Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

30 Mei '08 -'Schuttevaer schuwt zonodig de weg naar de rechter niet'

AMSTERDAM 30/5 - 'Koninklijke Schuttevaer hecht aan een goede verstandhouding met de haven- en vaarwegbeheerders, maar als het nodig is schuwen we de weg naar de rechter niet.' Dat zei voorzitter Annemarie Jorritsma donderdag in haar jaarrede tijdens het 159ste Schuttevaer-congres in Amsterdam.

Zie ook:

Met succes voerden Schuttevaer en EVO een proces tegen het instellen van een diepgangsvermindering op het Winschoterdiep. Op dit moment loopt nog een proces tegen de beheerder van de sluizen te Klein Ternaaien, vanwege de schade aan de scheepvaart als gevolg van stremmingen door achterstallig onderhoud. En er zijn meer zaken op komst, kondigde Jorritsma aan: 'Wanneer we een geschikte zaak hebben met een redelijk kans op succes zullen we in de zomer van 2008 een proefproces tegen een stremming op de Rijn (door “Rhein in Flammen”) voeren.' Twee dagen voor het begin van het Amsterdamse congres heeft Schuttevaer bovendien formeel bezwaar gemaakt tegen het invoeren van gedeeltelijk eenrichtingsverkeer op het Julianakanaal voor koppelverbanden. 'Wij vinden dat het kanaal op termijn in zijn geheel moet worden verruimd.'

Onderzoek door derden
Schuttevaer is ook steeds actiever met het laten uitvoeren van onderzoek door derden. Zo heeft de nautisch-technische belangenorganisatie aan TNO een 'second opinion' gevraagd voor de onderbouwing van Rijkswaterstaat naar de noodzaak van een tweede sluis bij Grave. 'De staatssecretaris heeft ons hiertoe in de gelegenheid gesteld, waarvoor dank', zei Jorritsma. Voorts overweegt Schuttevaer een onderzoek naar het getrapt schutten in Weurt. Schuttevaer IA heeft de behoefte aan autoafzetplaatsen langs de Rijn geïventariseerd en op dit moment is adviesbureau Arcadis gevraagd een calamiteitenbestrijdingsplan voor de Rijn op te stellen. 'Zo trachten wij door het uitvoeren van feitenonderzoek de positie van de binnenvaart te verstevigen.'

Als het niet nodig is, doet Schuttevaer liever gewoon zaken met de vaarwegbeheerder zonder dat de rechter eraan te pas komt, gaf Jorritsma toe. Ze toonde zich verheugd over de afspraken die met de Provincie Zuid-Holland en de Gemeente Den Haag zijn gemaakt om de hinder van spitsuursluitingen op de vaarweg naar Den Haag voor de schepen terug te brengen. Bij wijze van proef worden de schepen die naar Den Haag varen als eerste uitgerust met een AIS-transponder, waardoor een computerprogramma de brugwachter behulpzaam zal kunnen zijn bij het verlenen van brugopeningen. De op een Schuttevaerbijeenkomst van 24 mei jl aanwezige schippers hebben hun medewerking aan de proef toegezegd. Zij zullen als eerste in Nederland de AIS transponder aan boord krijgen. Een soortgelijke proef wordt genomen met AIS-transponders in de Haven van Rotterdam en Schuttevaer verwacht in de zomer ook nog proefnemingen elders.

In het kader van proefnemingen verstrekt RWS de transponders geheel op rijkskosten. Daarna zal waarschijnlijk een bijdrage van enkele honderden euro’s aan de schippers gevraagd worden. Op verzoek van de leden heeft Schuttevaer er samen met RWS voor gezorgd dat het op grond van wetgeving verboden is het AIS-signaal voor andere doeleinden te gebruiken dan waarvoor het bedoeld is. Mocht deze wetgeving bij de rechter onverhoopt geen stand houden, dan heeft Schuttevaer een harde afspraak met de korpsleiding van de KLPD dat zij de gegevens op grond van RIS, IVS en AIS niet zal gebruiken voor het verrichten van regulier toezicht op de scheepvaart, alsmede niet voor opsporing en handhaving, liet Jorritsma leden en genodigden weten.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel