Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

12 Nov '04 -Conclusies 'The Power of Inland Navigation'

SCHEVENINGEN 12/11 - Aan het eind van het driedaagse internationale binnenvaartcongres 'The Power of Inland Navigation' werd een groot aantal conclusies getrokken. Namens het Nederlands EU-voorzitterschap zal minister Peijs (V&W) die aanbieden aan de Europese Commissie en het Europees Parlement. Hieronder de conclusies met toelichting in het Nederlands. Een Engelstalige versie is elders beschikbaar.
Tekst: Ministerie Verkeer & Waterstaat.

Gelet op de resultaten van het congres "The Power of Inland Navigation" gehouden van 10-12 november 2004 te Den Haag, stelt Nederland, tevens voorzitter van de Raad van de Europese Unie, vast dat:

  1. de binnenvaart een veilige, efficiënte, betrouwbare en milieuvriendelijke wijze is om goederen binnen Europa te vervoeren;
  2. de uitbreiding van de EU met zich meebrengt dat de goederenstroom binnen Europa zal toenemen;
  3. de binnenvaart een aanzienlijk deel van de groei van het goederenvervoer op kan vangen, zeker als zij efficiënter benut wordt en de reservecapaciteit van het vaarwegennetwerk aangesproken wordt;
  4. de betrouwbaarheid van de binnenvaart onder druk staat door achterstallig onderhoud en ontoereikende capaciteit van de infrastructuur (bijvoorbeeld diepgang, sluizen, bruggen).
Om de rol van de binnenvaart in de economische groei en het maatschappelijk welzijn in Europa ten volle te benutten en de binnenvaart een meer prominente plaats in het Europese verkeers- en vervoersbeleid te geven, roept Nederland

de Europese Commissie op:
  1. Een actieplan voor de binnenvaart in de EU op te stellen. Dit actieplan moet een tijdsplanning voor de realisatie van het TEN-vaarwegennetwerk alsmede een uitvoeringsprogramma van de resultaten en aanbevelingen van de studies Prospects of Inland Navigation within the Enlarged Europe (PINE) en Strategies to Promote Inland Navigation (SPIN) bevatten;
  2. Initiatieven uit de markt te stimuleren zowel op het gebied van innovatie, informatie- en communicatietechnologie als op het gebied van intermodaal vervoer via de binnenvaart met gebruikmaking van subsidieprogramma's zoals het 6e en 7e Kaderprogramma en Marco Polo;
  3. Bij de ontwikkeling van de richtlijn inzake beveiliging (security) intermodale keten de noodzakelijke maatregelen zo vorm te geven dat een internationaal level playing field gewaarborgd is en rekening gehouden wordt met de specifieke karakteristieken van de binnenvaart;
  4. Nadat Raad en Europees Parlement deze hebben vastgesteld, toezicht te houden op een spoedige uitvoering van de richtlijn inzake River Information Services (RIS) in de EU-lidstaten;
het Europese Parlement op:
  1. De behandeling van het voorstel voor de richtlijn inzake River Information Services (RIS) voortvarend ter hand te nemen zodat de eerste lezing hiervan zo spoedig mogelijk kan worden afgerond;
  2. De tweede lezing van het voorstel voor wijziging richtlijn 82/714/EEG betreffende technische eisen voor binnenvaartschepen voortvarend ter hand te nemen, nadat over dit voorstel in de Raad een akkoord is bereikt.
de EU-lidstaten op:
  1. Voldoende financiële middelen beschikbaar te stellen voor beheer en onderhoud van de vaarwegen, alsmede voor het wegnemen van knelpunten, om te komen tot een kwalitatief hoogwaardig vaarwegennetwerk;
  2. Voldoende financiële middelen beschikbaar te stellen voor het realiseren van het TEN-vaarwegennetwerk zoals vastgelegd in de beschikking van de Raad en het EP van 29 april 2004 betreffende de communautaire richtsnoeren voor de ontwikkeling van het trans-Europees vervoersnet;
  3. Kennis uit te wisselen op het gebied van de ontwikkeling van intermodale knooppunten (bijvoorbeeld binnenhavens, terminals en logistieke centra) en bedrijven te stimuleren zich aan het water of bij een intermodaal knooppunt te vestigen;
  4. Initiatieven uit de markt op het gebied van innovatie en informatie- en communicatietechnologie te stimuleren en te faciliteren door juridische en administratieve barrieres te slechten en randvoorwaarden te scheppen;
  5. Zodra de richtlijn inzake River Information Services is vastgesteld, zorg te dragen voor de implementatie overeenkomstig het afgesproken tijdpad;
  6. Naar oplossingen te zoeken en voorwaarden te creëren waarin de binnenvaart zich in harmonie kan ontwikkelen met overige gebruiksvormen van het vaarwegennetwerk zoals waterbeheer, ecologie en recreatie;
  7. De behandeling van het voorstel voor wijziging van richtlijn 82/714/EEG betreffende technische eisen voor binnenvaartschepen voortvarend ter hand te nemen zodat een akkoord tijdens de Transportraad van december 2004 kan worden bereikt;
  8. Het bedrijfsleven te blijven wijzen op de mogelijkheden van Europese subsidieprogramma's zoals het 6e en 7e Kaderprogramma en Marco Polo en hen te stimuleren aanvragen in te dienen;
het bedrijfsleven op:
  1. Verladers, expediteurs en logistieke dienstverleners, alsmede politici en het openbaar bestuur meer nadrukkelijk en systematisch te wijzen op de mogelijkheden en de economische waarde van vervoer via de binnenvaart;
  2. Door middel van innovatie en informatie- en communicatietechnologie de veiligheid, efficiëntie, betrouwbaarheid en milieuvriendelijkheid voortdurend te verbeteren en daarmee de concurrentiepositie van de sector te verstevigen;
  3. De integratie van de binnenvaart in de multimodale keten te bevorderen door meer samen te werken met de andere partijen in die keten;
  4. Bedrijven zo veel mogelijk aan het water en/of in de nabijheid van een intermodaal knooppunt te vestigen;
  5. Zorg te dragen voor goed onderbouwde en kwalitatief hoogwaardige subsidieaanvragen ten behoeve van de verschillende Europese subsidieprogramma's als het 6e en 7e Kaderprogramma en Marco Polo.
  6. Zorg te dragen voor voldoende afhandelingscapaciteit in de havens zodat wachttijden zoveel mogelijk vermeden worden.

TOELICHTING OP DE CONSTATERINGEN.

De binnenvaart is een veilige, efficiënte, betrouwbare en milieuvriendelijk wijze van transport om goederen binnen Europa te vervoeren.
De binnenvaart is een bijzonder veilige modaliteit. Het aantal ongelukken, gewonden en dodelijke slachtoffers (per ton-km) is in vergelijking met het spoor en wegvervoer, laag respectievelijk bijzonder laag.
Binnenvaartschepen zijn efficiënt omdat ze in één keer grote hoeveelheid goederen mee kunnen nemen. Zo neemt een volgeladen vierbaksduwstel even veel erts mee als vier ertstreinen en kan de nieuwe generatie grote containerschepen 470 standaardcontainers (TEU) in één keer meenemen.  
De binnenvaart is ook relatief schoon en energie zuinig. Per ton-km verbruikt de binnenvaart minder brandstof dan de andere modaliteiten. Berekend over dezelfde afstand is een gemiddeld binnenvaartschip in staat 127 ton vracht per liter brandstof te vervoeren, het spoorvervoer 97 ton en het wegvervoer 50 ton.
Het vervoer water is betrouwbaar. Met uitzondering van sluizen en beweegbare bruggen, ondervindt  de binnenvaart geen hinder van opstoppingen. Op het grootste gedeelte van het vaarwegennet mag en kan gedurende 24 uur per dag en zeven dagen per week gevaren worden. De binnenvaart kan just-in-time-dienstverlening aanbieden door deze permanente beschikbaarheid van de vaarweg en de betrouwbaarheid van het vervoer. Dit alles maakt de binnenvaart tot een duurzame en efficiënte modaliteit die een aanzienlijke bijdrage kan leveren aan het duurzaam verwerken van de groei van het goederenvervoer.

De uitbreiding van de EU brengt met zich mee dat de goederenstroom binnen Europa zal toenemen.
Door de groei van de economie en veranderingen in de productieprocessen is het goederenvervoer de afgelopen decennia sterk gegroeid. Met de uitbreiding van de Europese Unie zal de ingezette groei van het goederenvervoer verder toenemen. De groeicijfers variëren van 50 tot 75% meer vervoer tot 2020 en in de internationale relaties nog hoger. Om de groei van de economie te faciliteren en het maatschappelijk welzijn te waarborgen, moet de groei van het goederenvervoer op maatschappelijk verantwoorde wijze in een efficiënt vervoerssysteem worden opgevangen. Dit betekent dat er een kwalitatief hoogwaardig logistiek netwerk moet zijn van spoor-, weg- en vaarweginfrastructuur, die onderling verbonden worden door intermodale knooppunten, terminals en havens knooppunten. Gestreefd moet worden naar een evenwichtige verdeling over de modaliteiten binnenvaart, weg, spoor en kustvaart.

De binnenvaart kan een aanzienlijk deel van de groei van het goederenvervoer opvangen als zij efficiënter benut wordt en de reservecapaciteit van het vaarwegennetwerk aangesproken wordt.
Met name in de Europese landen met rivieren en andere waterwegen, is er als regel nog voldoende capaciteit en potentie om aanzienlijk te groeien en een belangrijk deel van de groei van het goederenvervoer in de EU op zich te nemen. Dit geldt reeds in de huidige situatie, maar geldt zeker als een aantal knelpunten in het vaarwegsysteem worden opgelost. Ook kan de binnenvaart zelf efficiënter worden benut door de logistieke processen te verbeteren. Een belangrijke rol in het efficiënter benutten van de binnenvaart is weggelegd voor systemen op het gebied van communicatie, informatietechnologie en verkeersmanagement. Deze dragen bij aan grotere efficiëntie en een veiliger afwikkeling van het verkeer en het vervoer op de binnenwateren.

De betrouwbaarheid van de binnenvaart staat onder druk door achterstallig onderhoud en ontoereikende capaciteit van de infrastructuur.
Het bestaande vaarwegennetwerk kan thans veelal niet optimaal benut worden door achterstallig onderhoud (stremmingen en beperkingen), diepgangsproblemen (m.n. van belang voor bulkvervoer), ontoereikende hoogte van bruggen (m.n. bij containervervoer) en beperkte bedieningstijden van sluizen en beweegbare bruggen.
 
THEMAGEWIJZE TOELICHTING OP DE OPROEPEN AAN
- DE EUROPESE COMMISSIE
- HET EUROPESE PARLEMENT
- DE EU-LIDSTATEN
- HET BEDRIJFSLEVEN

A. ACTIEPLANNEN VOOR DE BINNENVAART ZIJN NODIG.
Het is van belang dat beleidsvoornemens en richtlijnen ook daadwerkelijk uitgevoerd worden. Hiervoor zijn concrete maatregelen en actieplannen nodig.
Zo wordt de Commissie gevraagd een actieplan voor de binnenvaart op te stellen waarin ondermeer zijn opgenomen een tijdsplanning voor de realisatie van het TEN-vaarwegennetwerk, alsmede een uitvoeringsprogramma van de resultaten en aanbevelingen van de recent afgeronde studie Prospects of Inland Navigation within the Enlarged Europe (PINE) en de studie Strategies to Promote Inland Navigation (SPIN) die in de loop van 2005 afgerond wordt. Beide onderzoeken zijn een initiatief van de  EU-commissie.
Het opstellen van actieplannen geldt voor alle betrokken partijen, waarbij van groot belang is dat de palnnen goed op elkaar afgestemd worden en duidelijk is wie welke verantwoordelijkheid daarin heeft.

B. SPOEDIGE IMPLEMENTATIE VAN DE KADERRICHTLIJN RIVER INFORMATION SERVICES (RIS)
Tijdens de Transportraad van 7 oktober jl. is een akkoord bereikt over de RIS-Kaderrichtlijn, wat een belangrijke, noodzakelijke stap voorwaarts betekent voor de Europese binnenvaart. Het doel van de richtlijn is het instellen van een Europees kader voor de toepassing van het RIS-concept om de compatibiliteit en interoperabiliteit tussen de bestaande en nieuwe RIS-systemen op Europees niveau te garanderen en om een doeltreffende interactie tussen de verschillende vaarweginformatiediensten tot stand te brengen. De komende jaren zal, nadat er een akkoord tussen Raad en Europees Parlement over deze richtlijn tot stand is gekomen, hard moeten worden gewerkt aan de implementatie van deze richtlijn.
Het RIS biedt zowel voordelen aan de overheden als aan het bedrijfsleven. Het levert een bijdrage aan een veilige en vlotte afwikkeling van het scheepvaartverkeer en een betere benutting van bestaande infrastructuur. Voor de vervoerders en verladers leidt RIS tot een vergroting van de logistiek efficiëntie en verbetering van het vervoersmanagement in de totale keten. RIS leidt ertoe dat de binnenvaart een aantrekkelijker vervoerswijze wordt voor verladers en industrie. Een spoedige implementatie is daarom wenselijk. Alle betrokken partijen i.c. de Europese Commissie, de Europese Parlement, en de afzonderlijke lidstaten hebben hierin een belangrijke rol. Alleen als alle partijen hun eigen verantwoordelijkheid nemen en door gezamenlijk handelen kan RIS tot het succes worden wat het in zich heeft.  

C. IMPLEMENTATIE RICHTLIJN HARMONISATIE TECHNISCHE EISEN VOOR BINNENVAARTSCHEPEN.
De harmonisatie van de technische en veiligheidseisen aan schepen voor zowel het vervoer van personen als goederen, is dringende gewenst om de verschillen tussen de bestaande internationale  en communutaire regelingen op te heffen en daarmee de onduidelijkheid voor zowel de schaapvaartsector, de schipper als de handhavende instanties weg te nemen. Het is daarom van belang dat het Europese Parlement de tweede lezing van het voorstel voor wijziging richtlijn 82/714/EEG betreffende technische eisen voor binnenvaartschepen voortvarend ter hand neemt en de lidstaten de voorstellen ondersteunen, zodat een politiek akkoord tijdens de Transportraad van 9 en 10 december 2004 gesloten kan worden;

D. ONDERHOUD VAN DE VAARWEGEN EN WEGNEMEN KNELPUNTEN IS PRIORITAIR.
Achterstallig onderhoud leidt ertoe dat de vaarwegen niet optimaal benut kunnen worden. Er ontstaan diepgangsproblemen, waardoor schepen niet volledig beladen kunnen worden, wat leidt tot inefficiënties en kostenverhogingen. Er ontstaat kans op uitval van sluizen en bruggen door gebrek aan onderhoud wat leidt tot stremmingen of ernstige beperkingen in de vaarwegen. Daarnaast is er sprake van capaciteitsknelpunten bij sluizen, ontoereikende vrije doorvaarhoogte bij bruggen en beperkte bedieningstijden van sluizen en bruggen. Hierdoor kan het vaarwegennetwerk niet optimaal benut worden. De zwakste schakel in de verbinding bepaalt immers de capaciteit voor de gehele route. Lokale knelpunten kunnen daarmee ook het vervoer over lange afstanden negatief beïnvloeden en daarmee het concurrentievermogen van de binnenvaart ten opzichte van andere modaliteiten.
Beheer en onderhoud van vaarwegen en gerelateerde infrastructuur moet dus verbeterd worden en aangepast worden aan de eisen van de moderne binnenvaart. Hiervoor zijn zowel investeringen noodzakelijk in het reguliere beheer en onderhoud als voor het verbeteren van de vaarwegen.
Het is daarom van belang dat de afzonderlijke lidstaten voldoende financiële middelen beschikbaar stellen voor beheer en onderhoud van de vaarwegen alsmede voor het wegnemen van knelpunten, zodat  gekomen kan worden tot een samenhangend kwalitatief hoogwaardig vaarwegennetwerk in Europa. Het bedrijfsleven heeft daarbij een eigen verantwoordelijkheid om zorg te dragen voor voldoende afhandelingscapaciteit in de havens, zodat wachttijden zoveel mogelijk vermeden worden.

E. DE TEN'S VULLEN DE ONTBREKENDE SCHAKELS IN HET EUROPESE VAARWEGENNET IN.
Het spoedig realiseren van de ontbrekende schakels in en het verbeteren van het TEN-vaarwegennetwerk is van groot belang om te komen tot een kwalitatief hoogwaardig TEN-vaarwegennetwerk, zodat alle belangrijke Europese economische en industriegebieden onderling goed ontsloten worden en goede aansluitingen hebben met de zeehavens. Het gaat hierbij ondermeer om de projecten Seine Nord en de verbetering van de Donau-corridor.
Het is van belang dat hier haast mee gemaakt wordt. Als immers met name nieuwe markten bediend worden via andere modaliteiten, vanwege de gebrekkige infrastructuurvoorzieningen in de binnenvaart, is het bijzonder moeilijk deze markten 'terug' te veroveren.  
Het realiseren van de TEN's is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van de Europese Commissie en de nationale overheden. De Europese Commissie financieert 10% tot maximaal 50% van de kosten. De betrokken nationale overheden dienen zorg te dragen voor de overige financiele middelen.

F. DE VERSCHILLENDE FUNCTIES VAN HET VAARWEGENNET HARMONIEUS SAMEN LATEN GAAN.
Bij de ontwikkeling van het vaarwegennetwerk moeten de verschillende gebruiksvormen (o.a. binnenvaart, recreatievaart, ecologie, hoogwaterbeheer) met elkaar in balans zijn. Hiervoor moeten de overheid en verschillende belangenorganisaties beter gaan samenwerken, om oplossingen te zoeken die recht doen aan de verschillende belangen en deze in evenwicht brengen.
Het is met name de gezamenlijke verantwoordelijkheid van nationale overheden en belangenorganisaties om ervoor zorg te dragen dat de verschillende gebruiksvormen van het vaarwegennetwerk met elkaar in balans zijn;

G. INNOVATIE, INFORMATIE EN COMMUNICATIETECHNOLOGIE GEEN HOBBY MAAR NOODZAAK.
Innovaties in de binnenvaart zijn van cruciaal belang om de sector verder te ontwikkelen en de marktpositie te verbeteren. Informatie- en communicatietechnologie speelt een belangrijke rol bij het verbeteren van de bedrijfsvoering van vervoerders en verladers. Zo kan lading efficiënter worden samengesteld, kan de tijdsplanning worden verbeterd en kan ook de overslag worden verbeterd. Problemen zoals wachttijden bij de overslag kunnen worden verminderd. Dit vergroot de efficiëntie en betrouwbaarheid van de binnenvaart, waardoor de concurrentiepositie verbetert.
Innovatie en verbeteringen op het gebied van informatie en communicatie komen niet vanzelf tot stand. Onderzoeken zijn noodzakelijk voorafgaand aan de beslissing tot implementatie van nieuwe technologieën en systemen. Gelet op het internationale karakter van het goederenvervoer en de binnenvaart dient dit bij voorkeur in Europees verband plaats te vinden. Binnen het toekomstige 7e Kaderprogramma dient er dan ook voldoende ruimte te bestaan om innovatieve projecten op het gebied van binnenvaart mogelijk te maken. Ook voor innovatieve projecten op het gebied van intermodaal vervoer via de binnenvaart dient in het Marco Polo programma voldoende ruimte te bestaan.
Commissie, Europees Parlement en Lidstaten hebben de gezamenlijke verantwoordelijkheid om in het nog vast te stellen 7e Kaderprogramma en in het nog vast te stellen Marco Polo II programma deze ruimte voor innovatieve binnenvaartprojecten te bieden. Lidstaten dienen administratieve en juridische barrières die innovaties in de binnenvaart bemoeilijken te slechten en hebben samen met het bedrijfsleven een taak zorg te dragen voor goed onderbouwde en kwalitatief hoogwaardige subsidieaanvragen, passend binnen de voorwaarden van de verschillende Europese subsidieprogramma's (e.g. 7e Kaderprogramma en Marco Polo).

H. SECURITYMAATREGELEN: NIET PLEZIERIG WEL NOODZAKELIJK.
Het vaarwegennetwerk en gerelateerde infrastructuur moet zo worden ingericht en ontworpen dat de kans op moedwillige verstoring en misbruik ervan beperkt is. Dit zowel om schade door aanslagen te voorkomen, als om een betrouwbare vervoerspartner te zijn en te blijven voor alle partijen. Bij het realiseren van die ambitie moet gestreefd worden naar een internationaal level playing field zodat geen concurrentienadeel ontstaat voor de binnenvaart door hogere kosten en/of ernstige vertraging in de afhandeling. Bovendien moet bij de ontwikkeling van EU-regelgeving rekening gehouden worden met specifieke kenmerken van de binnenvaart. Het gaat dan er ondermeer om dat deze sector voor een deel bestaat uit kleine ondernemingen en veel varende huishoudens kent.
Bij de ontwikkeling en uiteindelijke vaststelling van de nieuwe Europese richtlijn inzake beveiliging (security) van de intermodale vervoersketen hebben Commissie, Europees Parlement en Lidstaten de gezamenlijke verantwoordelijkheid de noodzakelijke securitymaatregelen zo vorm te geven dat een internationaal level playing field gewaarborgd is en rekening gehouden wordt met de specifieke eisen van de binnenvaart.

I. RUIMTELIJKE ORDENING EN HERONTWIKKELEN BINNENHAVENS UIT HET VERGEETBOEK.
Binnenhavens en terminals spelen een belangrijke rol in de transportketen als intermodale knooppunten en als locatie voor logistieke en industriële activiteiten. Binnenhavens bieden efficiënte en betrouwbare diensten en de noodzakelijk logistieke steun die het bedrijfsleven nodig heeft om goederen naar hun eindbestemming te brengen. Hun positie in het hart van de handelsroutes door Europa betekent dat zij perfect gesitueerd zijn om intermodale verbindingen te bieden en zo als schakel te fungeren met het vervoer over de weg, per spoor, via de binnenvaart en over zee. Het verbeteren van verbindingen van binnenhavens naar het verder gelegen achterland per spoor en weg is hierin een belangrijk aandachtspunt, om de intermodale keten te sluiten.
In veel havens in de toetredingslanden bestaat een significante investeringsbehoefte aan op- en overslagfaciliteiten. Als de binnenhavens goed ontwikkeld zijn en hoogwaardige verbindingen met het achterland hebben, kunnen ze een stimulans vormen voor de ontwikkeling van de binnenvaart. Overheden moeten bedrijven stimuleren zich waar mogelijk aan het water te vestigen. Dit vergroot de kansen van de binnenvaart doordat goederenstromen gebundeld kunnen worden en een extra overslag (van weg naar water of van spoor of water) niet nodig is. Hierdoor verminderen de totale transportkosten aanzienlijk.
Lidstaten wordt gevraagd actief kennis uit te wisselen op het gebied van de (her)ontwikkeling van binnenhavens en terminals als intermodale knooppunten en logistieke centra. Lidstaten, verantwoordelijk voor het beleid op het gebied van ruimtelijke ordening, worden opgeroepen hun beleid zo in te richten dat bedrijven gestimuleerd worden zich aan het water en/of in de nabijheid van een binnenhaven te vestigen. Daarnaast is het van groot belang dat bedrijven bij beslissingen over bedrijfsvestiging zo veel mogelijk kiezen voor vestiging aan het water en/of in de nabijheid van een binnenhaven;

J. SAMENWERKEN EN LOBBIËN GEEN LUXE MAAR NOODZAAK.
Een prominente plaats van de binnenvaart in het Europees verkeers- en vervoersbeleid is alleen mogelijk indien de binnenvaartsector (bedrijfsleven) zijn krachten bundelt en de kracht en mogelijkheden van de binnenvaart beter en systematischer onder de aandacht te brengt van politici en openbaar bestuur, zowel op nationaal als Europees niveau. Daarnaast heeft de binnenvaartsector een eigenverantwoordleijkheid om de integratie van de binnenvaart in de multimodale keten te bevorderen door samen te werken met de andere partijen in die keten.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel