOB wil op deze punten krachtig inzetten, zei Van den Berg, verwijzend naar de werkgroep kleine schepen die in Kantoor Binnenvaart is ingesteld mede op aanbeveling van het rapport over het gezinsbedrijf.

Samenwerking constructiever
In het Branche Overleg Binnenvaart is met de collega-organisaties CBRB en Koninklijke Schuttevaer 'een werkzaam klimaat' ontstaan, zei CBOB-voorzitter Van den Berg in zijn jaarrede. 'Dit overlegplatform bestaat nu bijna twee jaar en overlegt op bestuurlijk niveau om beleid af te stemmen en met eensluidende standpunten de overheid tegemoet te treden. Het heeft de onderhandelingspositie van de binnenvaart aanmerkelijk versterkt.' Dat de organisaties desondanks nog steeds het verwijt te horen krijgen dat de branche grote verdeeldheid en versplintering kent, noemde Van den Berg 'niet terecht, zacht gezegd nogal kortzichtig en -vergeef me- eigenlijk een erg goedkoop argument'. Invalshoeken en benadering mogen dan verschillen, afhankelijk van de visie op ondernemen of de plaats in de sector, volgens de CBOB-voorzitter is er al veel eenstemmigheid.

Afvalregistratie schiet te ver door
Met ingehouden woede besprak Van den Berg de verplichte registratie van afvalvervoerders. 'NIWO staat voor veel ondernemers gelijk aan overbodige en te ver doorschietende regelgeving', vatte hij de samengebalde ergernis samen. 'Wat over het hoofd wordt gezien, of gebagatelliseerd, is dat een binnenvaartondernemer zijn vervoersvergunning niet zomaar krijgt. De vergunning is gekoppeld aan een gecertificeerd schip, een gekwalificeerd ondernemer en een registratie bij IVW. Wat was simpeler geweest dan dit IVW-bestand te koppelen aan het NIWO? En dan die vreemde eis om een eigen vermogen aan te tonen voordat je geregistreerd wordt? Wat heeft dat voor zin, geeft dat een garantie ergens voor? Een transportverzekering lijkt me logischer. En dat hebben de ondernemers wel', zei de CBOB-voorzitter.
Hij noemde nog het geval van een schipper die z'n laatste eigen vermogen moet uitgeven aan een extra reparatie of een nieuwe motor. 'Die mag dus geen afvalstoffen meer vervoeren...' Ook het gebrek aan Europese harmonisatie is ergerlijk, vindt Van den Berg. Elk land heeft z'n eigen registratieregeling. 'Het besef dat vervoer via de binnenvaart per definitie grensoverschrijdend is, lijkt bij de beleidsmakers te ontbreken.' Volgens Van den Berg zou de Europese Mededingingsautoriteit maar eens moeten toetsen of die nationale belemmeringen niet strijdig zijn met het Europese vrije-marktstreven.

CCR recht overeind houden
De opgebouwde expertise en bevoegdheden van de Centrale Rijnvaartcommissie mogen niet zomaar terzijde worden geschoven om een nieuwe Europese organisatie op te tuigen met ruim mandaat voor alle aspecten van de binnenvaart, waarschuwt de CBOB. 'Het instituut CCR heeft daarvoor in de meer dan 150 jaren sinds de instelling van de Akte van Mannheim een te waardevolle bijdrage geleverd en is daarin nog steeds actief', zei voorzitter Van den Berg in zijn jaarrede.
Zo'n nieuwe structuur betalen met geld uit het reservefonds is voor het CBOB 'onbespreekbaar'. Als zo'n publieke structuur er moet komen is de Europese overheid daar in eerste instantie voor verantwoordelijk, volgens Van den Berg. Over een andere Europese zaak, de ontwikkeling van een marktobservatie-instrument, zei de CBOB-voorzitter: 'Ik juich dat toe, maar blijf benadrukken dat het accent vooral gelegd moet worden op snelle beschikbaarheid van recente en betrouwbare cijfers.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    o.k

    Pieter Leeuwestein (Email) - 04 Maart '05 - 10:24



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel