29 Apr '08 -Kantoor Binnenvaart en CBRB tegen Gezondheidscertificaat
ROTTERDAM 29/4 - Ship Sanitation Certificate (SSC) heet het, Scheepsgezondheidscertificaat, en het wordt 1 juni van kracht voor de binnenvaart. Kantoor Binnenvaart en CBRB vinden dat de binnenvaart al ruimschoots aan de eisen voldoet en maakten bezwaar tegen de regeling bij het ministerie van Volksgezondheid (VWS).
Het SSC komt uit de koker van de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO),
een onderdeel van de Verenigde Naties. In het Magazine Binnenvaart legt
Kantoor-functionaris Arthur Langstraat uit dat de zeevaart er al mee
werkt en dat nu de binnenvaart aan de beurt is. De WHO hanteert de
International Health Regulations (IHR), die voor de zeevaart al geruime
tijd het 'ontrattingscertificaat' voorschreef. Deze regels zijn nu
aangepast voor de binnenvaart. Dat betekent dat alle landen onder
VN-regime en met binnenvaartverkeer dit moeten omzetten in nationale
wetgeving. In Nederland wordt dat de Wet publieke gezondheid, die de
Tweede Kamer nog moet goedkeuren.
Praktische eisen
Uitvoerder van de wet wordt het Landelijk Centrum Hygiëne en Veiligheid
(LCHV). Dat moet de regels vertalen naar een pakket van praktische
eisen voor de binnenvaart. Het LCHV doet dat samen met partijen als de
GGD en de ministeries van V&W en VWS. De binnenvaart is daar
uiteraard ook bij betrokken, schrijft Langstraat. Volgens hem betekent
de nieuwe wet vooralsnog dat een bepaalde haven(autoriteit) van
Europese binnenvaartondernemers een certificaat kan eisen. Dat papier
toont aan, dat de ondernemer voldoet aan eisen van hygiëne en
gezondheid aan boord, exclusief de laadruimten. Het certificaat is een
half jaar geldig.
Omdat de regeling is toegesneden op de zeevaart maken Kantoor
Binnenvaart en CBRB bezwaar. 'Daar kunnen ziekten en epidemieën zich
mondiaal veel sneller verspreiden dan via de binnenvaart en daarom moet
het ook daar blijven', stelt Langstraat. 'Voor de binnenvaart is immers
al veel geregeld op dit gebied. Denk aan eisen in het ROSR, het
Scheepsafvalstoffenverdrag, HACCP-eisen voor de passagiersvaart, de
Hygiënecode en Arbo-regels. Zo voldoet de binnenvaart al ruimschoots
aan deze eisen.'
Daarom pleiten Kantoor Binnenvaart en CBRB voor uitsluiting van de binnenvaart.
mijn grote vraag is of ik nou eigenlijk schipper/eigenaar ben van een schip of een restaurant of zo nog even en ik moet nog vaker ons schip stil gaan leggen om te gaan kijken of mijn pesoneel of wij niet ziek zijn of zo maar ik krijg zo langzaam het idee dat wij zo langzamerhand om gaan komen in regelgevenig vande rijksoverheid en daar zijn er een paar die al deze onzin maar verzinnen om ons maar een beetje bezig tehouden of zo en dan komt de grote vraag wie gaat er nu eigenlijk nog varen want ik heb daar zelf zo langzamerhand geen tijd meer voor want wij moet alle certificaten en dergelijke in ordenen zijn te houden voor vadertje staat.
zo, vandaag dankzij denhaag,1cent verpaking belasting.nu dit dat is de werkwijze van denhaag,simpel andermans geld uit de broekzak toveren.straks staat de smaakpolitie ook nog op je kistje .En het is iedere keer een uurtje ff adnr,ehbo enzovoort nog ff en wij kommen niet meer toe waar wij met zijn alle goed in zijn varen