ROTTERDAM 29/4 - 'In de droge bulkvaart is de capaciteitsuitbreiding in lijn met de groei van de transportvraag', aldus ABN-Amro in 'Visie op Sectoren 2008' over de binnenvaart. Voor de tankvaart ziet de bank tekenen die wijzen op overcapaciteit. De groei in de containervaart zal volgens ABN-Amro aanhouden. Voor de andere marktsegmenten zijn er 'beperkte kansen voor verdere groei in marktaandeel'. De hele branche blijft kampen met een nijpend personeelstekort.
De vervoersvraag in de binnenvaart groeit mee met de economie,
constateert ABN-Amro. De gemiddelde vrachtprijzen stegen sterker dan de
exploitatiekosten, met hogere marges als gevolg. 'Schippers zijn zich
ook steeds meer bewust van hun onderhandelingspositie.' De bank
verwacht dat de stijging in tarieven zich zal voortzetten en zal leiden
tot hogere winsten.
Voor het kleine schip steeg het vrachttarief snel vanwege afname in
vervoerscapaciteit, maar het rendement is volgens ABN-Amro nog te laag
om nieuwbouw te financieren. Bij de verjonging van de Nederlandse
binnenvaartvloot gaat het vooral om grotere schepen. Tot medio 2009
verwacht de bank nog 125 nieuwe Nederlandse schepen.
Stijgend kolenverbruik
'Het vervoer van ertsen en agribulk neemt af, het stijgende
kolenverbruik zal het vervoer door de binnenvaart structureel
bevorderen, ook al kunnen zich tijdelijk conjuncturele schommelingen in
de transportvraag voordoen', voorspelt de bank in 'Visie op Sectoren'.
In de droge bulkvaart ontwikkelt de markt zich positief, de
vervoersvraag en vrachtprijzen zijn in evenwicht.
De tankvaart ziet er veel minder rooskleurig uit, vindt ABN-Amro. 'Het
vervoer van chemische producten ligt op een hoog peil, terwijl de
transportvraag naar aardolieproducten sterk schommelt. Tankvervoer,
zeker in enkelwandige tankers, baart zorgen qua rendement.' Er komen
steeds meer nieuwe, grote dubbelwandige tankers bij. Tegelijkertijd
worden er volgens de bank op korte termijn 'zeer weinig' schepen uit de
vaart genomen, 'terwijl wij niet verwachten dat de vraag naar
tankvervoer zich met gelijke tred zal ontwikkelen. Deze tekenen wijzen
op overcapaciteit.'
Voorlopig gaan de olieprijzen naar recordhoogte,en is de markt aardig ingezakt in de droge lading.
Natuurlijk kan dit allemaal tijdelijk zijn,maar voorzichtigheid is toch geboden,daar er zich op de wereldmarkt een hoofdzakelijk door de banken veroorzaakte recessie aandient…..
Of deze ook in europa doorzet is natuurlijk de vraag.
En dat van de hogere winsten is ook te bezien,daar de prijsstijgingen zeer fors uitgevallen zijn de laatste tijd.
Staal,Olie,Motoren,Levensonderhoud en ook de verzekeringen niet te vergeten.