05 Jan '05 -Extra controle ontluchtingsventielen op tankers
HAMBURG 5/1 - Bevrachter Tankfracht dringt er bij tankschippers en
-bemanningen op aan ontluchtingsventielen zorgvuldig te sluiten vóór
het laden en lossen. Aanleiding is een recente lekkage die aan een
openstaand ventiel - 'aus warscheinlich Unachtsamkeit' - wordt
toegeschreven. In kringen van tankvaartondernemers circuleert een
geheel andere lezing van het incident, met als vermoedelijke oorzaak een lekke
afsluiter op de walinstallatie van BP in Amsterdam.
Tankschippers reageren met verbazing op het rondschrijven van
bevrachter Tankfracht, dat vergezeld gaat van een kopie van de
instructie 'Leeg drukken van de losarm of losslang' uit het
'Scheepshandboek'. Elke Tankfracht-schipper
heeft dat aan boord.
'Bij het losdraaien van de flensverbinding moet men er
altijd van uit gaan dat er eventueel nog product in de verbinding
aanwezig kan zijn.
Het aanzuigen van de lucht via een be- of ontluchtingskraantje op de
zuigleiding mag alleen worden gebruikt wanneer er door omstandigheden
geen lege ladingtanks zijn (bv. bij het lichten van een schip). Bij
deze handeling moet er altijd iemand bij het be- of
ontluchtingskraantje staan om deze direct weer te sluiten en te
voorzien van een blinddop of plug wanneer het leeg drukken van de
losarm of de losslang klaar is.
Na het lossen en voor het laden moet men altijd de be- of ontluchtingskraantjes controleren of deze gesloten en afgeblind zijn.'
Tankfracht stelt dat veiligheid vóór alles gaat. Schippers moeten zich
houden aan voorschriften en onregelmatigheden direct melden, op straffe
van uitsluiting door verlader èn bevrachter.
"Wir möchten Sie auf diesem Weg nochmals ausdrücklich auf
die Einhaltung der verladerseitigen Vorschriften hinweisen. Der
Sicherheitsgedanke hat zu jeder Zeit im Vordergrund zu stehen. Alle
Unregelmässigkeiten sind uns sofort, d.h. ohne Zeitverzug zu melden.
Die Notfallnummern unseres Hauses sind Ihnen bekannt. Sie finden Sie in
Ihrem Bordbuch!
"In Fälle der Nichtmeldung oder verspäteten Meldung droht Ihnen der
Ausschluss durch die Verlader und somit durch uns, d.h. wir können
Ihnen keine Ladung mehr anbieten, da Sie von den Verladern nicht mehr
akzeptiert sind. Die wirtschaftlichen Folgen für Sie sind nicht
einzuschätzen."
In het VAART!Forum
signaleerde tankschipper Henk Boender (mts Anna Soraya) onlangs hoe BP
eigen falen afschoof op de schipper en hem tot twee keer toe voor
drie maanden op de 'blacklist' zette. De steigerman insinueerde dat er
wellicht geprobeerd was gasolie uit de leidingen in de bunkers te laten
lopen. De schipper reageerde zeer alert, liet alles direct door
camera's vastleggen en haalde er de havendienst bij. Die constateerde
dat de verdachtmaking van de steigerman nergens op sloeg. BP besloot de
schipper niettemin te straffen.
Uit de beschrijving die Boender gaf in het VAART!Forum:
"Tanker X laadt via bevrachter Y gasolie bij BP A'dam.
Tijdens het afkoppelen komt er wat product aan dek en dit loopt in het
water.
De reactie van de steigerman liegt er niet om. Hij zegt: 'Je zal alle
tanken wel dicht hebben staan om straks die gasolie uit de leiding in
de bunkers te laten lopen.'
De schipper is zeer alert. Hij sommeert de steigerman aan dek te komen
en de camera's op het schip te laten richten, zodat de controlekamer
alles kan volgen.
Niemand mag ergens aankomen en de Havendienst wordt erbij geroepen.
Deze stelt vast dat er wel degelijk afsluiters open staan om de
leidingen tijdens het afkoppelen in de *ladingtank* te laten leeglopen.
Toch wordt de ondernemer voor drie maanden geblacklist.
Er is een verschil tussen gelijk hebben en gelijk krijgen...
Na die strafperiode van drie maanden laat BP, nota bene voorzitter van
de EBIS-club, een EBIS-check uitvoeren en nu blijkt (heel toevallig)
dat de meggertest net verlopen is. Hup, wéér drie maanden geblacklist
door BP."