Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

26 Jun '08 -Inspectie pleit voor gemeenschappelijke voertaal in Europese binnenvaart

STRAATSBURG 26/6 - De Europese binnenvaart zou volgens de Inspectie Verkeer en Waterstaat op termijn over moeten gaan tot het gebruik van één gemeenschappelijke voertaal. Het voorstel werd geopperd door hoofdinspecteur Binnenvaart Peter van Dalen tijdens een bijeenkomst van de Centrale Commissie Rijnvaart met Europese opleidingsinstituten voor de binnenvaart van 17 tot 19 juni in Straatsburg.

Zie ook:

Volgens de inspectie behoort miscommunicatie tot de top vijf van risico’s in de binnenvaartsector. Een complicerende factor is dat er steeds vaker wordt gevaren met bemanningsleden die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Dat kan in noodgevallen tot verwarring leiden waardoor situaties niet adequaat worden afgehandeld.

Engels wordt als mogelijke voertaal genoemd omdat er ook in de binnenvaart steeds meer bemanningsleden worden aangetrokken uit landen buiten Europa. Bovendien hanteert de zeevaart al langer het zogeheten ‘Seaspeak’, een vereenvoudigde versie van het Engels.

De Maritieme Academie nam het initiatief  tot het organiseren van het congres in Straatsburg voor Europese binnenvaart onderwijsinstituten. 'Working on harmonization of inland waterways education in Europe' was het thema. Doel van het congres was het oprichten van het Platform Inland Waterways Transport Education in Europe. De oprichting van het platform werd bekrachtigd door de ondertekening van een Memorandum of Understanding. Op de derde dag vond onder auspiciën van de CCR afstemming plaats tussen het onderwijsveld en de sociale partners met als thema 'harmonisatie beroepsprofielen binnenvaart in Europa'.

De Maritieme Academie organiseerde het congres in samenwerking met de Central Commission for Navigation on the Rhine (CCNR). Opleiders, kenniscentra en politici onderkennen het belang van samenwerking binnen de Europese Unie. Behalve Peter van Dalen van de IVW was ook Anja van Vlerken van de Arbeidsinspectie één van de sprekers.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Met het invoeren van het engels als voertaal in de binnenvaart, zal men volgens mij nog even moeten wachten tot de generatie uitgestorven is die nog niet onder de leerplichtwet viel en al op zeer jeugdige leeftijd mee heeft geholpen de binnenvaart nà de 2e wereldoorlog op te bouwen. deze genaratie heeft in de praktijk het Duits als voertaal geleerd.

    O.J.B. (Email) - 26 Juni '08 - 21:50


    Jeetje wat een voorstel engels.
    Laten e kijken welke taal er t meestgesproken wordt en als ik me niet vergis zijn er t meest nederlanders actief in de binnenvaart dus laten we de voertaal nederlands maken…...............

    Theo - 27 Juni '08 - 09:43


    zo zie je maar weer dat er mensen aan het praten zijn die nergens vanaf weten je gaat toch geen engels als voertaal maken. dan krijg je nog meer ongelukken en een fransman gaat al helemaal geen engels spreken. dus gewoon duits.

    j.a (Email) - 27 Juni '08 - 11:35


    Dat is een slecht idee omdat er bij communicatie via een andere taal dan de moedertaal per definitie altijd informatie verloren gaat. Op universiteiten wordt het ook in toenemende mate gedaan met als bewezen gevolg: vermindering van resultaat. Zelfs de Nederlandse professor kan zich in het Engels nooit zo goed uitdrukken als in het Nederlands, en de niet Engels-sprekende student kan de Engelstalige informatie nooit zo goed opvangen als in zijn moedertaal. Dus zelfs dáár is sprake van een dubbel verlies van informatie bij werken via deze omweg. Dat neemt natuurlijk niet weg dat we er op termijn niet aan ontkomen om in het Engels verder te moeten, maar laten we a.u.b. erg terughoudend zijn om het te promoten. De kennis van het Engels zal in Europa zeker elk jaar toenemen. Het lijkt me nu echter nog te vroeg om over te gaan op het Engels voor alle Europese schippers. De veiligheid wordt er op dit moment zeker nog niet mee gediend.

    Thom (Email) - 27 Juni '08 - 16:58


    Jaren terug waren er al van die figuren die niets van praktijkervaring in de scheepvaart afwisten en riepen dat er Engels gesproken moest worden in de binnenvaart. Maaaaar zoals al eerder genoemd is de internationale taal in de binnenvaart al altijd Duits geweest. De ene spreekt het wat makkelijker en accentlozer dan de ander, maar we begrijpen elkaar uiteindelijk. En daar gaat het nu precies om. Want niet iedereen heeft Engels geleerd of kan het nog vloeiend volgen. Dus kies a.u.b. allemaal voor Duits als voertaal.

    Nicolette (Email) - 27 Juni '08 - 20:55


    Beter communiceren is belangrijk. Wij spreken over de binnenvaart en naast de eigen taal is het Duits de belangrijkste. Grootste vaargebied.

    Monika (Email) - 30 Juni '08 - 14:12



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel