Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

13 Feb '05 -Eerste boot Team ABN AMRO zichtbaar voor het publiek

ROTTERDAM 13/2 - Terwijl velen nu door de reisgidsen bladeren om te zien wat aanstaande zomer de vakantiebestemming wordt, stond in Rotterdam afgelopen weekend de zomer van 2006 centraal. Een week lang zal volgend jaar zomer de haven helemaal op z'n kop staan want het Volvo Ocean Race spektakel komt naar de stad. Naar verwachting zullen zo'n negen superzeiljachten op 9 juni 2006 in Rotterdam aankomen na een 1500 mijl lange race vanuit Portsmouth. Het ABN AMRO team gaf dit weekend alvast een voorproefje met het binnenlopen van het eerste nieuwe jacht.

Zeiljacht ABN AMRO - foto (c) Ronald Koelink

Het nieuwe zeiljacht van ABN AMRO wordt met vertraging getoond aan het publiek in Rotterdam. Foto © Ronald Koelink

Zie ook:
De jachten hebben bij aankomst in Rotterdam hun wereldomzeiling van in totaal 31.250 mijl bijna afgerond: nog één eindsprint naar Göteborg. De spectaculaire start van die etappe zal overigens op 15 juni 2006 ook op de rivier plaats vinden.
Minstens zo spectaculair is de zogenaamde in-port race welke voor 9 juni 2006 op de planning staat. Dit is een korte race tussen alle jachten over 2 à 3 uur.

Publieksvriendelijk
Het is nadrukkelijk de bedoeling van de organisatie dat het hele evenement bijzonder publieksvriendelijk wordt. Finish van de jachten, de start van de laatste etappe maar ook de in-shore race zullen vanaf de wal en de vele toeschouwersbootjes goed te volgen zijn. Bezoekersaantallen zullen die van de aankomst en het vertrek van de Queen Mary II verre overtreffen zo is de verwachting.

ABN AMRO heeft straks twee jachten in de race. Eén jacht bemand met louter professionals en één zogenaamd 'high potential team' bestaande uit jonge enthousiaste zeilers. Beide door de Argentijn Juan Kouyoumdjian ontworpen schepen zijn volstrekt gelijk aan elkaar. De eerste boot is inmiddels op het water te vinden en werkt trainingssessies in Portugal af. ABN AMRO is hiermee als team de concurrentie ver vooruit. Andere teams zijn nog aan het bouwen. Het tweede jacht van team ABN AMRO is momenteel in aanbouw bij Shaap Shipcare te Lelystad. Hier is ook het eerste jacht gebouwd door Killian Bushe en zijn internationale team van hoogwaardige specialisten.

Uiteenlopend weer
Dit weekend kwam het eerste jacht naar Rotterdam om de opening van het ABN AMRO tennistoernooi luister bij te zetten. Onderweg naar Rotterdam kreeg de bemanning te kampen met uiteenlopend weer. Van 40 knopen wind tot windstiltes. Op een goed moment heb je een flinke voorraad van je diesel verstookt en besluit je in Falmouth te bunkeren. Nog drieeneenhalf uur wachten tot er voldoende water bij het bunkerstation staat...
Falmouth is echter ook de thuisbasis van de zojuist van haar recordreis teruggekeerde Ellen McArthur. Die heeft toch geen diesel meer nodig, dus kon de bemanning van het ABN AMRO jacht 80 liter van de snel rondom de wereld gezeilde solo diesel van Ellen lenen en meteen weer verder naar Rotterdam.

Monsterlijke zeilmachines
De deelnemende jachten aan de Volvo Ocean Race 2005-2006 zijn overigens monsterlijke zeilmachines waarbij alles je doet denken aan Formule 1 autoraces. De techniek, de teams, de voorbereidingen, media- en publieksaandacht, alles is even monsterlijk en volgens een alles overtreffende trap.
De mast bijvoorbeeld van het 21,5 zeiljacht steekt maar liefst 31 en een halve meter boven water. Dagelijks wordt er iemand de mast ingehesen - ook als het jacht in de zuidelijke oceanen van 6 meter hoge golven afdendert met een gang van 25 knopen - om het beslag te controleren. Als deze man naar beneden kijkt, dan is het voortbulderende jacht zo ongeveer zo klein als z'n grote teen. Dan moet je wel een groot hart hebben om daar bovenin te bungelen.

Incasseringsvermogen
Overigens, van de bemanningsleden wordt gedurende de acht maanden lange reis nogal wat incasseringsvermogen gevergd. Wat te denken van onderweg alleen maar gevriesdroogd voedsel eten, een ritme van 4 uur op en 4 uur af (als er tenminste tussendoor geen zeilwissels zijn), slapen in de slaapzak van je maatje, 1 set kleding en verder geen persoonlijke bezittingen aan boord, afgezien van een enkele foto.

Het zijn deze bemanningen, de boten en de wisselende en extreme weersomstandigheden die de Volvo Ocean Race zo spectaculair maken. De race was al legendarisch onder de oude naam Whitbread Around the World, maar heeft tegenwoordig door de 6-uurlijkse positie-updates op internet enorm aan kracht gewonnen. Het publiek is nu ook betrokken bij de race als de jachten op zee zitten.

Kijk op www.abnamro.com/team voor meer informatie over de race, de boten, de bemanning en andere evenementen.

Tekst en foto © Ronald Koelink


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel