06 Apr '08 -Populariteit Vereniging 'De Binnenvaart' maakte 2007 tot 'een zware beproeving'
ROTTERDAM 6/4 - Vereniging 'De Binnenvaart' heeft afgelopen jaar met veel succes aan de weg getimmerd, vertelde voorzitter Jos Hubens zaterdag tijdens de 18e jaarvergadering in het STC in Rotterdam. De keerzijde van de medaille is dat er een steeds zwaarder beroep wordt gedaan op de vrijwilligersorganisatie.
'Er wordt steeds meer gedacht dat wij een bedrijf zijn, zo proberen wij
ook te functioneren, maar een bedrijf heeft een baas en werknemers.
Beide hebben wij niet, de vereniging bestaat alleen uit vrijwilligers,
waarvan de meesten ook nog een betaalde baan hebben om in leven te
blijven. Daardoor is het jaar 2007 een zware beproeving geweest voor
ons bestuur en de vrijwilligers.'
Het ledental groeide in 2007 met 98 naar 3311. Inmiddels zijn het er al
3333. Zaterdag traden drie bestuursleden volgens rooster af: Harry
Smits, Wim Leeuwestein en Teun de Wit. Jos van Dongen, statutair ook
aftredend, stelde zich herkiesbaar. Drie nieuwe bestuursleden traden
toe: Karla Erfmann (ontwikkelaar Binnenvaartspel en schrijfster van 'De
Wereld in Scheepsnamen'), Ad Schroot (Vereniging De Motorsleepboot) en
Ben van der Westen (Shipphoto.nl).
Met enige bescheidenheid sprak Hubens van 'de actiefste vereniging in
de binnenvaart' en deed in zijn jaarrede een oproep voor nieuwe
vrijwilligers.
Van alle 3333 leden
De voorzitter vroeg zich af: 'Wat is de kracht van onze vereniging? Er
gebeurt heel veel. Ons magazine, de database, de website, de René
Siegfried met het museum, documentatiecentrum en de vergader- en
feestzaal, de studiereizen, de excursies, de stands bij evenementen en
beurzen, de boekverkoop, de films, de zelf uitgegeven boeken, het
binnenvaartspel, Vaart in Dordt en zo kan ik nog wel even doorgaan…'
Maar de echte kracht van de vereniging is volgens de voorzitter simpel
uit te leggen: 'Vereniging De Binnenvaart is niet van een paar mensen,
niet van het bestuur, niet van enkele vrijwilligers maar van alle 3333
leden. Dit maakt dat iedereen op zijn manier vorm kan geven aan de
vereniging.'
Eén van de in het oog springende ideeën vorig jaar was het officieel
bevestigd wereldrecord van 148 sleep- en duwboten in kiellinie varen in
Dordrecht. Nog nooit haalde 'De Binnenvaart' zoveel de pers en al die
aandacht heeft de vereniging bepaald geen windeieren gelegd. Er kwam
een recordbedrag aan sponsorgeld binnen. Maar dat niet alleen, zegt
Hubens: 'Wij hebben Vereniging "De Binnenvaart" in 2007 op de kaart
gezet, zodanig dat de gemeente Dordrecht niet meer om ons heen kan.
Sterker nog, wij hoeven bijna nergens meer uit te leggen wat, wie, waar
en hoe de vereniging is.'
Binnenvaart in full color
Om het allemaal te kunnen bijhouden is de ledenadministratie inmiddels
uitbesteed aan een extern bedrijf. Door alle aandacht is het aantal
advertenties in het verenigingsblad 'Binnenvaart' fors gestegen en dat
maakte de onderhandelingen over het contract met de drukker
gemakkelijker. Er komen per nummer acht pagina's bij en het blad wordt
volledig in full color gedrukt. 'Zonder een cent meer te betalen',
meldt Hubens trots. Hij noemt het blad 'de stabiele pijler en bindende
factor van Vereniging "De Binnenvaart". Het is voor de meeste leden dé
reden om lid te zijn en te blijven.'
Afgelopen jaar verschenen twee nieuwe boeken bij de vereniging: '50
Jaar West-Europese duwvaart en 40 jaar Thyssen Krupp Veerhaven' en van
Karla Erfmann 'De wereld in scheepsnamen'.
In de duwboot René Siegfried kon door de vele donaties flink worden
geïnvesteerd in beeldpresentatie, alarminstallatie en inbraakpreventie.
Het Binnenvaartcentrum is een begrip geworden en wordt uitgebreid met
aan lashbak voor opslag en museumuitbreiding. De ontwikkeling van het
voormalig terrein van scheepswerf De Biesbosch, de zogenaamde
Stadswerf, baart Hubens intussen steeds meer zorgen. 'De plannen worden
weer herzien en of het nautisch kwartier daar in past is nog maar de
vraag. Wij zitten er constant boven op en gaan niet bij de pakken neer
zitten', houdt hij de jaarvergadering in het STC voor. Vanwege de
regelmatige stroomuitval staat er nu een aggregaat voor noodgevallen.
'Die maakt de vereniging tevens wat onafhankelijker van de gemeente',
zegt Hubens grijnzend.
Schoolexcursies
Vereniging 'De Binnenvaart' gaat ook dit jaar verder met het
organiseren en begeleiden van groepen zeven en acht van de basisschool
aan boord van de René Siegfried. Deze excursies hebben tot doel de
kinderen kennis te laten maken met het fenomeen binnenvaart, vertelde
Hubens. Er hebben zich voor 2008 al twaalf scholen aangemeld om deel te
nemen aan deze excursie. Voor de begeleiding zijn meer vrijwilligers
nodig. Dat geldt ook voor het uitbouwen van de internetdatabase met nu
al bijna 8.000 schepen met 15.000 foto's.
Afgelopen jaar was er na jaren weer een nieuwe maritieme studiereis. Na
het succes van China en Noord-Europa trokken ongeveer 125
binnenvaarders door Rusland en/of de Oekraïne. Afgelopen weken werden
met een 'Rheincruise' diverse binnenvaartmusea bezocht tussen
Dordrecht en Bazel. 'We hebben de tijd nuttig besteed en
bedrijfsspionage toegepast', onthulde Hubens. 'Altijd makkelijk voor
ons eigen museum.'
In juli gaan er 41 personen op studiereis naar
Siberië en mogelijk in augustus nog eens veertig personen, bij
voldoende deelname. De aanmelding is nog open. Op het idee om een eigen
shantykoor op te richten hebben al twintig mensen gereageerd, waarvan
sommige met accordeon. Een dirigent ontbreekt nog, maar er is
oefenruimte beschikbaar op de René Siegfried.
In zijn terugblik noemde voorzitter Jos Hubens het jaar 2007 'een heel
druk, maar goed jaar voor Vereniging "De Binnenvaart". Het is allemaal
alleen mogelijk door de inzet van de vele vrijwilligers en ik zeg
bewust vele maar het zijn er nog veel te weinig. Mocht u tijd en zin
hebben om ons te helpen de vereniging zijn continuïteit te laten
behouden, laat het ons weten.'