Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

13 Mei '08 -EVO: ‘Misbruik van brandstoftoeslagen door scheepvaart aangetoond’

ZOETERMEER 13/5 - Op initiatief van EVO en de Europese Verladersorganisatie ESC is door het Australische bureau Meyrick & Associates onderzoek verricht naar brandstoftoeslagen in de scheepvaart. Het vermoeden bestond dat zeerederijen deze toeslag steeds vaker gebruiken als aanvullende bron van inkomsten. Uitkomst van het onderzoek is dat de toeslag inderdaad kan worden beschouwd als een extra inkomstenbron.

Volgens EVO toont deze conclusie aan dat het terecht is dat commerciële samenwerkingsverbanden (conferences) vanaf oktober van dit jaar bij wet worden verboden, waardoor ook het maken van kartelafspraken over brandstoftoeslagen niet meer mogelijk is. 'Tot oktober 2008, wanneer het maritieme kartel afgeschaft wordt door de Europese Commissie, doen verladers er verstandig aan zeer kritisch om te gaan met brandstoftoeslagen.'

Oneigenlijke inkomstenbron
Het onderzoek richtte zich op twee samenwerkingsverbanden van rederijen, de ‘Far Eastern Freight Conference’ (FEFC) en het ‘Trans Atlantic Conference Agreement’ (TACA). Voor TACA geldt in nog veel sterkere mate dan voor de FEFC dat de brandstoftoeslagen worden gebruikt als een oneigenlijke inkomstenbron. Het Meyrick rapport concludeert dat een toeslag van $ 185,- per Teu (20x8x8 ft container unit) op de Atlantic zou zijn gerechtvaardigd gelet op de stijgingen van brandstofprijzen. De verlader wordt echter een rekening gepresenteerd van $ 607,- per TEU.

Voor de FEFC is de uitkomst dat een BAF van $ 456,- ongeveer $ 100,- boven de berekening van Meyrick & Associates ligt. Dit betekent dat alleen al het Nederlandse bedrijfsleven dat goederen over zee importeert en exporteert, al gauw tientallen miljoenen euro’s te veel betaalt door de brandstoftoeslagen. Wereldwijd is dit zelfs een veelvoud hiervan.

Al jaren zetten verladers vraagtekens bij de wijze waarop scheepvaartmaatschappijen omgaan met de sterk fluctuerende brandstofprijzen. Om deze schommelingen te kunnen opvangen wordt door rederijen namelijk een brandstoftoeslag gehanteerd. Verladers zijn altijd sterk gekant geweest tegen toeslagen die niet transparant en bovendien niet tijdelijk van aard zijn.

Aangezien brandstof een substantieel onderdeel is van de kostprijs van de rederij, moet deze officieel in het vrachttarief zijn verwerkt zodat scheepvaartmaatschappij en verlader dan onderlinge afspraken kunnen maken over de wijze waarop met sterke wisselingen van de brandstofprijs wordt omgegaan. Het is voor opdrachtgevers van vervoer namelijk veel gemakkelijker om te onderhandelen over tarieven dan over toeslagen.

Rederijen zullen voor het definitieve verbod op conferences een betrouwbare methode moeten ontwikkelen om met de kostenpost van brandstof om te gaan zodat toekomstige tariefonderhandelingen kunnen plaatsvinden in een sfeer van onderling vertrouwen.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel