Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

03 Jun '08 -COV wijst beperkte verbreding Julianakanaal af

ROTTERDAM 3/6 - In een 'zienswijze' maakt het Centraal Overleg Vaarwegen (EVO, Schuttevaer en VBKO) bezwaar tegen de voorgestelde verbreding van het Julianakanaal tussen Limmel en Elsloo. Het plan voor verbreding, met uitzondering van een tweetal passeervakken, wordt door COV niet gesteund en als 'nautisch niet optimaal' van de hand gewezen.

'In feite betekent dit de introductie van eenrichtingsverkeer voor grote schepen en tweebaksduwvaart op een doorgaande internationale scheepvaartverbinding. Wij kunnen daar niet mee akkoord gaan', schrijft COV aan het RWS-project Maaswerken. In de brief wordt gepleit voor een algehele verruiming van het hele Julianakanaal.

Daar staat tegenover dat COV de verruiming van de Maasroute in hoge mate toejuicht en niet gebaat is bij vertragingen in de besluitvorming. De gehanteerde prognoses vragen volgens COV om een bijstelling. 'In onze sectoren is op dit moment sprake van een dynamische ontwikkeling in de schaalgrootte, met daaraan verbonden kansen voor het afwikkelen van een groter aandeel via de vaarwegen. Naar ons oordeel zijn de mogelijkheden hiertoe groter dan waar op grond van de gehanteerde prognoses van wordt uitgegaan.' Bij de plannen voor verbreding houdt Maaswerken geen rekening met het feit dat de haven van Rotterdam 5% meer vervoer over water wil afvoeren en alleen al de 52 miljoen ton grind die de komende jaren in de Grensmaas zal worden gewonnen, zal leiden tot een extra jaarlijkse afvoer over de maas van vijf miljoen ton.

COV stelt dat de werkzaamheden zodanig dienen te worden uitgevoerd dat de scheepvaart er zo min mogelijk hinder van ondervindt en normaal kan blijven doorvaren. Daarnaast dient de verruiming en de daarmee verbonden renovaties van de kunstwerken te bewerkstelligen dat de bedrijfszekerheid ervan de komende vijftig jaar kan worden gegarandeerd. 'Het aantal onaangekondigde stremmingen van kunstwerken op de Maasroute lag de afgelopen jaren, als gevolg van achterstallig onderhoud, ver boven het landelijk gemiddelde', schrijft COV. Vandaar ook het verzoek twee vliegen in een klap te slaan en bij de verruiming tevens het achterstallig onderhoud weg te werken.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel