Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

25 Nov '04 -Peijs en Gerkens in heftig debat over binnenvaartlobby

DEN HAAG 24/11 - 'De minister zegt eigenlijk dat de binnenvaart geen geld krijgt als zij niet lobbyt. Daar maak ik bezwaar tegen', stelde SP-Tweede Kamerlid Arda Gerkens in het V&W-begrotingsdebat. 'De minister zegt eigenlijk dat er geen steun van haar verwacht mag worden als er geen lobby is. Dat gaat niet alleen over de binnenvaart, maar ook over de wijze van regeren. Volgens mij kunnen wij de lobby niet laten uitmaken welke prioriteiten er zijn. Volgens mij maken minister en Kamer dat uit.'

Gerkens' verontwaardiging
'Deze minister is duidelijk voor de lobby. In oktober erkende zij dit zelf met een uitspraak richting het Centraal Bureau voor de Rijn- en Binnenvaart. Zij zei: "Uw lobby in Den Haag is niet op orde en zou veel sterker moeten zijn. Als u weet hoeveel moeite het mij kost om bij andere departementen gehoor te vinden als het gaat om de binnenvaart, zou u er meer energie in moeten stoppen".
'Nou ja, wat zei zij daar? Een minister die dit zegt, heeft duidelijk haar zaakjes niet op orde. Het is toch te gek voor woorden dat de lobbykracht van doorslaggevend belang is bij het ontwikkelen van beleid. Het is de minister die aangeeft in het kabinet wat goed is voor het land en dat het goed is voor het land dat de binnenvaart zich kan ontwikkelen. Het is niet de lobby en dus de macht van de vriendjespolitiek en het geld die dat doet.
'Ik wil de minister dan ook de gelegenheid geven om deze uitspraak terug te nemen. Zij dient namelijk drie meesters: Zalm, de vervoersbedrijven en de transportsector. Eerst dient zij Zalm, dan kijkt zij of zij de bedrijven niet kan verplichten al haar problemen op te lossen en tot slot gaat zij zelf investeren in sectoren waar de lobby het machtigst is. Constant probeert zij deals te maken en akkoorden te sluiten.
'De binnenvaart is niet gediend met deze minister. Het belang van de binnenvaart wordt elke keer in woorden erkend maar niet in daden. En ook nu wordt er aan de bel getrokken. Schippers krijgen te maken met steeds meer regels en administratieve rompslomp maar met minder goede vaarwegen. Langzaam maar zeker wordt de binnenvaart de nek omgedraaid. Hoe ziet de minister de toekomst van de binnenvaart? Bij het bespreken van de infrastructurele projecten zal ik hierop zeker nog terugkomen.'

Opkomen voor je belangen
Peijs blijft erbij dat de binnenvaart de eigen lobby beter moet organiseren, zei ze in reactie op de verontwaardiging van Gerkens. 'Van mijn oproep neem ik geen letter terug. De binnenvaart kan wel een zetje gebruiken. Bovendien is "lobbyen" helemaal geen vies woord, ook niet vanuit ons perspectief. Lobbyen is opkomen voor je belangen. Waarom zou iedereen dat mogen, behalve de binnenvaart? Voor een goede belangenafweging is het immers nodig om goed geïnformeerd te zijn over wat er onder de gebruikers van de infrastructuur leeft. Ambtenaren en politici zijn hiervoor ook afhankelijk van informatie uit de sector en zij zijn niet zo gewend om over binnenvaart na te denken. De Kamer weet dat als geen ander en ik maak daar dus graag gebruik van.'

'Minister en Kamer moeten ook geïnformeerd worden. Waarom zou de binnenvaart dat niet zelf mogen doen?', vroeg Peijs in de Tweede Kamer. 'Er worden niet alleen maar cijfers gebruikt. De binnenvaart is een buitengewoon veilige manier van transporteren. Er zijn stoffen die wij niet met de trein door binnensteden heen willen laten rijden. Ik zou dat graag vermijden door ze over het water te laten gaan. Het is niet altijd een kwestie van kosten die tegen elkaar kunnen worden afgewogen.
'Dat heeft niet iedereen tussen de oren. Niemand kan dat beter aangeven dan de branche zelf. Ik vind dat heel redelijk. Lobbyen wil gewoon zeggen dat je informatie overdraagt aan mensen die op basis van informatie beslissingen moeten nemen.'

Gerkens: 'Als dat waar was, zou het altijd heldere en korte informatiesheetje van de binnenvaartsector toch voldoende moeten zijn om het kabinet te overtuigen. Maar volgens de minister is dat niet het geval, dus moet lobby toch meer zijn dan alleen informatieverstrekking. […] Achter een lobby zit veel meer: ook geld en ook vriendjespolitiek. Ik maak bezwaar tegen de opstelling van de minister. Informatie is een ander verhaal. Lobbyen is duidelijk het beïnvloeden van het beleid op een wijze waar je vraagtekens bij kunt zetten.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel