20 Mei '08 -Huizinga - in boetekleed - houdt IVW-tariefstijging overeind
DEN HAAG 20/5 - 'De sector is in een laat stadium geïnformeerd en gehoord over de voorgenomen tarieven 2008. Dat had anders gemoeten', geeft staatssecretaris Tineke Huizinga (V&W) toe. Maar de sterke tariefsverhogingen bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat - tot 28% per 1 januari 2008 - worden niet teruggedraaid.
De staatssecretaris reageert op de breed geuite kritiek van de
maritieme brancheorganisaties eind vorig jaar na de overhaast opgedrongen tariefsverhoging van de Inspectie Verkeer en Waterstaat
(IVW). Bovendien was de kwaliteit van de dienstverlening en
doelmatigheid van de inspectie nog niet op het door de sector gewenste
niveau.
Boetekleed
Huizinga trekt het boetekleed aan in een (verlate) brief aan de brancheorganisaties KVNR, Nautilus, CBRB, Kantoor Binnenvaart,
Productschap Vis, VBKO en VNSI: 'De Inspectie heeft op basis van de
gerealiseerde productie en
ervaringen in 2006 veel tijd en energie gestoken in het aanscherpen van
de (integrale) kostprijzen van alle IVW-producten en diensten en het
beperken van de kosten. Dit heeft meer tijd gekost dan aanvankelijk
gedacht werd en het heeft ook zijn weerslag gehad op de besluitvorming
van de hoogte van alle tarieven. Hierdoor is het tijdpad van de
tarieven 2008 onder druk gekomen.' Ze belooft: 'Voor de tarieven 2009
zal ik er op
toezien dat de sector tijdig geïnformeerd en gehoord zal worden.'
Maar
de staatssecretaris houdt vast aan het regeringsbeleid: volledige
kostendekkendheid van door de overheid te hanteren tarieven. Wat dat
betreft valt er voor de IVW-tarieven nog een inhaalslag te maken.
Huizinga schrijft: 'Ik wil u er op wijzen dat de tarieven bij
koopvaardij,
visserij en binnenvaart de afgelopen jaren slechts een zeer beperkte
stijging hebben gekend, ondanks dat nog geen sprake was van 100%
kostendekkendheid van de tarieven. Hiertoe was besloten in verband met
het achterblijven van de performance.'
Betere performance
Die performance is nu verbeterd, stelt de bewindsvrouwe. Dat blijkt volgens haar uit een aantal ontwikkelingen:
de doorlooptijden van het vaarbevoegdheidbewijs (10 dagen) en het
monsterboekje (7 dagen) liggen binnen de afgesproken normen;
waarbij
het foutenpercentage tot onder de 3 procent is gedaald en in 2008
verder zal dalen tot onder de 1 procent;
de wachttijden voor keuring of herkeuring van binnenvaartschepen is
ondanks de forse groei in de binnenvaart teruggebracht van 12 naar 8
weken;
de telefonische bereikbaarheid is aanzienlijk verbeterd.
'De Inspectie blijft overigens streven naar verdere verbetering van
de kwaliteit en efficiency van de dienstverlening', schrijft Huizinga.
Ze probeert de stijging van de tarieven te nuanceren: 'De tarieven voor
onderzoek bij koopvaardij en visserij zijn met 28%
gestegen, deels vanwege de extra beperkingen in de voorgaande jaren
(m.n. in 2007). De scheepscertificaten (koopvaardij) en continuering
certificaten (visserij) stijgen met resp. 5% en 10%. De tarieven voor
binnenvaart stijgen gemiddeld met 15%. Over de hele linie is er
inderdaad sprake van een substantiële tariefstijging, maar er is (nog)
geen sprake van volledige kostendekkendheid. Naast het verhogen van de
kostendekkendheid heeft het beheersen van de kosten blijvend
prioriteit.'
Er is volgens Huizinga dan ook nog steeds een zekere inhaalslag
nodig, om tot volledige
kostendekkendheid te komen. Daarbij vindt voortdurend een afweging
plaats tussen enerzijds het beperken van de door te berekenen kosten en
anderzijds het voorkomen van bovenmatige tariefstijgingen. 'In deze
afweging ben ik tot de tarieven 2008 gekomen. Dat is de reden waarom ik
niet tegemoet kom aan uw verzoek, de tarieven voor 2008 te herzien.'
Huizinga belooft dat IVW 'in het tweede kwartaal van 2008' opheldering
zal verschaffen over de achtergrond van de tariefstijgingen. In
volgende gesprekken zal de brancheorganisaties ook het traject naar
totstandkoming van de tarieven 2009 worden duidelijk gemaakt. De
staatssecretaris verwacht dat daarmee niet weer een onverwacht grote
tariefstijging nodig zal zijn, 'in
ieder geval niet van een omvang als die in 2008 heeft plaatsgevonden'.