30 Mei '08 -'Onverkort kiezen voor nieuwe Franse vaarwegen'
AMSTERDAM 30/5 - 'Iedere schipper
die wil dat zijn kinderen ook nog met binnenschepen naar Frankrijk
kunnen varen, moet onverkort kiezen voor een aantal nieuwe vaarwegen in
Frankrijk. En we zijn al rijkelijk laat', zei Schuttevaer-voorzitter Annemarie Jorritsma donderdag op het Schuttevaer-congres in Amsterdam. Ze gng in haar jaarrede uitvoerig in op de vraag naar het nut van
de aanleg van de Seine-Nord verbinding en of die niet ten koste zal
gaan van de bestaande spitsenvaarwegen in Frankrijk.
In Frankrijk gaat nu 3% van
het vervoer over water, terwijl in het noordwestelijk deel van Europa 25% (nationaal)
tot 60% (internationaal) over water wordt vervoerd. De afgelopen jaren
hebben bewezen dat het met de spitsenvaarwegen alleen niet gaat. Er is
weliswaar lading genoeg in Frankrijk, maar een proefneming met het
bouwen van nieuwe spitsen in Frankrijk is helaas geen succes gebleken.
Nieuw elan nodig
'Toch ben ik ervan overtuigd dat ook voor de spitsen nog een toekomst is
weggelegd, want er blijven nog veel spitsenvaarwegen over. Maar dan
moet er eerst iets anders gebeuren. Wat
in Frankrijk nodig is, is nieuw elan, waarbij aan vaarwegen een nieuwe
impuls wordt toegekend.' Behalve de aanleg van Seine-Nord is het volgens Schuttevaer-voorzitter Jorritsma ook nog
noodzakelijk om een Rhône-Saône-Moezelverbinding aan te leggen, in de
plaats van een Rhône-Rijnverbinding. 'Daar is veel geld voor nodig. Nu
al is door de Franse overheid 1,7 miljard euro als rijksbijdrage
begroot voor Seine-Nord, terwijl ook de Europese Unie nog eens een half
miljard euro daaraan toevoegt. Een dergelijk bedrag is in geen dertig
jaar in de Franse vaarwegen geïnvesteerd. Er gebeurt dus wel iets. Maar
dan nog ontbreekt meer dan een miljard om de verbinding te kunnen
voltooien.'
Voor het ontbrekende deel van de investering zoekt Frankrijk naar
investeerders in de rest van Europa. Jorritsma: 'De tijd dat men aandelen kon kopen
in een kanaalmaatschappij lijkt dus terug te gaan komen.' Nederland
en de zeehavens hebben een groot belang bij de totstandkoming van
Seine-Nord, meent Jorritsma. Niet voor niets heeft de haven van Le Havre gewaarschuwd
voor verschuiving van goederenstromen naar noordelijker zeehavens. 'Dat
zal wel meevallen, maar het belang is evident (ook voor Le Havre), om
een groter deel van Europa beter aan te sluiten op het Europese
vaarwegennet.' Ze vindt dat het onze zeehavens iets waard moet zijn: 'Wellicht moeten
zij de eerste zijn om een flink aantal aandelen in de
kanaalmaatschappij aan te schaffen.'
Onderzoek Schuttevaer IA
'Slechter dan nu kan het toch al niet gaan', zei Jorritsma tegen diegenen
die bang zijn dat Seine-Nord ten koste gaat van de bestaande
Franse vaarwegen. 'We zullen aandringen op het ontzien van de bestaande
onderhoudsbudgetten. En Schuttevaer's Internationale Afdeling heeft
besloten een onderzoek te
laten uitvoeren naar de toestand van de Franse vaarwegen. Want wij
willen de spitsenvaarwegen wel behouden.'
Schuttevaer vindt ook dat vanuit Nederland een substantiële bijdrage
aan het project moet worden verstrekt, mede als steun in de rug van
het vele werk dat 'onze' Europese vaarwegcoördinator Karla Peijs
verricht. 'Mevrouw Peijs doet uitstekend werk voor onze sector en heeft
onlangs nog alle partijen (voor- en tegenstanders) betrokken bij de
verruiming van de Donau tussen Straubing en Vilshofen, zover gekregen
dat zij gezamenlijk aan oplossingen werken', memoreerde Jorritsma. 'Karla, namens onze sector
bedankt.'