Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

30 Apr '08 -Serena plooit bij Gambsheim: metaalmoeheid

GAMBSHEIM 30/4 - 'Als een schip breekt, dan altijd in de midden', zegt schipper Alexander Roos van het 2633 ton metende motorvrachtschip Serena, dat vorige week vrijdag plooide tijdens het laden van grind aan de band van de laadplaats Veitz-Vix bij Gambsheim (kmr 310, Boven-Rijn).

Foto Huub de Rooij

De geknikte Serena wordt gelost. (Foto: Huub de Rooij)

Zie ook:

Roos houdt het op metaalmoeheid, een beladingsfout was het zeker niet. 'We hadden al zo'n 1600 ton geladen, het grind lag door het hele ruim.' Er was alleen materiële schade, niemand raakte gewond.

Toen het schip woensdagmorgen na het lossen van 1400 ton grind en bijna een dag pompen weer dreef, bleek het niet gebroken. De den en de vloer waren geknikt, de elektrische bedrading geknapt. Het voor- en achterschip bleven droog en onbeschadigd. De Serena ligt voor een noodreparatie bij de werf Karcher boven de sluis van Gambsheim en wordt later in Nederland verder gerepareerd.

Roos is sinds twee maanden eigenaar van het in 1973 gebouwde schip, de vroegere Drusus. Hij had er al probleemloos een aantal reizen mee gedaan. 'Zo'n schip slijt met de jaren', stelt hij nuchter vast. Experts mogen zich over de oorzaak en de schade buigen.

Foto Huub de Rooij

Foto: Huub de Rooij


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Wij zijn er langs gevaren nadat het ongeval gebeurd was en naar mijn inzien was de lading nou nietzo goed verdeeld zoals meneer Roos omschreef want de grrind lag in de midden boven water dus daar lag dan toch een flinke hoop.

    E.N. (Email) - 01 Mei '08 - 09:45


    Wij zijn voorbij gevaren maar zoals meneer zegt dat hij hem goeg het geladen.?
    Wij zaten nog te kijken die laadt de grind wel erg hoog in de midden. daar krijg je een jong schip nog wel mee door de midden.

    g.a (Email) - 01 Mei '08 - 11:46


    Oordelen over anderen is altijd zo makkelijk zeker als je er zelf niet bij bent. Na het ongeval was ik daar aanwezig en heb alles goed gezien en het was zeker dat er goed geladen was.
    Maar als het schip knikt dan gaat alles schuiven.
    En dat zouden de meeste mensen toch wel moeten weten. Maar oordelen en een eigen conclusie trekken en genieten van andermans ellende kan iedereen zo goed maar om te helpen
    of zachter te draaien als je langs vaart is te veel gevraagd. Dan heeft iedereen (bijna) het zogenaamd druk en is haastig.
    Wij wensen de familie Roos veel sterkte toe.

    Henk (Email) - 01 Mei '08 - 14:58


    Reactie op reacties!
    Zeker allemaal verzekerd bij een onderlinge Wat zijn de leden bij de onderlinge verzekeringen in toch lief voor elkaar… mekaar proberen een grove fout aan te wrijven dan moeten we lekker niet mee betalen!

    Karel Verberght (Email) - 01 Mei '08 - 15:41


    net of nog helpt als ding op de bodem lig om zacht te gaan draaien!!! tijd is geld!!

    schipper (Email) - 01 Mei '08 - 20:26


    Wat een geluk dat er geen zwarte doos voor ladingmeters geeft.

    Harrie van Laak (Email) - 02 Mei '08 - 15:32


    als je vaart als aflosser zie je veel ,
    het verbaast me niets dat het gebeurt en het gaat meer gebeuren.
    zo iets heet vakmansschap.
    een goede reis!

    Jaap - 03 Mei '08 - 14:32


    als je een schip wilt laden moet je wel kennis hebben van de lengte van het schip ,Maar nooit in de midden beginnen met laden dan ben je verkeerd bezig. Een oud schipper.

    a.mouthaan (Email) - 03 Mei '08 - 22:21


    waarom niet in het midden dan? tegewoordig liggen schepen toch op in de midden als ze leeg zijn?? kan je daar toch rustig je 1ste bultje neergooien??

    skipper - 04 Mei '08 - 11:39


    bedankt voor de reaktie`s zowel positief als negatief,om bij het eerste beginnen het schip slijt inderdaad mischien niet maar metaalmoeheid mischien wel(expert mag dat onderzoeken).ten tweede overal lag lading,ergens over oordelen over vakmanschap dat is nogal moeilijk als je niet eens weet wat er gebeurd is en er zeker niet bij was,en juist jammer dat er geen zwarte doos bestaat,dat zou in onze zaak niks uitmaken maar voor de betweters wel,ik wens een ieder een goede reis en zeker niet het zelfde toe.

    a.roos (Email) - 04 Mei '08 - 12:33




Naar de openingspagina VAART! Actueel