Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

25 Nov '04 -Schepen met bietenpulp vast in Heilbronn en Worms

HEILBRONN/WORMS 2/12 update - Tenminste twee schepen geladen met Duitse bietenpulppellets kunnen hun lading in Nederland niet kwijt en liggen voorlopig vast in Heilbronn en Worms. Nederlandse veevoerproducenten aangesloten bij TrusQ hebben twee leveranciers de wacht aangezegd: Südsucker en Pfeiffer und Langen. De pulp blijkt verontreinigd met botdeeltjes. In een protocol heeft het Productschap Diervoerder bepaald dat schepen met pulp niet gelost worden voordat na monster-analyse is vastgesteld dat de lading schoon is.

Zie ook:
Europese regels verbieden dierlijke eiwitten in diervoer. De pulpverontreiniging werd 5 november in Ierland ontdekt, het Productschap Diervoeder heeft 8 november een bericht volgens het Early Warning System (EWS) uit laten gaan, en 22 november besloot het Nederlands diervoederbedrijfsleven tot een aangescherpte ingangscontrole. Het is de eerste keer dat het borgingssysteem voor alarm zorgt, meldt het blad Oogst. 'Gebleken is dat de Duitse autoriteiten van de deelstaten Hessen, Rijnland-Pfalz en Bayern de aflevering van suikerbietenpellets alleen onder bepaalde voorwaarden nog door laten gaan. Er mag uitsluitend vanuit de dagproductie geteste en in orde bevonden partijen afleverd worden', stelt het Productschap.

Het EWS-bericht voorkwam overigens niet dat een Nederlands binnenschip op 12 november in Heilbronn met bietenpulppellets werd geladen. De reis was aangenomen van een GMP-gecertificeerde bevrachter. Volgens de schipper kwam de verontreiniging pas aan het licht bij bemonstering van de lading aan boord. Hij ligt nu in overliggeld (Duits wettelijk 1994) en heeft rechtsbijstand ingeroepen. Een ander schip ligt geladen met bietenpulppellets voor een lager overliggeld op de laadplaats in Worms.
Het is volgens Johan Overmeer, één van de Nederlandse tussenbevrachters van deze lading, nog niet duidelijk of de schepen recht hebben op liggeld wettelijk '94. 'Het zou kunnen dat bedrijven vinden dat sprake is van een calamiteit of een uitzonderlijke situatie en zich beroepen op force majeure, waardoor ze niet hoeven te betalen en het als ondernemersrisico voor de schipper wordt beschouwd. Elk bedrijf kan de situatie anders interpreteren.'
Weekblad Schuttevaer, 3-12-04: 'Weken opgescheept met vervuilde bietenpulp'
Vijf locaties
De bietenpulp is afkomstig van zes verschillende locaties. Het Productschap Diervoeder heeft inmiddels de namen van de leveranciers bekendgemaakt, waar GMP+-gecertificeerde bedrijven voorlopig geen bietenpulp van kunnen afnemen. Het gaat om vestigingen van Südsucker in Gross Gerau, Offstein, Ochsenfurt, Offenau en van Pfeiffer und Langen in Könnern en Elsdorf. In een aangescherpt 'Protocol monitoring bietenpulp GMP regeling diervoedersector' heeft het Productschap voor drie mogelijke logistieke situaties de volgende eisen gesteld voor wat betreft de bemonstering van Duitse bietenpulp:
Er zijn drie logistieke situaties:
  1. Transport met lichter / binnenvaartschip naar eindontvanger
  2. Transport met lichter binnenvaartschip van productielocatie naar tussenopslag, van waaruit afgeleverd wordt met vrachtauto naar eindontvanger
  3. Transport met vrachtauto rechtstreeks uit quarantaine op de productielocatie naar eindontvanger
Ad 1.
Bij transport met een lichter/binnenvaartschip worden door zowel producent/leverancier als de
eerste koper van elke lichter bij verlading door ieder van hen een afzonderlijk representatieve
monster genomen (dus totaal 2). Deze lichter/binnenvaartschip wordt niet gelost voordat de
analyse-uitslag bekend is en negatief is bevonden.

Ad 2.
Voor transport met een lichter/binnenvaartschip naar een tussenopslag geldt dat door zowel de
producent / leverancier als de eerste koper twee afzonderlijke representatieve monsters van
de lichter/binnenvaartschip bij belading analoog aan de situatie ad a. genomen moeten wor-den.
Het is eerst toegestaan de goederen in tussenopslag te nemen indien de analyse-uitslagen
van beide monsters negatief zijn. Deze tussenopslaglocatie moet zodanig zijn inge-richt
dat de geloste partijen identificeerbaar zijn.

Ad 3.
Voor transport per vrachtauto rechtstreeks uit quarantaine op de productielocatie naar eindgebruiker
geldt dat pas geladen kan worden, nadat door producent / leverancier en eerste koper
twee afzonderlijke representatieve monsters per identificeerbare partij zijn genomen die op de
productielocatie in quarantaine is gehouden en waarvan de uitslag negatief is.
TrusQ zoekt samen met de producenten naar de bron van de vervuiling. Woordvoerder Guus Knoops zegt in Oogst dat meststoffen op de akker mogelijk de bron van de verontreiniging zijn.

TrusQ is eind vorig jaar in gebruik genomen door ABCTA, Agrifirm, Cehave, De Heus Brokking Koudijs, Hendrix UTD en Rijnvallei. De zes productenten zijn goed voor 60 procent van de Nederlandse markt.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel