23 Jun '08 -'Papierarm varen' tussen Rotterdam en Antwerpen een feit
DEN HAAG 23/6 - Staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat ondertekende
maandag 23 juni een akkoord met politie en bedrijfsleven over de
veiligheid van het vervoer van gevaarlijke stoffen per
binnenvaartcontainerschip tussen Antwerpen en Rotterdam. Daarmee is 'papierarm varen', waar meer dan twintig jaar over is gepraat, eindelijk een feit geworden.
De
Intentieverklaring Kreekrak moet het vervoer op de Schelde-Rijn
verbinding veiliger maken. Het akkoord stelt burgemeesters langs de route nog niet gerust, blijkt uit reacties in de PZC.
De marktpartijen in de logistieke keten leveren voortaan zoveel
mogelijk ladinginformatie digitaal aan de vervoerder, die het op zijn
beurt doorgeeft aan de vaarwegbeheerder. Ook leveren de vervoerders
deze informatie aan een overheidsdatabase die de toezichthouders
gebruiken voor handhaving. De handhavers gaan dan over op een andere
wijze van toezicht, meer op de wal en minder op het schip. Dat levert
tijdwinst op voor de schipper. Daarnaast wordt een aantal maatregelen
getroffen op het gebied van opleiding en voorlichting over de
betreffende regelgeving.
Door deze maatregelen weten hulpverleners en rampbestrijders beter
wat zij kunnen aantreffen in geval van een calamiteit. Bij tankschepen
is dat al geregeld, maar ook bij kleinere hoeveelheden gevaarlijke
stoffen aan boord van containerschepen moet er betrouwbare informatie
beschikbaar komen. Daarmee neemt het risico van een ongeval bij het
vervoer van gevaarlijke stoffen per binnenschip af. Partijen zullen de
afspraken uit de intentieverklaring na 14 maanden gezamenlijk evalueren.
Burgemeester Han Polman van Bergen op Zoom is terughoudend over het effect van het gesloten akkoord. 'Het is de vraag of ook de
lokale hulpdiensten tijdig de juiste informatie krijgen bij een
ongeluk. Dat zit onvoldoende in dit akkoord. We moeten niet doen alsof
dit nu dé oplossing is', zegt hij in de PZC.
Ook voor burgemeester Jan
Hoogendoorn van Steenbergen staat of valt het verhaal met de vraag of
lokale hulpdiensten inzage krijgen in het systeem. 'Kunnen zij nóg niet
zien wat ze bij een incident kunnen verwachten, dan heb je er niets
aan.'
Volgens het ministerie kan het aantal politiecontroles
aan boord omlaag, als de lading beter bekend is. Dat scheelt de
schippers tijd. Polman is daar tegen. 'We moeten gewoon blijven
controleren.'
Burgemeester Willem Nuis van Tholen spreekt van
'een stap in de goede richting'. 'Het nieuwe systeem vergroot de kans
op snellere en betere informatie. De papierwinkel die je nu nog op
schepen aantreft, is prehistorisch.'