Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

23 Nov '05 -Peijs: Afvalregistratie administratief niet verder te verlichten

DEN HAAG 23/11 - Varende afvalvervoerders zullen voor de NIWO-vergunning moeten blijven aantonen dat ze kredietwaardig zijn tot een bedrag van tenminste 18.000 euro. 'Alternatieven - aangedragen door de binnenvaartsector - zijn onderzocht, maar blijken geen garantie voor kredietwaardigheid te bieden', schrijft minister Peijs (V&W) de Tweede Kamer in 'Toezeggingen in algemeen overleg over het programma Beter Geregeld en over administratieve lasten van Verkeer en Waterstaat op 7 september 2005'.

Zie ook:

Ook de verklaring van goed gedrag mag volgens Peijs geen problemen meer geven. 'Het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer heeft procedureafspraken gemaakt met het ministerie van Justitie om voor binnenvaartondernemers het verkrijgen van een verklaring van goed gedrag via de gemeenten te vergemakkelijken. Toen de binnenvaartbranche aangaf nog problemen te ondervinden met een aantal gemeenten, heeft VROM contact opgenomen met het ministerie van Justitie om de problemen aldaar op te lossen.'
Peijs concludeert dat het 'dus gedeeltelijk is gelukt om de administratieve lasten van de afvalstoffenregistratie te beperken. Alle mogelijke oplossingen in de zin van praktische uitwerking van de regelgeving zijn onderzocht en waar mogelijk toegepast. Verder vermindering van administratieve lasten kan alleen indien de regelgeving wordt aangepast.' Maar dat zit er volgens Peijs niet in, omdat deze regelgeving het resultaat is van een interpretatie door de Raad van State van een Europese richtlijn. 'Aangezien de interpretatie door de Raad van State strenger is dan de interpretatie in de ons omringende landen, lijkt een internationale harmonisatie (in de CCR) conform de Nederlandse interpretatie niet erg kansrijk.'



'Brussel' erkent problemen rond afvalregistratie

BRUSSEL 21/4/05 - Bij de herziening van de Kaderrichtlijn Afvalstoffen zal de Europese Commissie rekening houden met de problemen rondom afvalvervoerregratie waar vervoerders in de binnenvaart mee te kampen hebben. Dat bleek donderdag in een gesprek tussen Henk van der Velde (Kantoor Binnenvaart/ESO), CDA-Europarlementarier Corien Wortmann-Kool en de Europese Commissie.

De problemen spitsen zich vooral toe op de vereisten voor registratie, die in de diverse landen zeer uiteen lopen. Nederland is daarin één van de koplopers. Nergens anders in Europa worden zoveel verschillende eisen aan binnenvaartschippers opeengestapeld: betrouwbaarheid, kredietwaardigheid en vakbekwaamheid. Het grote probleem is dat in de Europese regelgeving geen duidelijke criteria voor registratie worden gegeven. Lidstaten kiezen daardoor verschillende criteria, met als gevolg dat de registratie in elk land opnieuw moet geschieden, want van wederzijdse erkenning is geen sprake.
De drempelloze interne markt is dus ver te zoeken en hier moet snel een oplossing voor komen, stelt Europarlementariër Corien Wortmann. Zij bekijkt nu samen met de sector welke maatregelen genomen moeten worden: 'Natuurlijk moeten we zorgvuldig omgaan met afvalstoffen, maar op deze wijze werkt het vrije verkeer van goederen onvoldoende en worden onnodige lasten veroorzaakt. Op dit moment bespreken we de mogelijke wegen naar een oplossing en ik hoop dat we iets kunnen bereiken. In het gesprek zijn ook de verschillende definities van afvalstoffen besproken; dit thema zal worden behandeld in de herziening van de Kaderrichtlijn Afvalstoffen. De binnenvaartorganisaties zullen snel actie ondernemen om in de lopende consultatie hun problemen en zienswijze onder de aandacht van de Europese Commissie te brengen.'

Zie ook:




CBRB/KB: Andere registratie afvalvervoer

ROTTERDAM 8/4 - Schaf de NIWO-registratie af, gebruik de registratie van de Wet Vervoer Binnenvaart zonder aanvullende eisen en zorg op Europees niveau voor een afspraak dat binnenvaarders zich alleen in hun thuisland hoeven te registreren voor het vervoer van afvalstoffen. Die aanbevelingen doen de binnenvaartorganisaties CBRB en Kantoor Binnenvaart in een gezamenlijke brief aan milieu-staatssecretaris Pieter van Geel (VROM).

Het is een brief op poten, als weerwoord op de brief van 11 januari waarin Van Geel nog probeerde recht te praten wat volgens de organisaties hopeloos krom is. Ze zijn keihard in hun oordeel over de registratieverplichting voor vervoerders van afvalstoffen per binnenschip. Gesteld wordt dat de bij het NIWO ondergebrachte registratie 'niet adequaat werkt, ondoordacht is ingesteld, geen rekening houdt met de specifieke omstandigheden van de binnenvaart, overbodig is en uitsluitend theoretisch te rechtvaardigen. Bedacht vanuit een werkelijkheid die de sector vreemd is'. Kortom, 'als oplossing vele malen belastender dan het probleem, als er al een probleem zou zijn.'

De organisaties halen alle argumenten uit de kast, geïllustreerd met voorbeelden, om aan te tonen dat de NIWO-registratie niet deugt.



Van Geel: 'Europese harmonisatie rond afvalstoffen gebrekkig'

ROTTERDAM 27/1 - De Europese harmonisatie rondom het inzamelen, vervoeren en bewerken van afvalstoffen is onvolledig, geeft staatssecretaris Pieter van Geel (VROM) toe in een brief van 11 januari jl aan CBRB-directeur Ton Roos. Een afschrift ging naar Kantoor Binnenvaart en Koninklijke Schuttevaer.

'Belangrijke onderwerpen als criteria voor registratie en onderlinge erkenning van registratie worden in de Europese richtlijn niet geregeld. Hierdoor ontstaan er situaties die extra administratieve lasten veroorzaken en het handelsverkeer hinderen', schrijft Van Geel. Hij belooft de gebreken in de EG-kaderrichtlijn afvalstoffen aan de orde te stellen bij de Europese Commissie.

Administratieve lasten
Elke EU-lidstaat lost het nu voor zichzelf op. VROM heeft een eigen registratie opgetuigd bij het NIWO. Daarbij is er volgens de staatssecretaris alles aan gedaan de toename van de administratieve lasten zo beperkt mogelijk te houden. 'Voor u resteren slechts een maal in de vijf jaar de kosten voor een verklaring omtrent het gedrag en een eenvoudige accountantsverklaring. Dat de regeling daarmee voor uw sector een dure is, kan ik niet met u eens zijn. Evenmin dat de regeling voor u slecht werkbaar is', schrijft hij in de brief aan CBRB-directeur Roos.

Van Geel ziet dan ook geen reden de registratieplicht voor de afvalvarende binnenvaart aan te passen of het toezicht op de naleving op te schorten. Dat liet hij eerder ook al weten aan SGP-Tweede Kamerlid Kees van der Staaij in antwoord op schriftelijke vragen. Een gesprek met de binnenvaartorganisaties heeft volgens hem geen zin, binnenkort is er overleg tussen MKB-Nederland en VROM over de registratieverplichting.
Kantoor Binnenvaart adviseert binnenvaartondernemers zich alsnog te laten registreren. De Waterpolitie controleert vanaf 1 januari 2005 al actief op deze registratie. In de e-mail nieuwsbrief Kantoor Memo attendeert Kantoor Binnenvaart varende leden op de reactie die Van Geel via de Tweede Kamer geeft op de bezwaren van de binnenvaartorganisaties tegen de registratie voor afvalvervoerders. SGP-Kamerlid Kees van der Staaij had die in het VROM-begrotingsoverleg naar voren gebracht. 'Door dit antwoord adviseren wij u toch te gaan registreren. Het eerder aangekondigde gedoogbeleid is opgeheven. Met ingang van 1 januari 2005 controleert de Waterpolitie actief op deze registratie', aldus Kantoor Binnenvaart.

Europese kaderrichtlijn
SGP-Kamerlid Van der Staaij vroeg de staatssecretaris 29 november vorig jaar naar de registratieplicht voor afvalvarende schippers. Van Geel legt uit dat de dit jaar ingevoerde registratieverplichting voor onder andere vervoerders van afvalstoffen dient ter uitvoering van artikel 12 van de Europese kaderrichtlijn afvalstoffen. In deze richtlijn wordt een zeer ruim afvalstoffenbegrip gehanteerd. De richtlijn verstaat onder 'afvalstof': elke stof of elk voorwerp (...) waarvan de houder zich ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen.
Van Geel: 'Dit kan inderdaad betekenen dat houtsnippers, glasscherven, oud ijzer en andere zaken waarvan dat niet voor de hand ligt, onder omstandigheden toch als een afvalstof moeten worden aangemerkt. Jurisprudentie van het Europese Hof van Justitie en van de Raad van State bevestigt keer op keer de ruime reikwijdte van het begrip afvalstoffen van de kaderrichtlijn afvalstoffen. Voor een juiste uitvoering van de richtlijn is het noodzakelijk hetzelfde ruime begrip afvalstoffen te hanteren. Elke inperking van het begrip 'afvalstoffen' bij de uitvoering van de richtlijn heeft automatisch tot gevolg dat Nederland in strijd met de richtlijn handelt en daarmee een veroordeling wegens niet-nakoming van de richtlijn riskeert.'

Dertig euro
Voor de registratie moet de aanvrager aantonen te voldoen aan de criteria van betrouwbaarheid, kredietwaardigheid en vakbekwaamheid. Om de administratieve lasten van de registratie zo beperkt mogelijk te houden is volgens Van Geel aansluiting gezocht bij reeds bestaande vervoersregelgeving. Zo kunnen binnenvaartondernemers op grond van hun vergunning voor beroepsvervoer van goederen voor de binnenvaart vrijstelling verkrijgen van het vakbekwaamheidsvereiste. 'Voor de registratie kunnen zij volstaan met een verklaring van goed gedrag, waarvan de kosten ongeveer € 30 bedragen, en een eenvoudige accountantsverklaring. Zij hoeven dus geen extra diploma’s te behalen en de kosten voor het voldoen aan de overige criteria zijn beperkt gehouden', schrijft Van Geel.

Kantoor Binnenvaart meldt verder dat wanneer de lading omschreven is als "afval" of als er een afval-begeleidingsdocument aanwezig is, de politie verbaliserend optreedt. Bij twijfel wordt er ook geverbaliseerd, waarna de rechter bepaalt of de stof afval is of niet. In Weekblad Schuttevaer bevestigt KLPD-woordvoerder Ed Krazewski dat de waterpolitie sinds 1 januari controleert. 'Er is een periode van voorlichting en waarschuwing geweest, nu gaan we handhaven.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Minder administratieve Lasten?.En dat in Europees gebeuren moet je in elk land opnieuw geregisteren.
    Want de aanmelding voor vervoer van afvalstoffen in Nederland geld niet voor de andere binnenvaartlanden.
    En het begrip afvalstoffen slaat echt nergens op.
    De afvalstoffenlijst moet herzien worden.

    Mieke Kuipers (Email) - 25 Januari '05 - 10:26


    Als met de kerstdagen de bevrachters nog niet eens wisten waar ze aan toe waren.
    En de kosten van € 30.00 dat klopt voor een persoon en je personeel dan en de aankomende cursus dan.
    En ook wel handig even naar het gemeentehuis voor ons als schippers zijnde.
    En dan nog de kosten van een rapport.
    Wij hebben nu een verlopig nummer ik weet een ding zeker dit grapje ?? heeft ons bedrijf nu al ruim € 500,00 heeft gekost.
    En is dat het papierwerk verminderen elk jaar wordt het meer en meer.
    Het heeft niets meer met ondernemen te maken ik ben nog maar 31 jaar maar als het zo doorgaat ik doe nu zeg maar 10 jaar de boekhouding dan heb ik er een zwaar hoofd in en de toekomst.
    Of dit vol te houden is voor een simpele ondernemer.

    Jan Snoei (Email) (URL) - 10 April '05 - 15:56




Naar de openingspagina VAART! Actueel