31 Mei '08 -'Nederlandse binnenvaart is een exportproduct'
AMSTERDAM 31/5 - 'Er komt een moment dat het aantal schepen de vraag ernaar overtreft', waarschuwde voorzitter Annemarie Jorritsma van Koninklijke Schuttevaer vorige week donderdag aan het begin van haar jaarrede tijdens het 159ste Schuttevaer-congres aan boord van het mps River Dream in Amsterdam. Verder niets dan lof en respect voor de ontwikkeling van de Nederlandse binnenvaart. Ze deed zelfs de suggestie om met de binnenvaart wereldwijd de boer op te gaan. 'De Nederlandse binnenvaart is een exportproduct geworden en er zijn nog zeker dertig landen op de wereld waar men binnenvaart op veel grotere schaal zou kunnen inzetten.'
'De binnenvaart beleeft voor het vijftiende achtereenvolgende jaar
een opgaande markt. Dat dwingt respect af, niet alleen in Nederland,
maar ook buiten onze grenzen. Met bewondering kijkt men naar de
onstuimige groei van ons schepenbestand. Dit jaar worden zelfs meer dan
tweemaal zoveel schepen aan onze vloot toegevoegd als verleden jaar
(tot 2010 zelfs 600). Nederland heeft daarmee de meest efficiënte en
meest moderne binnenvloot van de wereld. Ook de wijze waarop onze
schepen worden geëxploiteerd, in meerderheid eenmanszaken of VOF, komt
nergens ter wereld op deze schaal voor', zei Jorritsma.
Handelen en varen
Ze verhulde niet dat een
aanzienlijk deel van de binnenvaartondernemers de afgelopen
jaren meer geld heeft verdiend met handel in schepen dan met varen.
'Het is u
gegund. We staan er goed voor, ondanks de bedreigingen van een nog
hogere gasolieprijs; andere vervoerssectoren zullen er zwaarder door
worden getroffen dan wij.' Maar het risico van overcapaciteit ligt op
de loer, meent de Schuttevaer-voorzitter. 'Wanneer het aantal schepen
de vraag ernaar overtreft - en volgens sommigen zijn we daar niet ver
meer vanaf - zal de lucht uit een bepaald segment van de markt lopen,
vrachtprijzen zullen dalen en schepen worden, al dan niet kortstondig,
minder waard. We moeten dan de markt z'n corrigerende werk laten doen.
Dat zal ook pijn doen.'
Jorritsma is ervan overtuigd dat er na zo'n correctie opnieuw sprake
zal zijn van een oplopende vraagmarkt. 'Het ladingaanbod voor de
binnenvaart blijft de komende jaren vrijwel zeker groeien. Maar het
tempo van de huidige nieuwbouw overtreft de groei van de vraag', stelde
ze vast.
Trendsetter
Als trendsetter van veilig en duurzaam transport kan de binnenvaart
Nederland en Europa een dienst bewijzen, zei de Schuttevaer-voorzitter.
Onbegrijpelijk noemde ze daarom 'het verzet van sommigen tegen het
onvermijdelijke', daarbij doelend op bezwaren van milieuorganisaties
tegen aanleg van de Tweede Maasvlakte. 'Juist de
binnenvaart ondervindt elke dag aan den lijve wat het betekent dat de
huidige Maasvlakte onvoldoende capaciteit heeft om alle goederen zonder
oponthoud te kunnen overslaan. Een
Tweede Maasvlakte is ook hard nodig om in de toekomst meer dan de helft
van al het achterlandvervoer van Rotterdam via de duurzame binnenvaart
te laten afwikkelen.'
Globalisering hoeft in de ogen van Jorritsma geen echte bedreiging te
zijn voor de uitputting van natuurlijke hulpbronnen. 'Mits we ons wat
meer rekenschap geven van brandstofbesparende technieken en
alternatieven voor traditionele technieken. De binnenvaart draagt daar
met diverse innovatieve projecten een flinke steen aan bij.'