Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

18 Jun '08 -Binnenvaart in Duitsland jarenlang tekort gedaan

Duitse overheid ging uit van verouderde cijfers en foute aannames

WEEKBLAD SCHUTTEVAER 18/6 - Duitsland heeft het belang van de binnenvaart jarenlang met verouderde cijfers en foute vooronderstellingen tekort gedaan. Dat concluderen de Duitse binnenvaartorganisaties BDB en VDW aan de hand van het vorige week openbaar gemaakte rapport van het gerenommeerde onderzoeksinstituut Planco Consulting in Essen.

Zie ook:

Grafiek

Op bepaalde trajecten is de binnenvaart (blauw) van meer betekenis dan weg (rood) of rail (geel). (Grafiek: Planco)

In eerdere studies werd de binnenvaart volgens de onderzoekers ‘in aller Regel nicht umfassend und in der notwendigen Differenziertheit’ bekeken. ‘De uitkomsten deden de binnenvaart geen recht’, aldus het Planco-rapport ‘Verkehrswirtschaftlicher und ökologischer Vergleich der Verkehrsträger Straße, Schiene und Wasserstraße’. Pikant detail is dat het in opdracht van Wasser- und Schifffahrtsdirektion Ost (WSD Ost) geschreven rapport al in november 2007 werd opgeleverd. Volgens de website Bonapart.de wijst alles erop dat ‘Bundeseisenbahnminister’ Wolfgang Tiefensee zelf de hand heeft gehad in de late publicatie. ‘Het komt politieke beter uit, zo kort voor de gedeeltelijke beursgang van de Deutsche Bundesbahn, om het belang van het spoor vooral hoog te houden.’

Schoon en goedkoop
Zowel voor het milieu (energieverbruik, luchtverontreiniging, veiligheid en geluidsoverlast) als voor de economie scoort de binnenvaart volgens Planco als de beste van alle vervoerstakken. Op vrijwel alle vergeleken trajecten is vervoer over water het goedkoopst. Bij het toerekenen van de externe kosten werd in het verleden nogal eens ‘vergeten’ dat vaarwegen ook een functie hebben in het waterbeheer.

De onderzoekers van Planco hebben ook gekeken naar het effect van fiscaal gunstiger omstandigheden en financieringsvoorwaarden voor de binnenvaart in landen als Nederland en België. In verhouding groeiden de overheidsbudgetten voor spoor en weg de laatste jaren aanzienlijk sterker dan die voor de binnenvaart.

De nieuwe studie in opdracht van WSD Ost zet de binnenvaart in een volledig nieuw perspectief. Het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt (BDB) en de Verein für europäische Binnenschifffahrt und Wasserstraßen (VBW) zien het 517 pagina’s dikke rapport dan ook als een ‘uitstekende basis voor een kwalitatief debat over de prioriteitsstelling van de Bondsregering op vervoers- en milieugebied’. De lopende discussie, over maatregelen om de steeds toenemende goederenvervoersstromen in de hand te houden, kan wat BDB en VBW betreft meteen volledig op de schop.

Verouderde cijfers
In het verleden werden vervoerstakken onderling vergeleken met verouderd cijfermateriaal en vanuit onjuiste vooronderstellingen, stellen beide organisaties. In de Planco-studie zijn berekeningen voor het eerst aan de hand van actuele cijfers en voor elke vervoerstak typerende trajecten uitgevoerd, zowel voor massagoed als containers. Om het werkelijke belang van de binnenvaart in het zeehaven-achterlandvervoer te typeren is het volgens de onderzoekers van belang niet alleen naar Duitse zeehavens te kijken, maar ook naar de aan- en afvoer van de westelijke zeehavens Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen (ARA) via de Rijn.

De onderzoekers komen tot eenduidige uitspraken over het energieverbruik: in het vervoer van massagoed verbruikt het binnenschip 67 procent minder energie dan de vrachtwagen en 35 procent minder dan het spoor. Hetzelfde beeld in het containervervoer: een container per schip kost 52 procent minder energie dan op een vrachtwagen en op een trein scheelt het 38 procent.

Klimaatbalans
Het geringere energieverbruik werkt direct door in de klimaatbalans voor de binnenvaart. De CO2-uitstoot, een belangrijke oorzaak voor de klimaatverandering, is volgens Planco bij de binnenvaart het kleinst. De uitstoot van andere schadelijke stoffen, zoals stikstofoxide, koolmonoxide en zwaveldioxide, is bij binnenschepen voor verbetering vatbaar. Maar de Planco-onderzoekers verwachten dat met het aanscherpen van de regelgeving ook de waarden voor deze stoffen in de binnenvaart drastisch zullen verminderen.

De onderzoekers stellen vast dat Duitse Autobahnen nu al grotendeels overbelast zijn en dat in de toekomst nog grotere problemen te verwachten zijn. Ook op belangrijke trajecten in het spoorwegnet zijn de capaciteitsgrenzen bereikt of al deels overschreden. Alleen vaarwegen hebben nog capaciteit genoeg voor het verwerken van de verwachte toestroom van grotere hoeveelheden lading.

Het onderzoeksrapport van Planco Consulting is uitgegeven door WSD Ost in Maagdenburg en is te downloaden op www.wsd-ost.wsv.de als samenvatting (46 pagina's, 1,4Mb in PDF) of als volledig rapport (517 pagina's, 10Mb in PDF)


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel