Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

13 Jan '05 -Pleidooi voor scheepvaartfonds tegen ongedekte schades

13/1 - Tankschipper Henk Boender van de Anna Soraya heeft in het VAART!Forum een solidariteitsfonds voor de binnenvaart voorgesteld waaruit schades worden vergoed die door een verzekeraar niet worden gedekt. Boender is zoals veel andere binnenvaarders geschrokken van de afwijzing door Schepen Onderlinge Nederland van de cascoschade aan het geëxplodeerde mts Charlotte.

In het VAART!Forum neemt Boender aan dat de verzekeraar rechtmatig handelt, 'want de polisvoorwaarden geven daar de ruimte voor'. Daarbij doelt hij op de uitsluiting van grove schuld, nalatigheid, opzet etc., en ook schades als gevolg van terroristische aanslagen. 'Dit kan de ondernemersdood betekenen en kapitaalsvernietiging voor eigenaar en hypotheeknemer!'  Volgens de verontruste tankvaartondernemer kan 'de schoonste, veiligste en voordeligste vervoerstak zich dergelijke hiaten op verzekeringsgebied niet veroorloven.'

Percentage casco-verzekeringspremie
'Wanneer kapitaalverschaffers deze hiaten afdekken is dat voor de ondernemers prettig, maar tegelijkertijd geeft het verzekeraars de ruimte om risico's af te wentelen', schrijft Boender. Daarom stelt hij voor dat van iedere casco-verzekeringspremie een klein percentage gaat naar een scheepsgarantiefonds.
Dit fonds, waar iedere varende ondernemer aan meebetaalt, zou de duurzaamheid van de onderneming waarborgen zonder dat uiteindelijk de gemeenschap aan het eind voor de kosten opdraait.
'In het geval van de Charlotte moeten wij ondernemers solidair zijn met de eigenaar, immers wat hem is overkomen is iets waar iedere ondernemer buiten zijn schuld mee te maken kan krijgen', aldus de schipper van de Anna Soraya. 'Ik wil met een ieder van u de concurrentiestijd aangaan als ondernemer maar dat hier op deze wijze een ondernemer het onderspit moet delven is voor de echte binnenvaartman onacceptabel.'

Kleine lettertjes
De drie grote onderlinge scheepsverzekeraars ontlopen elkaar qua cascovoorwaarden en uitsluitingen niet veel. In de voorwaarden van Schepen Onderlinge Nederland staat bij uitsluitingen ('Behoudens schade, die niet wordt vergoed op grond van wettelijke bepalingen, wordt in de navolgende gevallen schade niet vergoed, tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen:') ondermeer:

  • Indien verzekerde achterstallig is in zijn financiële verplichtingen jegens de maatschappij;
  • Wanneer zonder goedkeuring van de directie schuld of omvang van een schade is erkend;
  • Schade als gevolg van onvoldoende onderhoud en/of onvoldoende zorg;
  • Schade ontstaan terwijl de schipper of bemanning onder zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of opwekkend middel verkeert, dat hij niet in staat moet worden geacht het vaartuig naar behoren te besturen;
  • Schade, ontstaan op wateren, die buiten het vaargebied vallen waarvoor verzekerd is;
  • Schade, ontstaan tengevolge van grove schuld van de verzekerde;
Ook EFM heeft zo'n rijtje uitsluitingen in de voorwaarden (in PDF):
  • 12 schade als gevolg van aan de deelgenoot te verwijten onvoldoende onderhoud van en/of onvoldoende zorg voor het verzekerde vaartuig;
  • 13 schade opgelopen doordat het verzekerde vaartuig onvoldoende was uitgerust;
  • 14 schade als gevolg van het onder invloed zijn van verdovende of bedwelmende middelen van de schipper en/of bemanning;
  • 15 schade bestaande in normale slijtage of voortvloeiende uit normale slijtage, indien het niet vervangen van het aan slijtage onderhevige deel de deelgenoot te verwijten is;
  • 16 schade als gevolg van oorlog of oorlogsgeweld, als burgeroorlog, revolutie, opstand, oproer en andere op oorlog gelijkende handelingen, uitwerking van oorlogstuig en neming en aanhouding op last van hogerhand. Niet uitgesloten is schade als gevolg van gewelddaden gepleegd in verband met staking, uitsluiting van werknemers en arbeidsonlusten, gewelddaden gepleegd uit politieke overwegingen, opstootjes en plaatselijke ongeregeldheden, één en ander voor zover niet vallend onder oorlog of oorlogsgeweld en voor zover de deelgenoot of diens schipper niet op enigerlei wijze actief aan de bewerkstelliging van de schade heeft meegewerkt dan wel heeft doen meewerken;
  • 23 opzet of grove schuld van de deelgenoot;
EFM beperkt 'eigen schuld' tot:
'Indien een deelgenoot, schipper of bemanningslid van het verzekerde vaartuig is, leveren fouten of nalatigheden of verkeerde handelingen door de deelgenoot in diens hoedanigheid begaan, slechts dan eigen schuld op, indien de deelgenoot opzet of grove schuld te verwijten is.'
Schepenverzekeraar Oranje kent in de voorwaarden onder meer de volgende uitsluitingen:
  • door opzet of grove schuld;
  • veroorzaakt met goedvinden van de verzekerde;
  • door opzettelijk onjuiste opgave van de verzekerde aan de Vereniging;
  • veroorzaakt doordat verzekerde verplichtingen, voortvloeiende uit deze verzekeringsovereenkomst en daarop van toepassing zijnde bepalingen en voorwaarden, niet is nagekomen;
  • ontstaan als gevolg van liggen of varen met het binnenschip in strijd met de voor dat schip op grond van de Binnenschepenwet, het Binnenschepenbesluit en daarop steunende regelingen en beschikkingen dan wel schade ontstaan als gevolg van liggen of varen met het binnenschip in strijd met de op grond van op het betreffende binnenschip van toepassing zijnde buitenlandse wet- en regelgeving;
  • ontstaan aan onvoldoende zeevast gezette, daardoor overboord en verloren gegane scheepsinventaris;
  • veroorzaakt door atoomkernreactie en/of radioactieve straling;
  • als gevolg van in beslagneming of gebruik van het binnenschip krachtens een besluit van een Nederlandse of vreemde mogendheid;
  •  door verlies of inbeslagneming wegens het zich aan boord van het binnenschip bevinden van smokkelwaar of andere bij de wet verboden goederen;
  • als gevolg van het gebruik van alcoholhoudende drank, drugs of enig ander bedwelmend of opwekkend middel door schipper en/of bemanning;
  • ontstaan tijdens het varen indien de schipper van het binnenschip geen houder is van de wettelijk vereiste, geldige vaarbewijzen, diploma’s, certificaten, patenten, tenzij de schipper aantoont dat er overeenkomstig alle van toepassing zijnde regels, inclusief die van goed zeemanschap, is gevaren;
  • als gevolg van onvoldoende onderhoud en/of onvoldoende zorg van de zijde van verzekerde;
  • ontstaan buiten het standaard vaargebied dan wel in afwijking daarvan overeengekomen vaargebied;
  • voortvloeiende uit normale slijtage;



Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel