02 Dec '04 -Tankvaarders dreigen met blokkade onbeveiligde EuroPoint Terminals
AMSTERDAM 2/12 - Drie particuliere tankvaartondernemers hebben dinsdag gedreigd met hun schepen EuroPoint Terminals
in de
Amsterdamse Jan van Riebeeckhaven te blokkeren uit protest tegen het
ontbreken van een werkende overvulbeveiliging op de walinstallatie.
De actie werd afgeblazen toen KLPD Waterpolitie, Inspectie Verkeer en
Waterstaat en de Amsterdamse Havendienst, die aanvankelijk wel iets
zagen in de 'proefballon', van hogerhand werden teruggefloten. Schipper
Ed Frerichs van het mts Benjamin weigerde gasolie te laden tot
de terminaldirectie hem woensdagochtend alsnog aanbood een man bij de
afsluiter te zetten.
De internationale ADNR-regelgeving vereist op schepen een systeem van overvulbeveiliging. Dit
systeem moet waarborgen dat bij een dreigende overbelading van één of
meerdere scheepsladingtanks, de belading tijdig automatisch wordt
gestaakt zodat overlopen van de scheepstanks, en het vrijkomen van
product, wordt voorkomen. Het ADNR vereist dan ook dat het systeem van
overvulbeveiliging bedrijfszeker is aangesloten en is beproefd.
Het ADNR vereist verder tijdens de overslag zowel aan boord van het
schip als aan de wal een voortdurend toezicht. Hierdoor is de kans op
ongewenste voorvallen geminimaliseerd en kan in voorkomend geval direct
worden ingegrepen of gealarmeerd waardoor erger wordt voorkomen.
Geen aansluiting
Bij EuroPoint Terminals kon Frerichs zijn overvulbeveiliging niet
aansluiten op de walinstallatie, omdat die volgens hem niet werkt op de
steiger waar hij moest laden. Hij kreeg van het bedrijf nul op het
request toen hij
vroeg om een toezichthouder die aan de wal meteen de belading zou
kunnen stoppen. EuroPoint had daar geen mensen voor. In Weekblad Schuttevaer zegt veiligheidsadviseur Dirk
van Kokkel van EuroPoint dat de beveiliging op de walinstallatie
inmiddels gedeeltelijk werkt. 'De eerste fase is gereed, met een
akoestisch hoog alarm. Alleen de automatische pneumatische afsluiters
zijn nog niet klaar. Daar zijn we nu mee bezig en over twee weken werkt
alles waarschijnlijk.'
Zolang een overvulbeveiliging op de walinstallatie niet is
voorgeschreven in de milieuvergunning, gaat EuroPoint volgens een
kenner van de milieu- en scheepvaartregelgeving juridisch vrijuit. Er
bestaan fricties tussen de ADNR-regelgeving en milieueisen voor
walinstallaties. In april heeft de Inspectie Verkeer en Waterstaat in
een 22 pagina's tellend proces-verbaal vastgesteld dat een werkend en
goedgekeurd overvulbeveiligingssysteem bij EuroPoint Terminals
ontbreekt. Dat heeft verder niet tot maatregelen geleid en dus kan de
terminal ongestraft zonder overvulbeveiliging schepen laden en lossen
met gasolie, benzine, MTBE en andere tankladingen.
Verantwoordelijk
Schipper Frerichs heeft nog eens goed de antwoorden
gelezen die minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat onlangs gaf
op schriftelijke vragen van CDA-Tweede Kamerlid Eddy van Hijum naar
aanleiding van de ramp met de tanker Charlotte. Peijs zegt daarin (over
het ontgassen van tankschepen): 'De veiligheidsrisico's zijn acceptabel
indien men zich houdt aan de daarvoor gestelde regels' en 'De verladers
zijn alleen wettelijk aansprakelijk voor het naleven van de regels op
de inrichting, waartoe het schip alleen behoort als het aan de steiger
ligt. De vervoerder is verantwoordelijk voor het naleven van regels op
het schip tijdens de vaart.'
Omdat Frerichs de situatie niet verantwoord vond heeft hij contact
gezocht met zijn verzekeraar, die verklaarde niet in te staan voor
eventuele schade als hij zich niet aan de ADNR-regels zou houden. Toen
hij daarop de belading weigerde, werd door zijn bevrachter aanvankelijk
gedreigd met 'blacklisten' van de Benjamin. Na overleg zou de
opdrachtgever zich bereid hebben verklaard in te staan voor eventuele
risico's. Intussen werd er achter de schermen koortsachtig overlegd. De
opdrachtgever zou de terminal hebben aangesproken op afspraken over
veilige overslag. Schippers hebben donderdag vernomen dat het aantal mensen waarmee
bij EuroPoint gewerkt wordt aan de installatie van het overvulbeveiligingssysteem inmiddels van drie op
twaalf is gebracht. CDA-Kamerlid Van Hijum werd via VAART! over de
situatie geïnformeerd en overweegt vervolgstappen op de onbevredigende
antwoorden die hij van de minister kreeg op zijn Kamervragen.
Het is vooral de rechtsongelijkheid die varende ondernemers in de
tankvaart frustreert. In Weekblad Schuttevaer zegt schipper Frerichs:
'Het is een vreemde situatie dat bedrijven, als ze maar groot genoeg
zijn, de wet mogen overtreden, terwijl ik een prent krijg wanneer ik
een uur te lang doorvaar' en 'Het gaat er om dat de ladingpompen
automatisch stoppen zodra de tank vol is. Wanneer de boel overloopt ben
ik verantwoordelijk en wanneer de Hemweg-centrale bijvoorbeeld geen
koelwater meer kan innemen, kan de claim flink oplopen. Intussen liggen
er toch weer drie schepen te laden. Wanneer er iets misgaat zijn die
failliet.'
In het VAART!Forum schrijft schipper Henk Boender van het mts Anna
Soraya: 'Het probleem is hier dat ADNR-regelgeving voor de schipper als
wet gepresenteerd wordt, maar voor de laadplek betekent het ADNR niets
want zij vallen onder de Milieuwetgeving, zonder wettelijke plicht te
zorgen voor overvulbeveiliging. Hier viert het economisch belang
hoogtij, daar worden havendienst en waterpolitie voor teruggefloten.'
Fijntjes wijst hij op de situatie waarbij treinreizigers op het station
Arnhem onwel raakten door een vleugje MTBE. 'Ik laad met 400 kuub per
uur MTBE, als hier een overloper bij mij zou optreden omdat er geen
overvulbeviliging is dan lig ik direct met gestrekte oortjes. Tegen de
tijd dat men 15 kilometer verder aan het Centraal Station barst van de
koppijn, slaat er vast wel iemand kokhalzend alarm per telefoon.'
Toen terminal-directeur De Jong woensdagmorgen alsnog aanbood een man
op de steiger te zetten bij de afsluiter, was daarmee voor schipper
Frerichs de lucht geklaard. De zetschipper van een andere tanker, die
ook zonder overvulbeveiliging bij EuroPoint moest laden, heeft naar
aanleiding van de commotie eerst de scheepseigenaar om toestemming
gevraagd.
Zie ook:
Rijksverkeersinspectie (RVI) houdt thema-actie binnentankvaart (1997: 'Bij 23 van de 45 (51%) bezochte ondernemingen met landinstallatie
blijkt men te beschikken over een overvulbeveiliging. Bij 14
ondernemingen met een overvulbeveiliging is geïnspecteerd tijdens de
belading. In 13 gevallen werd de overvulbeveiliging daadwerkelijk
gebruikt.'