11 Jan '05 -Belgische tankvaarders op aanvaringskoers met bevrachters
SCHOTEN 11/1 - In de aanvoer naar Belgische depots stevenen de PTO's
(particuliere tankvaart-ondernemers) regelrecht naar een
aanvaringskoers met het gilde van de bevrachters (UCV-leden en
anderen), meldt voorzitter Karel Verberght van de VBR-afdeling
Tankvaart in een perscommuniqué. De VBR belegt een tankvaartvergadering
om de actiebereidheid onder PTO's te peilen.
Elke week wordt er meer dan 6000 ton nieuwe dubbelwandige tanktonnage
aan de vloot toegevoegd, zonder dat er enkelwandige tankschepen op
natuurlijke wijze verdwijnen. Door de huidige structurele overcapciteit
slagen bevrachters er maar niet in om de tarieven boven de dumping te
houden, stelt Verberght. Bevrachters sluiten volgens hem steeds opnieuw
langdurige contracten af beneden kostprijs om hun eigen regie-vloot aan
het varen te houden. Sommigen hebben immers door middel van langdurige
regiecontracten meegeholpen aan de financiering van dubbelwandige
tankschepen.
Provisie of geen provisie
De bevrachters die dat niet deden, laten zich echter niet de kaas
(provisie) van hun brood halen, volgens de VBR-voorman. 'Zij schrijven
nog lager in om hun huidige transporten veilig te stellen. Want geen
transporten op lange termijn aan een dumpingtarief, betekent ook geen
provisie. Dat de som van Variabele en Vaste kosten van de PTO niet meer
gedekt worden door het tarief, is niet belangrijk. Voor een bevrachter
gaat het om provisie of geen provisie. Om 'to be or not to be'...',
schrijft Verberght in het VBR-communiqué.
Hij kwam al bevrachters tegen die de leuze hanteerden: 'PTO's die niet
kunnen varen aan deze tarieven moeten maar stoppen'. Verberght: 'Er
zijn PTO's genoeg die 'moeten' varen, anders denkt hun bank dat ze het
niet meer zien zitten en niet meer gemotiveerd zijn. De daaropvolgende
gevolgen zijn bekend...'
Brandstofclausule
VBR-afdeling Tankvaart krijgt volgens Verberght dan ook steeds meer
telefoontjes van verontruste PTO's die willen overgaan tot actie. 'Met
de succesvolle actie in 2002, die geleid heeft tot de huidige
UCV-voorwaarden met brandstofclausule, nog vers in het geheugen wil men
zo spoedig mogelijk de koppen bij elkaar steken en nieuwe acties
bespreekbaar maken', aldus Verberght. Het afwijzen van de verzekeringsclaim door de verzekeraar van het in 2004 geëxplodeerde mts Charlotte voegt daar volgens hem nog de nodige onrust aan toe.
Volgens de afdeling Tankvaart van VBR kan alleen een uitbreiding van de
Wet Durant (Koninklijk Besluit van 8 april 2003) met betrekking tot de
gedeelde verantwoordelijkheid (artikel 37) een oplossing brengen door de preventieve
werking die daar vanuit gaat. Momenteel is deze Belgische wet alleen
van toepassing op het wegvervoer. Omdat verladers in de tankvaart nog
meer dan in andere branches uitermate bezorgd zijn om hun imago, zal de
Wet Durant bij toepassing op de binnenvaart een preventieve werking
hebben, voorspelt Verberght. De huidige dumpingtarieven zullen dan niet
meer voorkomen.
De VBR-afdeling Tankvaart gaat de komende weken een
tankvaartvergadering organiseren met de PTO's die actief zijn in het
transport naar Belgische depots. De bedoeling is na te gaan in hoeverre
tankvaartondernemers bereid zijn op democratische wijze actie te
voeren. 'Het belooft een hete zomer te worden', kondigt voorzitter
Verberght aan.