13 Jan '05 -Pleidooi voor scheepvaartfonds tegen ongedekte schades
13/1 - Tankschipper Henk Boender van de Anna Soraya heeft in het
VAART!Forum een
solidariteitsfonds voor de binnenvaart voorgesteld waaruit schades worden vergoed die door
een verzekeraar niet worden gedekt. Boender is zoals veel andere
binnenvaarders geschrokken van de afwijzing door Schepen Onderlinge
Nederland van de cascoschade aan het geëxplodeerde mts Charlotte.
In het VAART!Forum
neemt Boender aan dat de verzekeraar rechtmatig handelt, 'want de
polisvoorwaarden geven daar de ruimte voor'. Daarbij doelt hij op de
uitsluiting van grove schuld, nalatigheid, opzet etc., en ook schades als gevolg van terroristische aanslagen. 'Dit kan de
ondernemersdood betekenen en kapitaalsvernietiging voor eigenaar en
hypotheeknemer!' Volgens de verontruste tankvaartondernemer kan
'de schoonste, veiligste en voordeligste vervoerstak zich dergelijke
hiaten op verzekeringsgebied niet veroorloven.'
Percentage casco-verzekeringspremie
'Wanneer kapitaalverschaffers deze hiaten afdekken is dat voor de
ondernemers prettig, maar tegelijkertijd geeft het verzekeraars de
ruimte om risico's af te wentelen', schrijft Boender. Daarom stelt hij
voor dat van iedere casco-verzekeringspremie een klein percentage gaat
naar een scheepsgarantiefonds.
Dit fonds, waar iedere varende ondernemer aan meebetaalt, zou de
duurzaamheid van de onderneming waarborgen zonder dat uiteindelijk de
gemeenschap aan het eind voor de kosten opdraait.
'In het geval van de Charlotte moeten wij ondernemers solidair zijn met
de eigenaar, immers wat hem is overkomen is iets waar iedere ondernemer
buiten zijn schuld mee te maken kan krijgen', aldus de schipper van de
Anna Soraya. 'Ik wil met een ieder van u de concurrentiestijd aangaan
als ondernemer maar dat hier op deze wijze een ondernemer het onderspit
moet delven is voor de echte binnenvaartman onacceptabel.'
Kleine lettertjes
De drie grote onderlinge scheepsverzekeraars ontlopen elkaar qua cascovoorwaarden en uitsluitingen niet veel. In de voorwaarden van Schepen Onderlinge Nederland staat bij uitsluitingen ('Behoudens
schade, die niet wordt vergoed op grond van wettelijke bepalingen,
wordt in de navolgende gevallen schade niet vergoed, tenzij
schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen:') ondermeer:
Indien verzekerde achterstallig is in zijn financiële verplichtingen jegens de maatschappij;
Wanneer zonder goedkeuring van de directie schuld of omvang van een schade is erkend;
Schade als gevolg van onvoldoende onderhoud en/of onvoldoende zorg;
Schade ontstaan terwijl de schipper of bemanning onder
zodanige invloed van alcoholhoudende drank of enig bedwelmend of
opwekkend middel verkeert, dat hij niet in staat moet worden geacht het
vaartuig naar behoren te besturen;
Schade, ontstaan op wateren, die buiten het vaargebied vallen waarvoor verzekerd is;
Schade, ontstaan tengevolge van grove schuld van de verzekerde;
Ook EFM heeft zo'n rijtje uitsluitingen in de voorwaarden (in PDF):
12 schade als gevolg van aan de deelgenoot te verwijten onvoldoende
onderhoud van en/of onvoldoende zorg voor het verzekerde vaartuig;
13 schade opgelopen doordat het verzekerde vaartuig onvoldoende was uitgerust;
14 schade als gevolg van het onder invloed zijn van verdovende of bedwelmende middelen van de schipper en/of bemanning;
15 schade bestaande in normale slijtage of voortvloeiende uit
normale slijtage, indien het niet vervangen van het aan slijtage
onderhevige deel de deelgenoot te verwijten is;
16 schade als gevolg van oorlog of oorlogsgeweld, als
burgeroorlog, revolutie, opstand, oproer en andere op oorlog gelijkende
handelingen, uitwerking van oorlogstuig en neming en aanhouding op last
van hogerhand. Niet uitgesloten is schade als gevolg van gewelddaden
gepleegd in verband met staking, uitsluiting van werknemers en
arbeidsonlusten, gewelddaden gepleegd uit politieke overwegingen,
opstootjes en plaatselijke ongeregeldheden, één en ander voor zover
niet vallend onder oorlog of oorlogsgeweld en voor zover de deelgenoot
of diens schipper niet op enigerlei wijze actief aan de
bewerkstelliging van de schade heeft meegewerkt dan wel heeft doen
meewerken;
23 opzet of grove schuld van de deelgenoot;
EFM beperkt 'eigen schuld' tot:
'Indien een deelgenoot, schipper of bemanningslid van
het verzekerde vaartuig is, leveren fouten of nalatigheden of verkeerde
handelingen door de deelgenoot in diens hoedanigheid begaan, slechts
dan eigen schuld op, indien de deelgenoot opzet of grove schuld te
verwijten is.'
Schepenverzekeraar Oranje kent in de voorwaarden onder meer de volgende uitsluitingen:
door opzet of grove
schuld;
veroorzaakt met goedvinden
van de verzekerde;
door opzettelijk onjuiste
opgave van de verzekerde aan de Vereniging;
veroorzaakt doordat
verzekerde verplichtingen, voortvloeiende uit deze verzekeringsovereenkomst en
daarop van toepassing zijnde bepalingen en voorwaarden, niet is nagekomen;
ontstaan als gevolg van
liggen of varen met het binnenschip in strijd met de voor dat schip op grond van
de Binnenschepenwet, het Binnenschepenbesluit en daarop steunende regelingen en
beschikkingen dan wel schade ontstaan als gevolg van liggen of varen met het
binnenschip in strijd met de op grond van op het betreffende binnenschip van
toepassing zijnde buitenlandse wet- en regelgeving;
ontstaan aan onvoldoende
zeevast gezette, daardoor overboord en verloren gegane scheepsinventaris;
veroorzaakt door
atoomkernreactie en/of radioactieve straling;
als gevolg van in
beslagneming of gebruik van het binnenschip krachtens een besluit van een
Nederlandse of vreemde mogendheid;
door verlies of
inbeslagneming wegens het zich aan boord van het binnenschip bevinden van
smokkelwaar of andere bij de wet verboden goederen;
als gevolg van het gebruik
van alcoholhoudende drank, drugs of enig ander bedwelmend of opwekkend middel
door schipper en/of bemanning;
ontstaan tijdens het varen
indien de schipper van het binnenschip geen houder is van de wettelijk vereiste,
geldige vaarbewijzen, diploma’s, certificaten, patenten, tenzij de schipper
aantoont dat er overeenkomstig alle van toepassing zijnde regels, inclusief die
van goed zeemanschap, is gevaren;
als gevolg van onvoldoende
onderhoud en/of onvoldoende zorg van de zijde van verzekerde;
ontstaan buiten het
standaard vaargebied dan wel in
afwijking daarvan overeengekomen vaargebied;