08 Jan '05 -Grotere dekking IVS'90 in Noordzeekanaalgebied
AMSTERDAM 8/1 - Het Noordzeekanaalgebied krijgt met het nieuwe Walradar
/ Vessel Traffic Management System een volledige radardekking, een
nieuw marifoonnetwerk met verbeterde kanaaldekking en een rechtstreekse
koppeling aan IVS'90, het informatie- en volgsysteem voor de scheepvaart.
De planstudie is gereed, het systeem moet eind 2007 operationeel zijn,
vertelde Bart Vonk, hoofd van de dienstkring Noordzeekanaal van
Rijkswaterstaat, zaterdag in de jaarvergadering van Koninklijke
Schuttevaer afdeling Amsterdam. Het resultaat zal volgens hem zijn dat
ieder individueel schip straks gebruiker is binnen één operationeel
gebied met aansluitingen op het achterland en de corridors
Amsterdam-Rijnkanaal en IJsselmeer.
Maar het IVS'90 reikt verder, want volgens Vonk heeft inmiddels
ook een aantal regionale vaarwegbeheerders belangstelling getoond,
waaronder de Wilhelminasluis te Zaandam, de Koopvaarderschutsluit te
Den
Helder en de Willem I sluizen te Amsterdam. Bij de renovatie van de
Rijnlandsluizen te Spaarndam wordt ook rekening gehouden met IVS90,
liet Vonk weten.
Zwarte rand
De Schuttevaer-vergadering begon met een moment stilte ter
nagedachtenis van Ed de Jong, de overleden voorzitter van de afdeling,
en van het erelid W.A. Montanus.
In zijn jaarrede noemde waarnemend voorzitter Ko van Sandijk het jaar
2004 'een jaar met een zwarte rand'. 'Het overlijden van Ed de Jong
heeft ons als bestuursleden allemaal erg aangegrepen, maar ook
materieel was er minder reden tot vreugde. Denk aan de problemen met de
Prins Willem Alexander Sluis en het breken van de No Limit.'
Zeer
betreurenswaardig noemde Van Sandijk het dat controlerende ambtenaren
van het havenbedrijf in IJmuiden door schippers werden bedreigd.
'Gebruik de vereniging Schuttevaer als uw spreekbuis', riep hij de varende leden met
nadruk op. Overigens kon Van Sandijk ook melden dat de afspraken die na
het breken van de No Limit werden gemaakt over de maximale aflaaddiepte
voor zandschepen goed worden nageleefd.
Schuttevaer zou graag nog enige versoepeling willen van de
voorgeschreven kielspeling in de Kleine Sluis bij IJmuiden. Van Sandijk
wees er ook op dat in de Houthaven de steigers inmiddels zijn
weggehaald, terwijl daar verder nog weinig wordt gedaan. Omdat uit
rapportage blijkt dat het openbaar vervoer weinig hinder heeft van
brugopeningen in spertijd, wil Schuttevaer proberen in Amsterdam in
ieder geval de spertijd tijdens de ochtendspits ongedaan te maken.
Nieuwe bestuursleden
De afdelingsvergadering nam na ruim drie bestuursperiodes afscheid van
varend bestuurslid K. Oosterveen. Zijn plek wordt ingevuld door Ron
Knol (57), die 24 jaar heeft gewerkt als administrateur van de
schipperswelzijnsorganisatie AMVV als rechterhand van eerst Adri Barèl
en later Ed de Jong. Knol plaatste nog een opmerking bij het 'in
memoriam Ed de Jong' in het boekje van de jaarvergadering. Daarin staat
dat de AMVV convenantpartner is van Kantoor Binnenvaart en dat De Jong
als adviseur van het bestuur, voor hij ernstig ziek werd, al een plan
had neergelegd voor een binnenvaartbreed steunpunt dat schippers als
'brug naar de wal' adequate hulp kan bieden bij ongevallen en
specifieke problemen, maar ook het overgebleven vrijwilligerswerk kan
ondersteunen. Knol: 'Het goede nieuws is dat die functionaris er komt,
bij Kantoor Binnenvaart.'
Ron Knol werd met algemene stemmen in het afdelingsbestuur benoemd. Dat geldt
eveneens voor Jan Wieger Hof, die door het bestuur bereid werd gevonden
het voorzitterschap op zich te nemen. Hof (44) heeft gevaren als eerste
stuurman op de koopvaardij, was werkzaam in de offshore, vanaf 1986
docent aan de visserijschool in IJmuiden en sinds 1996 directeur van de
Maritieme Academie bij het Nova College in IJmuiden. Van Sandijk droeg symbolisch
de voorzittershamer over, maar nam die voor de lopende vergadering nog
even terug. Hij reikte aan erelid Geurt Dijk de gouden speld uit voor het 40-jarig lidmaatschap van de vereniging Schuttevaer.
Vonk was in zijn nopjes met de vele bezwaren van ondermeer varende
schippers tegen de beperkte bediening van de Schellingwouderbrug in de
zomermaanden. 'Die bezwaren hebben geleid tot een aanvulling op het
budget. Hiermee konden wij onze normale 'zomer-service' ook dit jaar
aan u leveren. Ook voor de komende jaren is dit budget toegekend', kon
hij de vergadering melden.
Oranjescharnieren
Een volgend probleem deed zich voor: de scharnieren van de
Oranjesluizen begonnen kuren te vertonen. Vonk: 'Luid gekraak bij het
openen en sluiten van de deuren maakte u alert, en we kregen diverse
vragen van de schippers of 'dit wel normaal' was. Ik kan u verzekeren
dat dit niet normaal is!' Rijkswaterstaat zag zich genoodzaakt de
Noordersluis wat in te korten door de ebdeuren in te zetten. Bij de
Zuidersluis was een stremming niet te voorkomen. Volgens Vonk is de
oorzaak inmiddels bekend en is er een noodoplossing gevonden.
Daarmee
blijven de drie kolken voorlopig beschikbaar, maar op den duur zullen
alle 18 deuren aangepast moeten worden. 'Om de overlast voor u zoveel
mogelijk te beperken willen we dit in het najaar/winter 2005/2006
uitvoeren. Tijdens Sail 2005 zorgen we voor een maximale
bereikbaarheid', aldus dienstkringleider Vonk.
De Oranjesluizen telden in 2004 met 105.969 scheepspassages een
vermindering met 9,4%. Volgens Vonk is die afname vooral toe te
schrijven aan de recreatievaart (-16,5%) en de zeevaart (-4,1%). Het
aantal passages van binnenvaartschepen nam 2,7% toe tot 44.500. Ook het
tonnage nam toe, met 5,9% naar 44,7 miljoen ton.
De Oranjesluizen waren in 2004 37.368 minuten gestremd, 180% meer dan
in 2003, maar voor het overgrote deel (30.000 minuten) toe te schrijven
aan de stremming van 11 januari.
Vlotte berging No Limit Vonk prees de inzet van iedereen die in de zomer meehielp aan een vlotte
berging van de No Limit: 'Door voortvarend ingrijpen van brandweer en
Rijkswaterstaatpersoneel is een totaal zinken van de No Limit voorkomen
en kon een vlotte berging plaatsvinden. Niemand had verwacht dat de
Middensluis binnen twee dagen weer beschikbaar zou zijn. Hulde voor
iedereen die hieraan heeft meegewerkt. Ik hoop van harte dat 2005 voor
de getroffen familie van de No Limit een goed jaar mag worden. Het hele
incident heeft gelukkig geen vertraging opgeleverd voor de overige
scheepvaart welke via de andere sluiskolken afgehandeld kon worden.'
Laadcapaciteit Fortput
De laadcapaciteit op de Fortput bij IJmuiden, die volgens de zandhandel
te gering is en daardoor in 2004 veel last gaf, is geen zaak van
Rijkswaterstaat, zei Vonk. Hij kent de klachten die bij Domeinen
binnenkwamen en weet dat er zelfs een blokkade dreigde, maar uit
onderzoek bleek dat de exploitant van de Fortput wel aan zijn
contractverplichtingen voldoet. Vonk: 'Op 1 juli 2005 verloopt het
contract. Wij zullen bij het opstellen van een nieuw contract ervoor
zorgdragen dat er betere afspraken met de nieuwe exploitant gemaakt
kunnen worden. We denken daarbij ook aan een koppeling met Put 1016 bij
Rotterdam.'
Achterstallig onderhoud
Rijkswaterstaat kan concreet aan de slag met het wegwerken van
achterstallig onderhoud, nu de minister van Verkeer en Waterstaat extra
budget heeft vrijgemaakt voor de komende jaren. Dat betekent volgens
het hoofd van de dienstkring Noordzeekanaal dat afgestapt kan worden
van toestandsafhankelijk onderhoud en er weer een betrouwbare vaarweg
gegarandeerd kan worden.
In de periode oktober-december 2004 is door het verwijderen van 450.000
m3 slib tussen Oud-Velsen en de Velserpont een extra brede strook
gecreëerd als passageplaats voor diepstekende schepen. Rijkswaterstaat
verwacht in 2005 ten oosten van de Coentunnel en op twee andere
knelpunten ook het oorspronkelijk profiel te herstellen. Tot 2008
worden de resterende werkzaamheden uitgevoerd, waarna het kanaal weer
aan zijn oorspronkelijk bodemprofiel van 170 meter bodembreedte en een
diepte van NAP -15,50 m. voldoet.
In 2005/2006 staat het baggeren van het Buiten-IJ in de planning, evenals het inkorten van het Middensluiseiland te IJmuiden.
Topjaar voor de haven
De Amsterdamse haven heeft die verdieping hard nodig, legde de nieuwe
havenmeester Astrid Kee uit. Zij presenteerde zich, als opvolger van
Cor Oudendijk, voor het eerst in de Schuttevaer-vergadering. De haven
beleefde in 2004 een topjaar
met 13% meer overslag, 74 miljoen ton in totaal. Om grotere zeeschepen
te kunnen binnenhalen is vooral de verdieping van de IJ-geul van
belang. Die is van 16,50 inmiddels op 16,80 meter gebracht en zal in
2005 naar 17,20 meter gaan, verwacht Kee. Het wachten is nu op een
positief besluit over een nieuwe grote zeesluis bij IJmuiden.
Havenmeester Kee denkt dat daarover in maart of april meer
duidelijkheid komt. Astrid Kee, de nieuwe havenmeester van Amsterdam, kwam tijdens de Schuttevaer-vergadering al goed op dreef. (Foto's (c) VAART!)
Binnenvaart staat volgens haar hoog op de beleidsagenda. 'Maar met de
groei van de scheepvaart is er het probleem dat de haven niet snel
genoeg mee kan groeien.' Het Havenbedrijf wil, ook vanwege nieuwe
security-eisen, de wachtplaatsen geheel opnieuw indelen. Korter wachten
bij de terminals en langer wachten buiten het laad- en losgebied. 'Dat
het ingrijpend zal zijn voor de binnenvaart realiseren wij ons heel
goed, maar we hebben geen andere keus. We hopen in goed overleg
werkafspraken te kunnen maken met uw brancheorganisatie', zei Kee.
Een groot
project ontwikkelt zich letterlijk voor de deur van het Havenbedrijf. Achter het Centraal Station
wordt tot 2010 of later gewerkt aan de aanleg van de Noord-Zuid metrolijn.
Er is al een nieuwe pontsteiger gebouwd. De binnenvaart krijgt te maken
met veel werkzaamheden rond de IJ-oevers, stremmingen voor het afzinken van tunnelelementen en een
oploopverbod van het Stenen Hoofd tot de veerhaven Noord.
Praktische problemen
In vragen aan de havenmeester kaartten binnenvaarders een reeks
praktische problemen aan. Zo vroeg Martin de Boer om meer aandacht voor
de situatie in de Afrikahaven, waar het lijkt of de binnenvaart aan
haar lot wordt overgelaten. Kee kijkt ernaar. Schipper Moes van
de Fiat zag de ligplaatsen voor de binnenvaart in de vluchthaven
Westerdoksdijk ingepikt worden door langliggers. Cors Rijnbeek van de
Antana deed de suggestie kleinere vaartuigen tijdens Sail 2005 niet de
gevaarlijke oversteek te laten maken naar Noord, maar een strook van 50
meter af te tonnen aan de centrumzijde. 'Die lui kunnen niet varen,
alleen maar drinken', gaf hij als typering van deze
medevaarweggebruikers. Kee zag problemen om op het IJ voldoende breedte over te
houden. Een andere suggestie, om in de voor Sail leeg te ruimen
IJ-haven streng toe te zien op wie er daarna weer ligplaats mag nemen,
lijkt meer kans van slagen te hebben.
Ceres-terminal
Leo Dekker van de Schuttevaer-afdeling Zaanstreek had gehoopt dat
havenmeester Kee eindelijk positief nieuws zou brengen over de
containeroverslag op de Ceres-terminal.
Helaas, dat kon ze niet. 'We waren heel ver met een klant, maar toen in
de krant berichten verschenen dat eigenaar NYK Group de terminal zou willen
verkopen, heeft de klant pas op de plaats gemaakt', zei Kee. Op een
opmerking uit de zaal dat de terminal 'weggegooid geld' was, reageerde
ze nuchter: 'Sommige investeringen moet je gewoon dóen.' Overigens is
de lege terminal niet beschikbaar als ligplaats voor de binnenvaart.
'Dat is de keus van Ceres', zei Kee.
River Information Services
De discussie over River Information Services (RIS), opgelegd door het
hoofdbestuur, kwam zoals in veel andere afdelingen ook in Amsterdam
nauwelijks uit de verf. De leden konden zich na een uitleg van
secretaris Andries De Weerd uitspreken over een viertal vragen met
toelichting.
Toen daar niet echt iets zinnigs uit kwam, gaf voorzitter Ko van
Sandijk als zijn conclusie dat verplichte melding voor alle schepen bij
IVS'90 en het frequent doorgeven van de scheepspositie waarschijnlijk
voor de meeste schippers geen probleem zal zijn, maar dat de aanschaf
van een AIS (transponder) dat waarschijnlijk wel is, evenals het
betalen voor RIS-diensten. Toen daar geen weerwoord op kwam werd
schippers gevraagd hun persoonlijke mening op het bij de toelichting
gevoegde enquêteformulier te geven, zodat 'Amsterdam' aan de hand
daarvan het hoofdbestuur kan informeren.
Reageren op het VAART!Forum
In de rondvraag
vroeg Martin de Boer zijn afdelingsbestuur bij het hoofdbestuur navraag
te doen over een
besluit om vanuit de vereniging nooit te reageren op berichten in het
VAART!Forum. Dat zo'n besluit er is bleek tijdens de
afdelingsvergadering van Hardinxveld-Giessendam. 'Ik vind dat niet passend. Er zijn leden die zich
gebruskeerd voelen en hun lidmaatschap hebben opgezegd', volgens De
Boer.
Secretaris Andries de Weerd zag de openbaarheid van het VAART!Forum als
drempel. Hij greep de gestelde vraag aan om een pleidooi te houden voor
de eigen, besloten mailinglijst die de afdeling Amsterdam en ook
Gelderland heeft bij VAART!
De Boer: 'Maar waarom is er dan geen landelijke mailinglijst van Schuttevaer?'
De Weerd: 'In het meerjarenbeleidsplan van het hoofdbestuur van de
vereniging staat al dat de vereniging meer gebruik wil maken van
communicatie via internet.'