Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

24 Apr '08 -Problemen op splitsing Maas / Kanaal Wessem-Nederweert

MAASBRACHT 24/4 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) uit Maasbracht onderzoekt de aanvaring tussen twee binnenvaartschepen op de splitsing van de Maas en het Kanaal Wessem-Nederweert op dinsdag 22 april. Bij de aanvaring boorde het anker van één van de betrokken schepen zich in de flank van het andere schip waardoor net boven de waterlijn een behoorlijk gat ontstond. Er deden zich geen persoonlijke ongelukken voor.

Omstreeks 14.30 uur voer een geladen kempenaar stroomafwaarts op de Maas. De schipper wilde met zijn vaartuig kop voor het kanaal Wessem-Nederweert invaren. Vlak voor de invaart van het kanaal zag de schipper een ander schip, een lege spits, op het kanaal richting Maas varen.

Het op de Maas varende schip trok zijn blauwe bord om binnendoor, stuurboord op stuurboord te passeren. Het andere vaartuig veranderde echter zijn koers naar stuurboord waarna de kempenaar het bord weer weg haalde en naar stuurboord uitweek. Echter de spits week op zijn beurt weer uit naar bakboord en kwam dwars in de invaart te liggen.

Een aanvaring was niet meer te voorkomen en de kempenaar raakte de spits met zijn bakboord voorschip in de stuurboord zijde. Het bakboord anker boorde zich door de huid van de spits. De spits is onder begeleiding van Rijkswaterstaat naar een werf gevaren om een noodreparatie uit te voeren.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Ik kan het mishebben, maar volgens mij lees ik hier nergens iets over onderlinge communicatie over de marifoon.. als dat niet gebeurt is zeg ik op mijn beurt, misschien een optie voor de volgende keer..

    J. Versluis (Email) - 25 April '08 - 00:14


    Wat dacht je van geluidsignalen ? Maar ja , die kent niemand meeer !

    O.J.B. (Email) - 25 April '08 - 09:13


    Marifoon is niet altijd trefzeker.
    Denk aan schipper die ff moest bellen met zijn GSM.

    Marifoon kan ook uit/zacht/verkeerde kanaal staan.

    Geluidseinen komen altijd binnen. Ontvanger kan ze namelijk niet uit (of zacht) zetten. !!

    Met altijd lucht op de hoorn,

    C.Janszn. (Email) - 25 April '08 - 12:19


    heb vandaag bij de schipper van de kempenaar gewerkt.
    Deze vertelde mij dit voorval.
    Naar zijn zeggen heeft hij meerdere keren geroepen via de marifoon op de spits schipper, maar geen antwoord/reactie terug ontvangen.
    Ook met het blauw bord haalde niets uit, vandaar dat deze erom heen wilde varen.
    Wat dus uiteindelijk niet geheel goed is gegaan,

    marcel (Email) - 25 April '08 - 22:36


    Ik was er niet bij hoor, maar misschien was de spits wel Frans-talig en deed de schipper “pas compris!” Net als veel polen en Tsjechen: “Ich fahren, du warten, ja!”....

    hc (Email) - 26 April '08 - 06:54


    Beste Genius,

    Ik ben 32 jaar oud en gebruik de geluidsseinen nog weekelijks (vooral in het zomersyzoen). In die periode ben ik actief als beroepsschipper op middelgrote en kleinere wateren van Holland en Utrecht.

    Tot mijn spijt moet ik u teleurstellen, tot en met de grootste vrachtvaarders waarmee ik soms zo communiceer; heb ik geen enkele moeite om bij een gebrekkige marifooncommunicatie, mijn intenties duidelijk te maken.

    Mijn persoonlijke mening is dat geluidsseinen nog altijd een duidelijke bijdrage aan de veiligheid van het doorgaande scheepsverkeer kunnen leveren. Natuurlijk niet als eerste communicatiemiddel, maar wel eentje die ik altijd achter de hand houd.

    Tot horens,

    C.Janszn. (Email) - 28 April '08 - 00:55


    Beste Genius ,

    Zelf ben ik nog een paar jaar jonger dan C.Janszn. en gebruik de geluidseinen ook nog regelmatig . Heb gewoon zo’n stikker bij de hand . Kun je zelf ook nooit vergissen .

    Groeten

    Sijtema (Email) - 28 April '08 - 14:25


    Geluidsseinen zijn overal ter wereld bruikbaar en voor eenieder, ongeacht zijn of haar moedertaal te begrijpen. Het niet of onvoldoende kennen van de betekenis van geluidsseinen is (ook CE 2008) een gebrek aan vakmanschap en getuigt van onvoldoende goed zeemanschap.

    bertuzzz (Email) - 29 April '08 - 11:33


    Ik ben op zoek naar de nautische geluidssignalen.
    aub. welke zijn dat dan ???? Inderdaad die geluidsseinen hebben mij al eens behoed voor een aanvaring !! alleen heb ik die nu niet meer .

    jan cornelis (Email) - 25 Juni '08 - 17:08



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel