12 Nov '04 -Mist op de Rijn: twee aanvaringen, mvs zinkt bijna, tankerschipper gewond
DÜSSELDORF 12/11 21:00 - In dichte mist kwamen vrijdagochtend
bij twee aanvaringen op
de
Rijn vijf schepen in moeilijkheden. Een schipper van de tanker Monika
raakte gewond, het met mais geladen Belgisch mvs Carmen dreigde te
zinken
maar werd door de brandweer met hogedrukpompen gestabiliseerd.
Bij Kaiserswerth (kmr
754, ter hoogte van de nieuwe Autobahnbrücke A44) laat de tanker Monika
(leeg, maar nog niet ontgast van methanol)
om 7.50 uur na een kop-kop aanvaring met de coaster Diamant een
noodbericht uitgaan. Door het slechte zicht is aanvankelijk niet
duidelijk of het schip omhoog is gelopen of aangevaren. Hulpverleners hebben in de potdichte mist
moeite de schepen te vinden en maken gebruik van sirenes en warmtebeeldcamera's.
Er hält das Steuer und sieht nichts. Die Nebelwand verschluckt den
Rhein - und alles, was, sich auf ihm bewegt. Der Matrose des
Tankmotorschiffes "Monika" ist auf den Radar angewiesen. Doch aus
welchen Gründen auch immer registriert er nicht, dass er sich auf
Kollisionskurs befindet. Plötzlich bebt das Schiff, wird der Matrose
durch die Wucht gegen die Frontscheibe des Steuerstandes geworfen,
bleibt verletzt liegen. Wenig später, gestern um 6.39 Uhr, erhält die
Wasserschutzpolizei im Hafen einen Notruf vom Schiff und die unklare
Meldung, dass irgendetwas passiert sein muss. Die Feuerwehr löst
Großalarm aus, schickt 40 Retter raus. Es folgt die schwierige Suche
nach dem Geisterschiff auf dem Rhein - irgendwo zwischen der
A-44-Brücke und der Fähre Kaiserswerth. Wo genau, das weiß in diesem
Moment keiner. Nur dass der Tanker zum Glück seine gefährliche
Methanol-Fracht vor dem Unglück entladen hat. Denn sonst hätte
Explosionsgefahr bestanden. (NRZ Online)
De Monika ligt zonder zichtbare schade aan
de linkeroever voor anker
tussen de kribben, maar is niet lek. Reddingwerkers halen met de
boordkraan een
gewonde schipper van boord. De met aluminium geladen coaster ligt met
zware kopschade tegen
een krib omhoog. De kop zit aan bakboordzijde over ongeveer vier meter
lengte volledig in elkaar, meldt een passerende schipper.
Beneden Leverkusen (kmr 703, ten zuiden van
Monheim) raken omstreeks negen uur het afvarende mts Patrick (leeg van kerosine), het eveneens
afvarende Belgische mvs Carmen en het opvarende mts Stesa betrokken bij een
aanvaring. Het met mais geladen vrachtschip dreigt te zinken. De
opvarenden springen overboord en worden met lichte onderkoeling uit het
water gehaald. De brandweer weet het schip met inzet van hogedrukpompen te stabiliseren. Eén van de tankers
loopt een gat op boven de waterlijn.
Sorrie mensen maar deze verhaal klopt niet helemaal!
De schipper was zelf aan het roer en raakte gewond!
op dat moment waren er 2 schippers en 2 matrosen aan boord, dus daar praten we niet over bezuiniging!
Dank voor de reacties.
In de Nederlandse tekst is ‘matroos’ vervangen door ‘schipper’.
Dirk van der Meulen (Email) (URL) - 25 November '04 - 12:07
trouwens ze doen net of het heel moeilijk is om de boot te vinden met je radar zie je ze daar zo liggen want zoveel schepen kunnen er nooit vreemd voor anker liggen dat zie je meteen. En beter een gat in een geladen methanol tanker dan een lege niet ontgaste methanol lost op in water dus brandgevaar is zo weg maar methanol gas kan nog wel is leuk knallen. Prutsers altijd in de krant.
ik - 02 September '06 - 14:24
Reageer op dit bericht:
(Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)