04 Aug '08 -Tonnen schade bij aanvaring op het kanaal Gent-Terneuzen
TERNEUZEN 4/8 - Tijdens het afmeren van een duwstel aan een steiger in het Kanaal van Gent naar Terneuzen is zondag 3 augustus zware schade veroorzaakt aan de steiger, de meerpalen en één van de vier duwbakken van het duwstel.
De schade aan de steiger en meerpalen wordt op 90.000 euro geschat en
aan de lekke duwbak op ongeveer 285.000 euro. Er deden zich geen
persoonlijke ongelukken voor. De Waterpolitie van het Korps landelijke
politiediensten (KLPD) onderzoekt het ongeval.
Het duwstel, samengesteld uit een duwboot en vier geladen duwbakken was
onderweg van Antwerpen naar Terneuzen en Gent. De twee voorste
duwbakken waren geladen met staalrollen en de twee achterste met
kunstmest. Omstreeks 12.00 uur verliet het duwstel de sluis van
Terneuzen. De schipper had toestemming om de twee voorste bakken
tijdelijk af te meren op de steiger bij de Goesekade zodat hij de twee
andere bakken naar de Zevenaarhaven kon brengen.
Bij het afmeren ging
het echter mis. De voorste bak aan stuurboord knalde vol op de meerpaal
waardoor deze met steiger en al omklapte. De voorpiek van de duwbak
raakte door de aanvaring lek en maakte water. De lekke duwbak werd ten
anker gebracht en losgekoppeld. De 2225 ton staal in de bak wordt
vermoedelijk overgeladen waarna de schade beter bekeken en eventueel
hersteld kan worden.
De 59-jarige schipper uit Steenwijk verklaarde
tegenover de Waterpolitie dat zijn duwstel vermoedelijk door de
stroming gepakt is en daardoor tegen de steiger is geduwd. Hij
probeerde nog een aanvaring te voorkomen door de motoren vol achteruit
te late draaien maar het mocht niet baten.
Onderbemand
Tegen de schipper en de
eigenaar van het duwstel is door de Waterpolitie proces-verbaal
opgemaakt omdat de voorgeschreven bemanning niet aan boord was. Voor de
exploitatiewijze die gebruikt werd, de continuvaart, diende de
bemanning te bestaan uit twee schippers, een stuurman, twee matrozen en
een matroos-motordrijver. In plaats van de drie matrozen waren echter
drie deksmannen aan boord waardoor het schip kwalitatief duidelijk
onderbemand was.
wat een onzin onderbemand, goed de kwalificatie is niet helemaal in orde, maar volgens mij moet de schipper de manouvre doen en maakt het niet uit of er een matroos of deksman is, bovendien zijn er tegenwoordig jongens die als matroos stuurman van de opleiding afkomen en minder kunnen als een scheepsjongen die al een jaar in praktijk werkt.
gewoon foutje bedankt dus