14 Mrt '08 -Duits Masterplan 'klap in het gezicht'
DUISBURG 14/3 - Het 'Masterplan Güterverkehr und Logistiek' (1,7 Mb in pdf), dat vrijdag werd gepubliceerd door het Duitse verkeersministerie is een klap in het gezicht van de hele binnenvaart. Dat is de reactie van voorzitter dr Günter Jaegers, tankvaartreder en voorzitter van het Bundesverband der Deutschen Binnenschiffahrt e.V. (BDB). 'Allemaal reclame voor het spoor.'
'Het nu voorgestelde ontwerp van het Masterplan is een slag in het
gezicht van de hele binnenvaart! Dit reclameplan voor het spoor biedt
geen oplossing voor de verkeerspolitieke problemen in de toekomst',
luidt Jaegers' messcherpe oordeel over het plan van de Duitse
verkeersminister Wolfgang Tiefensee.
De binnenvaart en het
enorme logistieke potentieel van deze vervoertak is in het stuk
nauwelijks terug te vinden, kritiseert het BDB in een
reactie. 'Enkel in het
hoofdstuk 'Nationales Hafenkonzept' staat onder het trefwoord
'Kombinierter Verkehr' dat er aanzienlijk meer lading van de weg naar
kust- en binnenvaart moet om de verwachte vervoersstromen aan te
kunnen. Met welke maatregelen de Bondsregering dit doel wil bereiken
staat er niet in.'
In plaats van dringend noodzakelijke
investeringen in onderhoud en aanleg van Duitse vaarwegen veilig te
stellen, kondigt de nota een onderzoeksprogramma aan naar de logistieke
mogelijkheden van vaarwegen tegen de achtergrond van
klimaatverandering. Het BDB komt ook het 'Brückenerhebungsprogramm'
nergens meer tegen, dat tweelaags containervaart op kanalen en
zijrivieren van de Rijn mogelijk zou moeten maken.
September
vorig jaar stelde minister Tiefensee in zijn 'Verkehrspolitischen
Orientierung' voor het Masterplan nog dat vervoersgroei vooral over
rail en water moest worden afgewikkeld en dat de milieuvriendelijke
binnenvaart moest worden versterkt. 'In het Masterplan zelf staat er
geen woord meer over. Daarentegen moet het spoorgoederenvervoer met
tweederde toenemen, onder de slogan 'Mehr Verkehr auf die Schiene'. In
de reactie wijst het BDB fijntjes op een nog niet gepubliceerd
onderzoek van Planco Consulting, dat al maanden op het ministerie
circuleert, waarin de milieuvriendelijkheid van de binnenvaart - vooral
in vergelijking met het spoor qua CO2-uitstoot - op indrukwekkende
wijze wordt aangetoond.
Voorzitter Jaegers vraagt zich af wat
minister Tiefensee al die tijd bedoeld heeft met 'Verkehrspolitik im
gesellschaftlichen Dialog' en of voor het BDB meedoen aan de
Masterplan-workshops eigenlijk geen verloren tijd is geweest.
Geen goede berichten van het Duitse front. Dus weer jaren langer wachten tot enige significante containerstromen via WDK en DEK-zuid richting Mittelland-kanaal kunnen. Programma brughoogte verhooging dus ook niet te verwachten richting Hamburg en Berlijn.
Nou een nieuwe verbinding(klasse: Va) Rheine aan het DEK, richting Almelo(NL) is dus ook niet op korte termijn te verwachten.
Als dit zo doorgaat in DL kunnen we alle ideeën voor een nieuwe directe verbinding tussen Twentekanalen en het Mittellandkanaal weer voor een paar jaar langer in de Koelkast zetten.