Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

17 Feb '05 -'Binnenvaart presteert al uitstekend op milieugebied'

ROTTERDAM 17/2 - 'De binnenvaart presteert uitstekend op milieugebied. Het kan altijd beter, maar de toonzetting in het bericht van Rijkswaterstaat is absoluut fout', reageert directeur Jan de Vries van de Stichting Afvalstoffen en Vaardocumenten Binnenvaart (SAB) op het nieuwe initiatief voor een milieucertificaat binnenvaart van RWS Zuid-Holland en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam.

Onderzoek naar kansen milieucertificaat binnenvaart
Persbericht RWS Zuid-Holland, 14 februari 2005
Rijkswaterstaat houdt de komende weken een enquête onder de Nederlandse binnenvaartschippers. Doel van het onderzoek is te kijken of een milieucertificaat de schippers zou kunnen aansporen tot verdere milieumaatregelen op hun schepen.
Toezichthouders van Rijkswaterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam nemen de enquêtes af, onder andere tijdens scheepsmilieucontroles. Maatregelen zijn nodig om schippers te stimuleren hun bedrijfsvoering milieuvriendelijker in te richten. Ook bij de binnenvaart is er nog veel mogelijk om het milieu minder te belasten. Dit kan bijvoorbeeld door het verminderen van scheepsafval zoals bilgewater, afgewerkte olie en oliefilters; en door verstandiger om te gaan met grondstoffen en energie.
Het onderzoek moet aantonen of een milieucertificaat schippers kan stimuleren tot het nemen van zulke maatregelen. Het onderzoek vindt plaatst op initiatief van Rijkswaterstaat, in samenwerking met het Havenbedrijf Rotterdam.

Gratis afgifte
De SAB is sinds 1993 verantwoordelijk voor het creëren, het in stand houden en het uitbreiden van een netwerk van afvalontvangstvoorzieningen. De schipper kan er met z'n olieafgifteboekje voor het meeste afval gratis terecht, voor afgifte van bilgewater wordt een toeslag betaald. Totdat het internationale Scheepsafvalstoffenverdrag (SAV) in werking treedt, financiert de overheid het grootste deel van de kosten. Daarna komt er een toeslag op de gasolie. De SAB geeft ter stimulering van milieubewust handelen het Scheepsmilieuplan uit. Daarin komen allerlei maatregelen aan de orde die kunnen bijdragen aan een milieuvriendelijker bedrijfvoering zoals technische verbeteringen maar ook organisatorische en administratieve zaken.

'Wij gaan uit van stimulering en de cijfers tonen aan dat de binnenvaart de hoeveelheden afval en ladingrestanten drastisch aan het verminderen is', zegt De Vries met overtuiging. 'Elke verplichting of druk die je schippers oplegt werkt contraproductief. Het ministerie weet er alles van, ze krijgen van ons alle cijfers en keuren ons beleid zelfs goed. Waarom moet het dan zo negatief?', vraagt hij zich af.

België laat het afweten
Intussen schiet het met het al in 1997 tussen de Rijnoeverstaten en België overeengekomen Scheepsafvalstoffenverdrag nog niet echt op. Voor de voortgang met ratificatie was de SAB-directeur woensdag nog bij de CCR in Straatsburg. De laatste stand is dat Frankrijk het verdrag dit jaar nog ratificeert. 'De Franse president heeft al getekend, er moeten nog wat formaliteiten worden vervuld', zegt De Vries. België liet het woensdag als laatste ondertekenaar in Straatsburg opnieuw afweten.
'Het zijn dus niet de schippers die tekort schieten op milieugebied, maar de vertegenwoordigers van de overheden die met z'n allen niet in staat zijn het Scheepsafvalstoffenverdrag tien jaar na dato geratificeerd te krijgen', is de harde conclusie van De Vries. 'Het verdrag gaat uit van het principe 'de vervuiler betaalt'. Daar is iedereen in de binnenvaart het over eens. Noem mij één andere sector waar de partijen dat zo duidelijk hebben uitgesproken. De binnenvaart doet het gewoon goed. We vrágen zelfs om normering van uitlaatgassen en vermindering van afvalstoffen.'

Dat heeft volgens een toelichting op de SAB-website niet alleen voor de maatschappij als geheel maar ook voor de binnenvaartondernemer zelf grote voordelen. 'Immers, voor de binnenvaart is de milieuvriendelijkheid een geweldig marketing instrument gebleken.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel