Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

05 Jun '08 -Cao-overleg veerdienst Vlieland en Terschelling valt droog: mogelijk actie

CNV Rijn- en binnenvaart wil werkroosters Doeksen normaliseren

TERSCHELLING 5/6 - De onderhandelingen over een nieuwe cao voor de werknemers bij Rederij Doeksen zijn stilgevallen. Doeksen heeft een onaanvaardbaar eindbod neergelegd, stelt onderhandelaar Jan Kampherbeek namens CNV Rijn- en binnenvaart. 'Als de rederij daar niet vóór 20 juni op terugkomt, dan zullen wij de leden bij Doeksen vragen of ze bereid zijn (prik)actie te voeren voor een betere cao. Ik denk het wel.'

Volgens Kampherbeek spitst het conflict met de werkgever zich toe op het thema arbeidsomstandigheden. 'De beloning is niet zo'n probleem, daarover waren al afspraken gemaakt en die gelden tot en met 2009. Maar de varensgasten - en het walpersoneel - bij rederij Doeksen werken doorgaans zes dagen per week en dat meerdere weken achtereen. Dat is omdat ze 36 uren per week in hun individuele arbeidsovereenkomst hebben staan. Maar de werkroosters duren per dag - onder meer vanwege de nieuwe sneldiensten - niet altijd 7 of 8 uur. Om toch aan die 36-urige werkweek te komen moeten de mensen dus vaker aan de bak. Zodat er uiteindelijk weinig 'weekend' overblijft. We willen nu maar eens af van het invullen van de werkroosters naar willekeur van de werkgever. Ongeregelde werktijden heeft iedereen bij Doeksen begrip voor. Maar er is natuurlijk wel een bovengrens.'

Volgens Jan Kampherbeek is er niks aan de hand als de werkgever een serieus cao-bod doet. 'Die werknemers doen dat omdat ze hart hebben voor de veerdienst en de eilanders en toeristen die ze ermee bedienen. Maar dan is het niet anders dan normaal dat ze daar ook redelijk voor worden gecompenseerd. Wij pleiten er daarom voor dat mensen minimaal 7,2 uur per dienst werken. Dat biedt hen een meer geregelde werkweek. Calamiteitenvaarten, zoals ambulancevaarten of anderszins blijven ook in de toekomst gewoon mogelijk. Dat hoort bij het werk, vindt elke werknemer bij de Terschellinger Stoomboot Maatschappij. Want de cao heet nog altijd de cao TSM.'

Komt de rederij niet over de spreekwoordelijke brug dan houdt Kampherbeek op 24 en 25 juni zogenaamde driekwartvergaderingen met zijn leden op Vlieland, Terschelling en in Harlingen.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Hoi Jan kwam per abuis je naam tegen op het internet
    Hoe is het met je? Als je het leuk vind kan je mijn email gebruiken om te reageren
    Groetjes Marjo

    Marjo Hogenbirk (Email) - 09 Juni '10 - 19:15



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel