30 Mei '08 -'Schuttevaer schuwt zonodig de weg naar de rechter niet'
AMSTERDAM 30/5 - 'Koninklijke Schuttevaer hecht aan een goede verstandhouding
met de haven- en vaarwegbeheerders, maar als het nodig is schuwen we de
weg naar de rechter niet.' Dat zei voorzitter Annemarie Jorritsma donderdag in haar jaarrede tijdens het 159ste Schuttevaer-congres in Amsterdam.
Met succes voerden Schuttevaer en EVO een
proces tegen het instellen van een diepgangsvermindering op het
Winschoterdiep. Op dit moment loopt nog een proces tegen de beheerder
van de sluizen te Klein Ternaaien, vanwege de schade aan de scheepvaart
als gevolg van stremmingen door achterstallig onderhoud. En er zijn meer zaken op komst, kondigde Jorritsma aan: 'Wanneer we een
geschikte zaak hebben met een redelijk kans op succes zullen we in de
zomer van 2008 een proefproces tegen een stremming op de Rijn (door
“Rhein in Flammen”) voeren.' Twee dagen voor het begin van het Amsterdamse congres heeft Schuttevaer bovendien formeel bezwaar
gemaakt tegen het invoeren van gedeeltelijk eenrichtingsverkeer op het
Julianakanaal voor koppelverbanden. 'Wij vinden dat het kanaal op
termijn in zijn geheel moet worden verruimd.'
Onderzoek door derden
Schuttevaer
is ook steeds actiever met het laten uitvoeren van onderzoek door
derden. Zo heeft de nautisch-technische belangenorganisatie aan TNO een
'second opinion' gevraagd voor de onderbouwing van Rijkswaterstaat naar
de noodzaak van
een tweede sluis bij Grave. 'De staatssecretaris heeft ons hiertoe in
de gelegenheid gesteld, waarvoor
dank', zei Jorritsma. Voorts overweegt Schuttevaer een onderzoek naar
het getrapt
schutten in Weurt. Schuttevaer
IA heeft de behoefte aan autoafzetplaatsen langs de Rijn
geïventariseerd en op dit moment is adviesbureau Arcadis gevraagd een
calamiteitenbestrijdingsplan voor de Rijn op te stellen. 'Zo trachten
wij door het uitvoeren van feitenonderzoek de positie van de
binnenvaart te verstevigen.'
Als het niet nodig is, doet Schuttevaer liever gewoon zaken met de
vaarwegbeheerder zonder dat de rechter eraan te pas komt, gaf Jorritsma toe. Ze toonde zich
verheugd over de afspraken die met de Provincie Zuid-Holland en de
Gemeente Den Haag zijn gemaakt om de hinder van
spitsuursluitingen op de vaarweg naar Den Haag voor de schepen terug te
brengen. Bij wijze van proef worden de schepen die naar Den Haag varen
als eerste uitgerust met een AIS-transponder, waardoor een
computerprogramma de brugwachter behulpzaam zal kunnen zijn bij het
verlenen van brugopeningen. De op een Schuttevaerbijeenkomst van 24 mei
jl aanwezige schippers hebben hun medewerking aan de proef toegezegd.
Zij zullen als eerste in Nederland de AIS transponder aan boord krijgen. Een
soortgelijke proef wordt genomen met AIS-transponders in de Haven van
Rotterdam en Schuttevaer verwacht in de zomer ook nog proefnemingen elders.
In het kader van proefnemingen verstrekt RWS de transponders geheel op
rijkskosten. Daarna zal waarschijnlijk een bijdrage van enkele
honderden euro’s aan de schippers gevraagd worden. Op verzoek van de
leden heeft Schuttevaer er samen met RWS voor gezorgd dat het op grond
van wetgeving verboden is het AIS-signaal voor andere doeleinden te
gebruiken dan waarvoor het bedoeld is. Mocht deze wetgeving bij de
rechter onverhoopt geen stand houden, dan heeft Schuttevaer een harde
afspraak met de korpsleiding van de KLPD dat zij de gegevens op grond
van RIS, IVS en AIS niet zal gebruiken voor het verrichten van regulier
toezicht op de scheepvaart, alsmede niet voor opsporing en handhaving, liet Jorritsma leden en genodigden weten.