25 Nov '04 -Peijs en Gerkens in heftig debat over binnenvaartlobby
DEN HAAG 24/11 - 'De minister zegt eigenlijk dat de binnenvaart geen
geld krijgt als zij niet lobbyt. Daar maak ik bezwaar tegen', stelde
SP-Tweede Kamerlid Arda Gerkens in het V&W-begrotingsdebat. 'De
minister zegt eigenlijk dat er geen steun van haar verwacht mag worden
als er geen lobby is. Dat gaat niet alleen over de binnenvaart, maar
ook over de wijze van regeren. Volgens mij kunnen wij de lobby niet
laten uitmaken welke prioriteiten er zijn. Volgens mij maken minister
en Kamer dat uit.'
Gerkens' verontwaardiging
'Deze minister is duidelijk voor de lobby. In oktober erkende zij dit
zelf met een uitspraak richting het Centraal Bureau voor de Rijn- en
Binnenvaart. Zij zei: "Uw lobby in Den Haag is niet op orde en zou veel
sterker moeten zijn. Als u weet hoeveel moeite het mij kost om bij
andere departementen gehoor te vinden als het gaat om de binnenvaart,
zou u er meer energie in moeten stoppen".
'Nou ja, wat zei zij daar? Een minister die dit zegt, heeft duidelijk
haar zaakjes niet op orde. Het is toch te gek voor woorden dat de
lobbykracht van doorslaggevend belang is bij het ontwikkelen van
beleid. Het is de minister die aangeeft in het kabinet wat goed is voor
het land en dat het goed is voor het land dat de binnenvaart zich kan
ontwikkelen. Het is niet de lobby en dus de macht van de
vriendjespolitiek en het geld die dat doet.
'Ik wil de minister dan ook de gelegenheid geven om deze uitspraak
terug te nemen. Zij dient namelijk drie meesters: Zalm, de
vervoersbedrijven en de transportsector. Eerst dient zij Zalm, dan
kijkt zij of zij de bedrijven niet kan verplichten al haar problemen op
te lossen en tot slot gaat zij zelf investeren in sectoren waar de
lobby het machtigst is. Constant probeert zij deals te maken en
akkoorden te sluiten.
'De binnenvaart is niet gediend met deze minister. Het belang van de
binnenvaart wordt elke keer in woorden erkend maar niet in daden. En
ook nu wordt er aan de bel getrokken. Schippers krijgen te maken met
steeds meer regels en administratieve rompslomp maar met minder goede
vaarwegen. Langzaam maar zeker wordt de binnenvaart de nek omgedraaid.
Hoe ziet de minister de toekomst van de binnenvaart? Bij het bespreken
van de infrastructurele projecten zal ik hierop zeker nog terugkomen.'
Opkomen voor je belangen
Peijs blijft erbij dat de binnenvaart de eigen lobby beter moet
organiseren, zei ze in reactie op de verontwaardiging van Gerkens. 'Van
mijn oproep neem ik geen letter terug. De binnenvaart kan wel een zetje
gebruiken. Bovendien is "lobbyen" helemaal geen vies woord, ook niet
vanuit ons perspectief. Lobbyen is opkomen voor je belangen. Waarom zou
iedereen dat mogen, behalve de binnenvaart? Voor een goede
belangenafweging is het immers nodig om goed geïnformeerd te zijn over
wat er onder de gebruikers van de infrastructuur leeft. Ambtenaren en
politici zijn hiervoor ook afhankelijk van informatie uit de sector en
zij zijn niet zo gewend om over binnenvaart na te denken. De Kamer weet
dat als geen ander en ik maak daar dus graag gebruik van.'
'Minister en Kamer moeten ook geïnformeerd worden. Waarom zou de
binnenvaart dat niet zelf mogen doen?', vroeg Peijs in de Tweede Kamer.
'Er worden niet alleen maar cijfers gebruikt. De binnenvaart is een
buitengewoon veilige manier van transporteren. Er zijn stoffen die wij
niet met de trein door binnensteden heen willen laten rijden. Ik zou
dat graag vermijden door ze over het water te laten gaan. Het is niet
altijd een kwestie van kosten die tegen elkaar kunnen worden afgewogen.
'Dat heeft niet iedereen tussen de oren. Niemand kan dat beter aangeven
dan de branche zelf. Ik vind dat heel redelijk. Lobbyen wil gewoon
zeggen dat je informatie overdraagt aan mensen die op basis van
informatie beslissingen moeten nemen.'
Gerkens: 'Als dat waar was, zou het altijd heldere en korte
informatiesheetje van de binnenvaartsector toch voldoende moeten zijn
om het kabinet te overtuigen. Maar volgens de minister is dat niet het
geval, dus moet lobby toch meer zijn dan alleen informatieverstrekking.
[…] Achter een lobby zit veel meer: ook geld en ook vriendjespolitiek.
Ik maak bezwaar tegen de opstelling van de minister. Informatie is een
ander verhaal. Lobbyen is duidelijk het beïnvloeden van het beleid op
een wijze waar je vraagtekens bij kunt zetten.'