Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

30 Nov '04 -Hele Tweede Kamer stemt voor ´COV-motie´

DEN HAAG 30/11 - De motie om versneld uitvoering te geven aan vijf belangrijke vaarwegprojecten van het Centraal Overleg Vaarwegen is dinsdag met algemene stemmen door de Tweede Kamer aanvaard.  Minister Peijs moet volgens de motie nog voor de behandeling van het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT) in de Tweede Kamer een uitvoeringsplan te presenteren.

Over een andere motie moet nog worden gestemd. Daarin vragen de Kamerleden Gerkens (SP), Van der Staaij (SGP) en Slob (ChristenUnie) van minister Peijs een stappenplan ‘tot substantiële vergroting van het aandeel binnenvaart in de hele transportsector’. Met die motie willen de Kamerleden kracht bij zetten aan hun overtuiging dat via de binnenvaart relatief veilig, milieuvriendelijk en doorstromend vervoerd kan worden.

Peijs raadt moties af
Minister Peijs heeft tijdens de begrotingsbehandeling van Verkeer en Waterstaat beide moties afgeraden. Naar aanleiding van de motie van SP, SGP en ChristenUnie wees ze op het uitgebreide programma dat al bestaat voor de binnenvaart. ‘Voor de komende jaren heb ik op mijn begroting middelen gereserveerd voor zowel aanleg als beheer en onderhoud van vaarwegen. Een extra impuls wordt gegeven via het kwartje van Kok en daarnaast heb ik op mijn begroting ook middelen gereserveerd voor de ondersteuning van een aantal kernactiviteiten die ten goede komen aan de binnenvaart. Ik doel op de projectsubsidies voor het Bureau innovatie binnenvaart, de bijdrage voor Schuttevaer en de bijdrage aan specifieke projecten van het Bureau voorlichting binnenvaart.
‘Voor de periode 2010-2020 is in het kader van de nota Mobiliteit in totaal 10,4 mld beschikbaar voor de waterwegen, dus echt een substantieel bedrag. In EU-verband heb ik nog gepleit voor een actieprogramma binnenvaart. Al met al zijn dit heel belangrijke stappen en een stappenplan is naar mijn mening dan ook niet nodig.’

Eigen markt en doelgroep
Het extra stimuleren van de binnenvaart, zoals SGP-Tweede Kamerlid Kees van der Staaij voorstelde in het begrotingsdebat, heeft volgens minister Peijs niet zoveel zin. ‘De praktijk leert dat elke modaliteit zijn eigen markt en doelgroep heeft. De uitwisselbaarheid is dus heel gering’, stelde Peijs. ‘Ik moet de heer Van der Staaij zeggen dat het eigenlijk uitstekend gaat met de binnenvaart sinds Nederland een beetje af is van het intermodale vervoer. De binnenvaart maakt zijn eigen markt en ik denk dat het heel goed gaat.’
Wel noemde zij het van belang dat de binnenvaart Europees hoog op de agenda staat, mede dankzij het initiatief Seine-Nord dat Nederland samen met de Belgen en de Fransen heeft ondersteund.

Versnelling alleen met extra geld
De vijf belangrijke vaarwegprojecten die het Centraal Overleg Vaarwegen heeft benoemd voor versnelde uitvoering zijn volgens de minister al opgenomen in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). ‘De mogelijkheden van versnelling van projecten zijn zeer beperkt omdat de middelen in het MIT meerjarig zijn vastgesteld. Ik zou kunnen herprioriteren, maar dat gaat ten koste van andere vaarwegprojecten die het COV ook belangrijk vindt.'
De enige mogelijkheid voor eventuele versnelling is volgens de minister het beschikbaar komen van extra geld. Dat is recent gebeurd door de bijdrage van de Brabantse regio, waardoor de sluizen in de Zuid-Willemsvaart eerder kunnen worden aangepakt.
Peijs: ‘Voor elk van de projecten geldt dat ik geïnteresseerd ben in mogelijkheden voor PPS, maar de mate waarin dat tot eventuele versnelling van de uitvoering kan leiden, wordt beperkt door de formele procedures die ik voor deze projecten nu eenmaal moet doorlopen, zoals voor zorgvuldige inspraak.’
De Kamerbrede motie zei zij ‘helaas’ te moeten ontraden.

Meer achterstand dan op weg en spoor
De onderhoudsachterstand op het water is veel groter dan op de weg en het spoor, hield minister Peijs de Tweede Kamer vorige week opnieuw voor. Er komt geleidelijk meer geld, maar het is nog niet genoeg. In 2005 is 121 miljoen euro beschikbaar voor zogenaamd variabel onderhoud en grote onderhoudsprojecten. Peijs: ‘Dat is flink meer dan de 72 miljoen euro in 2004. Voor de jaren 2006 tot en met 2010 is er sprake van een continu oplopende reeks tot circa 300 miljoen euro. Daarmee kunnen wij veel doen, maar het is nog niet genoeg. Dat is de realiteit.’ Daarbij komt volgens de minister dat projecten in vaarwegonderhoud zowel technisch en juridisch als financieel veel vragen. Ook de voorbereidingstijd is relatief lang.

Van der Staaij probeerde de minister over de halen tot het idee van het Centraal Overleg Vaarwegen meer preventief onderhoud om zo later duurder correctief onderhoud te voorkomen. Maar Peijs liet zich niet vermurwen. ‘Wij hebben het vorig jaar al heel veel geld uitgegeven. Ik heb het bedrag genoemd. Wij doen ons best. Tot 2010 werken wij er keihard aan.’

Op dit moment wordt al volop gewerkt aan de Waal en het Noordzeekanaal, legde de minister uit. Volgend jaar starten werkzaamheden aan het Amsterdam-Rijnkanaal, het Haringvliet en een aantal objecten in de vaarwegverbinding tussen Rotterdam en België, waaronder de Volkeraksluizen. ‘Die keuzes zijn niet toevallig, maar het gevolg van prioriteiten als veiligheid, bereikbaarheid van zeehavens en de belangrijkste achterlandverbindingen. De consequentie is dat de onderhoudsachterstand op andere delen van het vaarwegennet pas na 2010 kan worden ingelopen.’

Kosten-batenanalyse
LPF-Kamerlid Hermans wil van minister Peijs een kosten-batenanalyse over investeringen in vaarwegonderhoud. Het Centraal Planbureau heeft eerder al harde noten gekraakt over het ontbreken van een dergelijke analyse. Volgens Peijs is zo’n analyse ondoenlijk. ‘Het vraagt zulke gedetailleerde, kostbare en tijdrovende berekeningen op projectniveau dat het effect meteen weer twijfelachtig wordt. Bovendien biedt de huidige praktijk, waarin voor elk project een aparte kosten-batenanalyse plaatsvindt, mijns inziens voldoende garanties voor een doelmatige besteding van de middelen.’

Toen Hermans bleef aandringen, zei Peijs dat ze best wel de overwegingen wilde geven waarom de projecten in die volgorde staan. Maar Hermans vond dat niet genoeg. ‘Dat is nu juist de volgorde waarop het CPB kritiek heeft. Er ligt geen degelijke kosten-batenanalyse aan ten grondslag.’ Volgens Peijs is die er wel, en wil ze die graag aan de Kamer sturen. Ze zal dat ook moeten als dinsdag de motie wordt aanvaard waarin LPF en VVD de regering verzoekt ‘te bewerkstelligen dat er op korte termijn een afweging van kosten en baten ten aanzien van het onderhoud van vaarwegen wordt vervaardigd en dat deze door het CPB wordt getoetst voordat deze naar de Kamer wordt gestuurd’. Peijs noemde de motie overbodig omdat er al een interdepartementaal onderzoek loopt naar economische afwegingen bij het totale onderhoud van zowel spoor- als vaarwegen. Het CPB is daar al bij betrokken.


CDA: 'Capaciteit vaarwegen onderbenut'

DEN HAAG 24/11 persbericht - De CDA-fractie heeft bij de behandeling van de begroting van Verkeer en Waterstaat voor 2005 aandacht gevraagd voor de onderwerpen vaarwegen en goederenvervoer. Hieronder de tekst die woordvoerder Eddy van Hijum in eerste termijn heeft uitgesproken.

Inbreng begroting V&W 2005

Vaarwegen
De CDA-fractie denkt dat vervoer over water een belangrijke bijdrage kan leveren aan het terugdringen van files. De binnenvaart is een belangrijke pijler van het internationale goederenvervoer en van onze economie. De capaciteit van vaarwegen is nog sterk onderbenut. Innovatieve projecten, zoals het vervoer van pallets over water (distrivaart) verdienen steun. De nota Mobiliteit investeert weliswaar fors in vaarwegen, maar kiest niet voluit voor ‘modal shift’-beleid. Zo wordt na 2005 de Subsidieregeling voor Bedrijfsgebonden Vaarwegaansluitingen beëindigd. Dit is geen goed signaal. Kan de minister toezeggen dat de evaluatie van deze regeling begin 2005 aan de Kamer wordt toegezonden, zodat we de uitkomsten kunnen betrekken bij de nota Mobiliteit?

Het CDA steunt de minister in het aanpakken van het achterstallige onderhoud bij de vaarwegen. Het budget voor beheer en onderhoud wordt wat ons betreft uitgezonderd van de taakstelling ‘doelmatig aanbesteden’. Het Infrafonds meldt op p. 11 dat een deel van de efficiencywinsten als gevolg van het Ondernemingsplan van Rijkswaterstaat wordt bestemd voor het wegwerken van de achterstanden in B&O. Een goed idee, maar kan de minister op dit punt iets concreter worden?

Door de prioriteit voor onderhoud wordt een aantal aanlegprojecten vertraagd. Denk aan de renovatie van sluizen in de Zuid Willemsvaart, de ombouw van de keersluis in Zwartsluis, de verruiming van het Wilhelminakanaal bij Tilburg en de aanleg van een overnachtingshaven te Lobith. Het gaat hier om plannen die via PPS wellicht versneld kunnen worden gerealiseerd. Is de minister bereid om de mogelijkheden te verkennen?

Goederenvervoer
Bereikbaarheid is niet alleen een kwestie van goed onderhouden infrastructuur, maar ook van een goede logistiek. Wegtransport, railvervoer en binnenvaart kunnen elkaar goed aanvullen. Het CDA dringt aan op een forse reductie van administratieve lasten voor goederenvervoerders over weg, water en spoor. Deelt de minister onze visie dat bij de herziening van de arbeidstijden en rij- en rusttijden de Europese norm ook de Nederlandse norm dient te zijn? En wanneer dient u de Binnenvaartwet eindelijk bij de Kamer in? 


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel