Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

08 Mei '08 -Danser grote winnaar Binnenvaart Brandstof CO2mpetitie

GORINCHEM 8/5 persbericht Voortvarend Besparen - Op 8 mei zijn de winnaars bekend gemaakt van de BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE. De heer Dierikx, directeur generaal Transport en Luchtvaart heeft namens staatssecretaris Huizinga van Verkeer en Waterstaat, de prijzen uitgereikt tijdens de Construction & Shipping Industry beurs in Gorinchem.

Gemiddeld hebben de 29 deelnemende schepen 14% brandstof bespaard. Daarmee is 3360 ton C02 uitstoot gereduceerd en is door deelnemers een besparing van een half miljoen euro gerealiseerd.  De BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE heeft drie klassementen. De grote winnaar is de rederij Danser Group. Het winnende schip, de Alsace-Hollande van Danser, heeft een besparing van 54% gerealiseerd. Het dienstenklassement is gewonnen door het Havenbedrijf Rotterdam.

Spectaculaire besparing
De tijdens de competitie behaalde besparing heeft ieders verwachting overtroffen. Deze verbluffende besparing is dan ook het resultaat van 8 weken volle aandacht voor het aspect zuinig varen. De deelnemers hebben heel fanatiek op alle mogelijke manieren het brandstofverbruik laag gehouden. Eén van de belangrijkste winstpunten is de meer dan gebruikelijke afstemming over de laad- en losplanning geweest. Hierdoor kon de tijd optimaal gebruikt worden om langzamer te varen. De behaalde besparing kan niet worden doorgetrokken naar de gehele Nederlandse binnenvaart vloot. Vooral onder zelfstandige schippers is de potentiële besparing minder omdat zij over het algemeen al zuiniger varen.  

Zuinig varen is een mooie sport
Doel van de BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE is om brandstofbesparing in de Nederlandse binnenvaart te stimuleren. Bij de deelnemende schippers is dit zeker gelukt. De deelnemers hebben tijdens de competitie er alles aan gedaan om zuinig te varen en hebben
ontdekt dat ze inderdaad konden besparen op het brandstofgebruik. De competitie heeft daarmee aangetoond dat er met extra aandacht brandstof bespaard kan worden, ook door schippers die normaal al heel bewust omgaan met de brandstof. Volgens het platform VoortVarend Besparen is dit voor de hele binnenvaartvloot een enorme stimulans om nog meer aandacht te besteden aan het brandstofverbruik. De competitie is zo succesvol verlopen dat deze volgend jaar weer wordt georganiseerd.

Wie meer wil weten over het reglement, de gehanteerde methodiek, VoortVarend Besparen en de BINNENVAART BRANDSTOF CO2MPETITIE vindt alle informatie op: www.voortvarendbesparen.nl.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    ja oke er is een brandstof besparing ,maar word er ook rekening gehouden dat er meer uren worden gedraaid dus meer verversen per jaar , eerder aan de beurt voor revisie? en wat te denken als je wel iets spaart in gasolie maar net de losdag niet haalt en een dag later leeg of net niet kunt laden voor weekend, dat is voor een ondernemer en misschien wel vaker de schipper in het losse werk van toepassing.
    maar al met al goed gedaan.

    olieslurper (Email) - 11 Mei '08 - 10:59


    ik lees de laatste tijd, alleen maar over besparingen, als je alles bijelkaar optelt wat een enorme besparingen een nieuw gebouwd schip heden ten dagen niet opleverd, hoeft je naar mijn berekeningen niet meer te bunkeren.
    als je met een schip dat rechtlastig geladen is met een minimale diepgang naar boven gaat met een snelheid net is harder dan een afgeladen spits met een motorvermogen van 2400 pk, dan bepaar je niets, maar je verbruik minder.
    ook afvarig ligt dat voor de hand, het lijkt mij dan ook als je in dat zelfde vaartuig met de zelfde condities maar 500 pk behoeft in te bouwen.
    dus gewoon teveel pk ‘s en teveel subsidie’s op alle zogenaamde besparende nonsens.
    kunt u het zich nog herinneren? 1 pk per last.
    ik hoor jullie al lachen, maar het vergaat je wel als de olie morgen op is.

    p.neska (Email) - 13 Mei '08 - 16:20



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel