Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

05 Jan '05 -Extra controle ontluchtingsventielen op tankers

HAMBURG 5/1 - Bevrachter Tankfracht dringt er bij tankschippers en -bemanningen op aan ontluchtingsventielen zorgvuldig te sluiten vóór het laden en lossen. Aanleiding is een recente lekkage die aan een openstaand ventiel - 'aus warscheinlich Unachtsamkeit' - wordt toegeschreven. In kringen van tankvaartondernemers circuleert een geheel andere lezing van het incident, met als vermoedelijke oorzaak een lekke afsluiter op de walinstallatie van BP in Amsterdam.

Tankschippers reageren met verbazing op het rondschrijven van bevrachter Tankfracht, dat vergezeld gaat van een kopie van de instructie 'Leeg drukken van de losarm of losslang' uit het 'Scheepshandboek'. Elke Tankfracht-schipper heeft dat aan boord.

'Bij het losdraaien van de flensverbinding moet men er altijd van uit gaan dat er eventueel nog product in de verbinding aanwezig kan zijn.
Het aanzuigen van de lucht via een be- of ontluchtingskraantje op de zuigleiding mag alleen worden gebruikt wanneer er door omstandigheden geen lege ladingtanks zijn (bv. bij het lichten van een schip). Bij deze handeling moet er altijd iemand bij het be- of ontluchtingskraantje staan om deze direct weer te sluiten en te voorzien van een blinddop of plug wanneer het leeg drukken van de losarm of de losslang klaar is.
Na het lossen en voor het laden moet men altijd de be- of ontluchtingskraantjes controleren of deze gesloten en afgeblind zijn.'

Tankfracht stelt dat veiligheid vóór alles gaat. Schippers moeten zich houden aan voorschriften en onregelmatigheden direct melden, op straffe van uitsluiting door verlader èn bevrachter.
"Wir möchten Sie auf diesem Weg nochmals ausdrücklich auf die Einhaltung der verladerseitigen Vorschriften hinweisen. Der Sicherheitsgedanke hat zu jeder Zeit im Vordergrund zu stehen. Alle Unregelmässigkeiten sind uns sofort, d.h. ohne Zeitverzug zu melden. Die Notfallnummern unseres Hauses sind Ihnen bekannt. Sie finden Sie in Ihrem Bordbuch!

"In Fälle der Nichtmeldung oder verspäteten Meldung droht Ihnen der Ausschluss durch die Verlader und somit durch uns, d.h. wir können Ihnen keine Ladung mehr anbieten, da Sie von den Verladern nicht mehr akzeptiert sind. Die wirtschaftlichen Folgen für Sie sind nicht einzuschätzen."

In het VAART!Forum signaleerde tankschipper Henk Boender (mts Anna Soraya) onlangs hoe BP eigen falen afschoof op de schipper en hem tot twee keer toe voor drie maanden op de 'blacklist' zette. De steigerman insinueerde dat er wellicht geprobeerd was gasolie uit de leidingen in de bunkers te laten lopen. De schipper reageerde zeer alert, liet alles direct door camera's vastleggen en haalde er de havendienst bij. Die constateerde dat de verdachtmaking van de steigerman nergens op sloeg. BP besloot de schipper niettemin te straffen.

Uit de beschrijving die Boender gaf in het VAART!Forum:
"Tanker X laadt via bevrachter Y gasolie bij BP A'dam. Tijdens het afkoppelen komt er wat product aan dek en dit loopt in het water.

De reactie van de steigerman liegt er niet om. Hij zegt: 'Je zal alle tanken wel dicht hebben staan om straks die gasolie uit de leiding in de bunkers te laten lopen.'

De schipper is zeer alert. Hij sommeert de steigerman aan dek te komen en de camera's op het schip te laten richten, zodat de controlekamer alles kan volgen.

Niemand mag ergens aankomen en de Havendienst wordt erbij geroepen.
Deze stelt vast dat er wel degelijk afsluiters open staan om de leidingen tijdens het afkoppelen in de *ladingtank* te laten leeglopen.

Toch wordt de ondernemer voor drie maanden geblacklist.
Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen...

Na die strafperiode van drie maanden laat BP, nota bene voorzitter van de EBIS-club, een EBIS-check uitvoeren en nu blijkt (heel toevallig) dat de meggertest net verlopen is. Hup, wéér drie maanden geblacklist door BP."


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel