Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

30 Mei '08 -'Onverkort kiezen voor nieuwe Franse vaarwegen'

AMSTERDAM 30/5 - 'Iedere schipper die wil dat zijn kinderen ook nog met binnenschepen naar Frankrijk kunnen varen, moet onverkort kiezen voor een aantal nieuwe vaarwegen in Frankrijk. En we zijn al rijkelijk laat', zei Schuttevaer-voorzitter Annemarie Jorritsma donderdag op het Schuttevaer-congres in Amsterdam. Ze gng in haar jaarrede uitvoerig in op de vraag naar het nut van de aanleg van de Seine-Nord verbinding en of die niet ten koste zal gaan van de bestaande spitsenvaarwegen in Frankrijk.

Zie ook:

In Frankrijk gaat nu 3% van het vervoer over water, terwijl in het noordwestelijk deel van Europa 25% (nationaal) tot 60% (internationaal) over water wordt vervoerd. De afgelopen jaren hebben bewezen dat het met de spitsenvaarwegen alleen niet gaat. Er is weliswaar lading genoeg in Frankrijk, maar een proefneming met het bouwen van nieuwe spitsen in Frankrijk is helaas geen succes gebleken.

Nieuw elan nodig
'Toch ben ik ervan overtuigd dat ook voor de spitsen nog een toekomst is weggelegd, want er blijven nog veel spitsenvaarwegen over. Maar dan moet er eerst iets anders gebeuren. Wat in Frankrijk nodig is, is nieuw elan, waarbij aan vaarwegen een nieuwe impuls wordt toegekend.' Behalve de aanleg van Seine-Nord is het volgens Schuttevaer-voorzitter Jorritsma ook nog noodzakelijk om een Rhône-Saône-Moezelverbinding aan te leggen, in de plaats van een Rhône-Rijnverbinding. 'Daar is veel geld voor nodig. Nu al is door de Franse overheid 1,7 miljard euro als rijksbijdrage begroot voor Seine-Nord, terwijl ook de Europese Unie nog eens een half miljard euro daaraan toevoegt. Een dergelijk bedrag is in geen dertig jaar in de Franse vaarwegen geïnvesteerd. Er gebeurt dus wel iets. Maar dan nog ontbreekt meer dan een miljard om de verbinding te kunnen voltooien.'

Voor het ontbrekende deel van de investering zoekt Frankrijk naar investeerders in de rest van Europa. Jorritsma: 'De tijd dat men aandelen kon kopen in een kanaalmaatschappij lijkt dus terug te gaan komen.' Nederland en de zeehavens hebben een groot belang bij de totstandkoming van Seine-Nord, meent Jorritsma. Niet voor niets heeft de haven van Le Havre gewaarschuwd voor verschuiving van goederenstromen naar noordelijker zeehavens. 'Dat zal wel meevallen, maar het belang is evident (ook voor Le Havre), om een groter deel van Europa beter aan te sluiten op het Europese vaarwegennet.' Ze vindt dat het onze zeehavens iets waard moet zijn: 'Wellicht moeten zij de eerste zijn om een flink aantal aandelen in de kanaalmaatschappij aan te schaffen.'

Onderzoek Schuttevaer IA
'Slechter dan nu kan het toch al niet gaan', zei Jorritsma tegen diegenen die bang zijn dat Seine-Nord ten koste gaat van de bestaande Franse vaarwegen. 'We zullen aandringen op het ontzien van de bestaande onderhoudsbudgetten. En Schuttevaer's Internationale Afdeling heeft besloten een onderzoek te laten uitvoeren naar de toestand van de Franse vaarwegen. Want wij willen de spitsenvaarwegen wel behouden.'
Schuttevaer vindt ook dat vanuit Nederland een substantiële bijdrage aan het project moet worden verstrekt, mede als steun in de rug van het vele werk dat 'onze' Europese vaarwegcoördinator Karla Peijs verricht. 'Mevrouw Peijs doet uitstekend werk voor onze sector en heeft onlangs nog alle partijen (voor- en tegenstanders) betrokken bij de verruiming van de Donau tussen Straubing en Vilshofen, zover gekregen dat zij gezamenlijk aan oplossingen werken', memoreerde Jorritsma. 'Karla, namens onze sector bedankt.'


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    om een Rhône-Saône-Moezelverbinding aan te leggen, in de plaats van een Rhône-Rijnverbinding

    NICHT EINE RHONE/SAONE/MOSEL VERBINDUNG IST DRINGEND NOETIG, SONDERN EINE DIREKTE RHEIN/DOUBS/RHONE VERBINDUNG MIT WENIGER SCHLEUSEN UND EINEM GERINGEREN HOEHENUNTERSCHIED ALS DIE MOSEL/SAONE VERBINDUNG.

    Es wäre wünschenswert, dass alle Schifffahrtsinteressierten sich endlich für eine direkte Rrhein/Rhone Verbindung einsetzen würden.

    Ich danke für die Veröffentlichung meines Standpunktes.

    Mit herzlichen Grüssen
    John C. _Albrecht

    John Albrecht (Email) - 26 Juni '08 - 09:00



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel