22 Apr '08 -Belgisch/Nederlandse samenwerking bij vaartijdencontrole
SCHELDE-RIJNKANAAL 22/4 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) uit Zeeland en de Belgische Scheepvaartpolitie uit Antwerpen hebben vorige week een gezamenlijke controle gehouden op het Schelde-Rijnkanaal. Vanaf twee politievaartuigen met gecombineerde bemanningen werd gecontroleerd op de naleving van de vaar- en rusttijdenregeling. Er werd één proces-verbaal opgemaakt en twee keer gewaarschuwd.
Het was de eerste keer dat de twee diensten gezamenlijk een controle
uitvoerden op het kanaal. Zowel aan boord van het Nederlandse als aan
boord van het Belgische politievaartuig bevond zich een bemanning die
was samengesteld uit twee Nederlandse en twee Belgische agenten.
De
controles vonden plaats op het gedeelte van de Schelde-Rijnkanaal
tussen de Kreekraksluizen en Antwerpen. Negen schepen werden
gecontroleerd. De schipper van een Nederlandse tanker die onder weg was
van Antwerpen naar Rotterdam kreeg een proces-verbaal omdat de
bemanning die aan boord bleef na de wisseling van exploitatiewijze B naar A1 niet de
voorgeschreven acht uren had gerust maar tussen vijf en zes uur. De schipper kreeg voor elk van de drie bemanningsleden een boete van 180 euro. Verder werd er
gewaarschuwd voor geen goed werkende tachograaf en het feit dat in het
vaartijdenboek de exploitatiewijze niet vermeld was.
In de toekomst zullen vaker gezamenlijke actie gepland worden in Zeeland.
Het is wel makkelijk verdienen om een hard werkende beroepsgroep te pakken want een klein foutje in het vaartijdenboek kost al gauw 1000/1100 euries,dat is een stuk minder gevaarlijk dan een paar voetbalvandalen op te sporen en alle schade van hun uitkering te laten betalen en dan een paar jaar laten zitten.
Klopt niet wat hier boven staat: art 23.07 schrijft voor dat er voor de wisseling van B naar A1 gerust dient te zijn door de aan boord blijvende mensen, geen woord over wel of niet varen !
Ik begrijp je ergenis wel jeroen, maar toch: je weet de regeltjes of je t er mee eens bent of niet.
We keuren het ook niet goed als bijv. een hardwerkende vertegenwoordiger/ monteur met 200 km/h door rood rijdt om op tijd op z’n afspraak te zijn. Dan is hij zijn rijbewijs en misschien zijn baan kwijt; ook een hoge straf, niet dan?