29 Nov '04 -RvTV-studie: Meer aandacht voor stuurinrichting binnenschepen
Raad voor de Transportveiligheid onderzocht 33 ongevallen met roeruitval
DEN HAAG 29/11 persbericht - Ongevallen met binnenschepen, veroorzaakt doordat een schip ’uit het
roer loopt’, blijken uit het door de Raad verrichte onderzoek in bijna
drie van de vijf ongevallen te moeten worden toegeschreven aan
technische gebreken aan de stuurinrichting. Daarom, zo stelt de Raad
voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van
Vollenhoven, in een vandaag verschenen themastudie, is een periodieke
keuring van de stuurinrichtingen wenselijk.
De Raad heeft een jaar lang (2001) alle ongevallen die werden
veroorzaakt doordat het betrokken schip ’uit het roer liep’ aan een
uitgebreid onderzoek onderworpen. In totaal zijn 33 binnenschepen in de
studie betrokken. In 19 gevallen (58%) bleken technische oorzaken aan
het ongeval ten grondslag te liggen. Andere oorzaken waren
infrastructurele aspecten, ergonomische gebreken en stuurfouten.
Ontwerpfouten
Als tekortkomingen van de stuurinrichting signaleert de Raad
ontwerpfouten - reden waarom de Raad de Minister van Verkeer en
Waterstaat aanbeveelt een typekeuring voor stuurinstallaties in te
stellen - en gebreken aan de hydraulische, elektrische, mechanische en
alarmsystemen. In veel gevallen blijken de gebreken samen te hangen met
aanpassingen die later zijn aangebracht aan bestaande stuursystemen.
Infrastructurele aspecten, zoals de specifieke diepte en vorm van het
Amsterdam-Rijnkanaal, spelen een rol in die zin dat op dit kanaal
’oeverzuiging’ optreedt; de in de binnenvaart gebruikelijke
stuurautomaten (z.g. bochtautomaten) zijn niet geschikt om daarvoor te
corrigeren.
De inrichting van de stuurhut speelde in 15% van de onderzochte
ongevallen een rol. Daarbij gaat het met name om bedieningshendels
waarbij de hendel (deels) buiten de lessenaar uitsteekt. In de praktijk
blijken deze gemakkelijk ongemerkt aangeraakt te worden, waardoor het
schip van koers verandert.
Oordeelkundige aansluiting
Naast een periodieke keuring van de stuurinrichting beveelt de Raad de
sector ook aan schepen te laten controleren op oordeelkundige
aansluiting van apparatuur en installaties en de daarvoor nodige
bekabeling, om elektromagnetische storingen uit te sluiten. Bij één van
de onderzochte ongevallen bleek storing van de installatie, als gevolg
van gebruik van een mobiele telefoon, een rol te hebben gespeeld.
De Raad geeft aan dat ongevallen met binnenschepen, waarbij de
stuurinrichting een rol speelt, ongeveer eenmaal per week worden
gemeld. Meestal blijft persoonlijk letsel uit en is er alleen sprake
van materiële schade. Mede omdat een ongeval met een binnenschip
potentieel grote schade kan veroorzaken, bijvoorbeeld wanneer het schip
geladen is met gevaarlijke stoffen, vindt de Raad dat aan deze
ongevallen meer aandacht moet worden besteed.
rapport is goed herkenbaar en overzichtelijk geschreven
ik heb voor mij zelf op het rapport diverse scheepsnamen er bij gezet
groetjes aan dhr vd hoeven en dhr boutkan