Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

29 Nov '04 -RvTV-studie: Meer aandacht voor stuurinrichting binnenschepen

Raad voor de Transportveiligheid onderzocht 33 ongevallen met roeruitval 
DEN HAAG 29/11 persbericht - Ongevallen met binnenschepen, veroorzaakt doordat een schip ’uit het roer loopt’, blijken uit het door de Raad verrichte onderzoek in bijna drie van de vijf ongevallen te moeten worden toegeschreven aan technische gebreken aan de stuurinrichting. Daarom, zo stelt de Raad voor de Transportveiligheid, onder voorzitterschap van mr. Pieter van Vollenhoven, in een vandaag verschenen themastudie, is een periodieke keuring van de stuurinrichtingen wenselijk.

De Raad heeft een jaar lang (2001) alle ongevallen die werden veroorzaakt doordat het betrokken schip ’uit het roer liep’ aan een uitgebreid onderzoek onderworpen. In totaal zijn 33 binnenschepen in de studie betrokken. In 19 gevallen (58%) bleken technische oorzaken aan het ongeval ten grondslag te liggen. Andere oorzaken waren infrastructurele aspecten, ergonomische gebreken en stuurfouten. 

Het volledige rapport is te downloaden, 3,5 Mb in PDF
Ontwerpfouten
Als tekortkomingen van de stuurinrichting signaleert de Raad ontwerpfouten - reden waarom de Raad de Minister van Verkeer en Waterstaat aanbeveelt een typekeuring voor stuurinstallaties in te stellen - en gebreken aan de hydraulische, elektrische, mechanische en alarmsystemen. In veel gevallen blijken de gebreken samen te hangen met aanpassingen die later zijn aangebracht aan bestaande stuursystemen.  
 
Infrastructurele aspecten, zoals de specifieke diepte en vorm van het Amsterdam-Rijnkanaal, spelen een rol in die zin dat op dit kanaal ’oeverzuiging’ optreedt; de in de binnenvaart gebruikelijke stuurautomaten (z.g. bochtautomaten) zijn niet geschikt om daarvoor te corrigeren.  
 
De inrichting van de stuurhut speelde in 15% van de onderzochte ongevallen een rol. Daarbij gaat het met name om bedieningshendels waarbij de hendel (deels) buiten de lessenaar uitsteekt. In de praktijk blijken deze gemakkelijk ongemerkt aangeraakt te worden, waardoor het schip van koers verandert.  
 
Oordeelkundige aansluiting
Naast een periodieke keuring van de stuurinrichting beveelt de Raad de sector ook aan schepen te laten controleren op oordeelkundige aansluiting van apparatuur en installaties en de daarvoor nodige bekabeling, om elektromagnetische storingen uit te sluiten. Bij één van de onderzochte ongevallen bleek storing van de installatie, als gevolg van gebruik van een mobiele telefoon, een rol te hebben gespeeld.  
   
De Raad geeft aan dat ongevallen met binnenschepen, waarbij de stuurinrichting een rol speelt, ongeveer eenmaal per week worden gemeld. Meestal blijft persoonlijk letsel uit en is er alleen sprake van materiële schade. Mede omdat een ongeval met een binnenschip potentieel grote schade kan veroorzaken, bijvoorbeeld wanneer het schip geladen is met gevaarlijke stoffen, vindt de Raad dat aan deze ongevallen meer aandacht moet worden besteed.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    rapport is goed herkenbaar en overzichtelijk geschreven
    ik heb voor mij zelf op het rapport diverse scheepsnamen er bij gezet
    groetjes aan dhr vd hoeven en dhr boutkan

    bert v mameren

    bvmameren (Email) - 16 December '04 - 21:59



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel