03 Jun '08 -COV wijst beperkte verbreding Julianakanaal af
ROTTERDAM 3/6 - In een 'zienswijze' maakt het Centraal Overleg Vaarwegen (EVO, Schuttevaer en VBKO) bezwaar tegen de voorgestelde verbreding van het Julianakanaal tussen Limmel en Elsloo. Het plan voor verbreding, met uitzondering van een tweetal passeervakken, wordt door COV niet gesteund en als 'nautisch niet optimaal' van de hand gewezen.
'In feite betekent dit de introductie van eenrichtingsverkeer voor
grote schepen en tweebaksduwvaart op een doorgaande internationale
scheepvaartverbinding. Wij kunnen daar niet mee akkoord gaan', schrijft
COV aan het RWS-project Maaswerken. In de brief wordt gepleit voor een
algehele verruiming van het hele Julianakanaal.
Daar staat tegenover dat COV de verruiming van de Maasroute in
hoge mate toejuicht en niet gebaat is bij vertragingen in de
besluitvorming. De gehanteerde prognoses vragen volgens COV om een
bijstelling. 'In onze sectoren is op dit moment sprake van een
dynamische ontwikkeling in de schaalgrootte, met daaraan verbonden
kansen voor het afwikkelen van een groter aandeel via de vaarwegen.
Naar ons oordeel zijn de mogelijkheden hiertoe groter dan waar op grond
van de gehanteerde prognoses van wordt uitgegaan.' Bij de plannen voor
verbreding houdt Maaswerken geen rekening met het feit dat de haven van
Rotterdam 5% meer vervoer over water wil afvoeren en alleen al de 52
miljoen ton grind die de komende jaren in de Grensmaas zal worden
gewonnen, zal leiden tot een extra jaarlijkse afvoer over de maas van
vijf miljoen ton.
COV stelt dat de werkzaamheden zodanig dienen
te worden uitgevoerd dat de scheepvaart er zo min mogelijk hinder van
ondervindt en normaal kan blijven doorvaren. Daarnaast dient de
verruiming en de daarmee verbonden renovaties van de kunstwerken te
bewerkstelligen dat de bedrijfszekerheid ervan de komende vijftig jaar
kan worden gegarandeerd. 'Het aantal onaangekondigde stremmingen van
kunstwerken op de Maasroute lag de afgelopen jaren, als gevolg van
achterstallig onderhoud, ver boven het landelijk gemiddelde', schrijft
COV. Vandaar ook het verzoek twee vliegen in een klap te slaan en bij
de verruiming tevens het achterstallig onderhoud weg te werken.