24 Apr '08 -Problemen op splitsing Maas / Kanaal Wessem-Nederweert
MAASBRACHT 24/4 - De Waterpolitie van het Korps
landelijke politiediensten (KLPD) uit Maasbracht onderzoekt de aanvaring tussen
twee binnenvaartschepen op de splitsing van de Maas en het Kanaal
Wessem-Nederweert op dinsdag 22 april. Bij de aanvaring boorde het anker van één
van de betrokken schepen zich in de flank van het andere schip waardoor net
boven de waterlijn een behoorlijk gat ontstond. Er deden zich geen persoonlijke
ongelukken voor.
Omstreeks 14.30
uur voer een geladen kempenaar stroomafwaarts op de Maas. De schipper wilde met
zijn vaartuig kop voor het kanaal Wessem-Nederweert invaren. Vlak voor de
invaart van het kanaal zag de schipper een ander schip, een lege spits, op het
kanaal richting Maas varen.
Het op de Maas varende schip trok zijn blauwe bord
om binnendoor, stuurboord op stuurboord te passeren. Het andere vaartuig
veranderde echter zijn koers naar stuurboord waarna de kempenaar het bord weer
weg haalde en naar stuurboord uitweek. Echter de spits week op zijn beurt weer
uit naar bakboord en kwam dwars in de invaart te liggen.
Een aanvaring was niet
meer te voorkomen en de kempenaar raakte de spits met zijn bakboord voorschip in
de stuurboord zijde. Het bakboord anker boorde zich door de huid van de spits.
De spits is onder begeleiding van Rijkswaterstaat naar een werf gevaren om een
noodreparatie uit te voeren.
Ik kan het mishebben, maar volgens mij lees ik hier nergens iets over onderlinge communicatie over de marifoon.. als dat niet gebeurt is zeg ik op mijn beurt, misschien een optie voor de volgende keer..
heb vandaag bij de schipper van de kempenaar gewerkt.
Deze vertelde mij dit voorval.
Naar zijn zeggen heeft hij meerdere keren geroepen via de marifoon op de spits schipper, maar geen antwoord/reactie terug ontvangen.
Ook met het blauw bord haalde niets uit, vandaar dat deze erom heen wilde varen.
Wat dus uiteindelijk niet geheel goed is gegaan,
Ik was er niet bij hoor, maar misschien was de spits wel Frans-talig en deed de schipper “pas compris!” Net als veel polen en Tsjechen: “Ich fahren, du warten, ja!”....
Ik ben 32 jaar oud en gebruik de geluidsseinen nog weekelijks (vooral in het zomersyzoen). In die periode ben ik actief als beroepsschipper op middelgrote en kleinere wateren van Holland en Utrecht.
Tot mijn spijt moet ik u teleurstellen, tot en met de grootste vrachtvaarders waarmee ik soms zo communiceer; heb ik geen enkele moeite om bij een gebrekkige marifooncommunicatie, mijn intenties duidelijk te maken.
Mijn persoonlijke mening is dat geluidsseinen nog altijd een duidelijke bijdrage aan de veiligheid van het doorgaande scheepsverkeer kunnen leveren. Natuurlijk niet als eerste communicatiemiddel, maar wel eentje die ik altijd achter de hand houd.
Zelf ben ik nog een paar jaar jonger dan C.Janszn. en gebruik de geluidseinen ook nog regelmatig . Heb gewoon zo’n stikker bij de hand . Kun je zelf ook nooit vergissen .
Geluidsseinen zijn overal ter wereld bruikbaar en voor eenieder, ongeacht zijn of haar moedertaal te begrijpen. Het niet of onvoldoende kennen van de betekenis van geluidsseinen is (ook CE 2008) een gebrek aan vakmanschap en getuigt van onvoldoende goed zeemanschap.
Ik ben op zoek naar de nautische geluidssignalen.
aub. welke zijn dat dan ???? Inderdaad die geluidsseinen hebben mij al eens behoed voor een aanvaring !! alleen heb ik die nu niet meer .