12 Nov '04 -Negentien actiepunten voor EU, politiek, lidstaten en bedrijfsleven
SCHEVENINGEN 12/11 - Met een oproep aan de Europese Commissie voor een
'actieplan voor de binnenvaart' en negentien actiepunten gericht aan de
Commissie, het Europese Parlement, alle EU-lidstaten en het
bedrijfsleven is vrijdag in het Kurhaus in Scheveningen het
internationale binnenvaartcongres 'The Power of Inland Navigation'
afgesloten.
De binnenvaart kan een belangrijke rol spelen in de economische
groei en het maatschappelijk welzijn in Europa en moet daarom een
prominentere plaats krijgen in het Europese verkeers- en
vervoersbeleid. Dat is de belangrijkste conclusie die tijdens het
internationale binnenvaartcongres ‘The Power of Inland Navigation’ is
aangeboden aan de Europese Commissie en het Europees Parlement.
Om
deze prominentere plaats ook daadwerkelijk te krijgen, zijn negentien
actiepunten geformuleerd die behalve aan de Europese Commissie en het
Europees Parlement eveneens zijn gericht aan alle EU-lidstaten en het
bedrijfsleven. Daarnaast wordt de Europese Commissie opgeroepen om in
het nieuwe werkprogramma een actieplan voor de binnenvaart op te nemen.
Ook is alle partijen gevraagd te zorgen voor een snelle implementatie
van de kaderrichtlijn voor River Information Services (RIS).
Het
binnenvaartcongres, georganiseerd in het kader van het Nederlandse
voorzitterschap van de Europese Unie, vond van 10 tot en met 12
november plaats in het Kurhaus in Scheveningen.
Potentie nog lang niet benut
'Erg bescheiden', noemde minister Karla Peijs van
Verkeer en Waterstaat het aandeel van de binnenvaart in het
goederenvervoer in de Europese Unie. In haar welkomstwoord donderdagmorgen op 'The
Power of Inland Navigation' zei ze dat
het internationaal congres de binnenvaart beter voor het voetlicht moet
brengen bij politiek en verladers. 'Wij zijn ervan overtuigd dat de
binnenvaart een krachtige vervoerswijze is, waarvan het potentieel nog
lang niet benut is', aldus Peijs.
Eén van de vele, veelal bekende argumenten die de minister aanvoerde
voor een grotere aandeel van de binnenvaart in het Europese vervoer was
dat volgens onderzoek van de Europese Commissie het wegvervoer
verantwoordelijk is voor 91,5% van de kosten als gevolg van ongelukken,
luchtvervuiling, klimaatverandering en verkeersopstoppeingen. Het
luchtvervoer neem daarvan 6% voor zijn rekening, het spoor 2% en de
binnenvaart slechts een half procent. 'Een
mooie score, maar het kan en moet nog beter, en daarover zal het hier
de komende twee dagen onder andere gaan.'
Vaarwegennet
Peijs memoreerde dat tijdens het Nederlands voorzitterschap van de EU
belangrijke stappen zijn gezet om de binnenvaart in Europa meer
prioriteit te geven. Ze maakt zich sterk voor het beter beheren en
onderhouden van het Europese vaarwegennet, en voor uitbreiding. De
kaderrichtlijn River Information Services (RIS) is begin oktober
vastgesteld in de Transportraad. Dat is volgens Peijs al een flinke
stap vooruit.
Ze hoopt tijdens het Nederlands voorzitterschap ook nog
een belangrijke stap te kunnen zetten in de harmonisatie van technische
richtlijnen voor de binnenvaart, van groot belang voor de veiligheid.
Planprocedure
Een datum voor de verbetering van het Donau-traject
Straubing-Vilshofen
kon de Duitse staatssecretaris Ralf Nagel nog niet geven. Hij was
donderdag de belangrijkste gastspreker, over de rol van de binnenvaart
in de transportketen. Op de vraag van 'Europa-watcher' professor Jan
Simons zei Nagel te verwachten dat rond 2008/2009 de planprocedure kan
worden afgerond. Dan moet het eigenlijke werk nog beginnen.
Het
verruimen van de Donau is topprioriteit op de Europese lijst van
Transeuropese Netwerken (TEN), maar de Duitse staatssecretaris moest
toegeven dat procedures zich daar weinig van aantrekken. 'Dat is
overigens niet alleen een Duits probleem.'
<>Nagel liet doorschemeren benieuwd te zijn naar plannen van de
deelstaat Beieren om tegen de nadrukkelijke wens van de Duitse Grünen
toch stuwdammen te bouwen voor een beter bevaarbare Donau bij laag
water. Over de houding van de Grünen liet hij zich, hoewel uitgedaagd
door minister Peijs, niet uit: 'Ik kan de Duitse coalitie niet in
gevaar brengen.'
In z'n algemeenheid stelde Nagel dat vooral in de
regio mensen niet willen dat 'hun' rivier iets wordt aangedaan. 'We
moeten ze meer laten zien waar die rivier ontspringt en naartoe
stroomt. Over de ecologie van rivieren weten we tegenwoordig al heel
veel. Maar de ecologische aanpak dringt nog onvoldoende door in het
publieke debat.'
Steviger verankering
Dat er meer moet gebeuren om de Duitse binnenvaart opnieuw in het
zadel te helpen, is de staatssecretaris helemaal duidelijk. Duitse
vervoersprognoses wijzen op een transporttoename van 1997 tot 2015 met
64% naar 600 miljard tonkilometer, in de binnenvaart met 43% naar 90
miljard tonkilometer. In tonnen komt dat neer op een groei met 27% naar
300 miljoen ton scheepslading.' Nagel streeft naar een steviger
verankering van de binnenvaart in de Duitse vervoerspolitiek, temeer
omdat Duitsland met 7500 kilometer vaarweg ('meer dan Nederland') ook
nog eens een sterke draaischijffunctie binnen Europa heeft. Bovendien
zijn 400.000 arbeidsplaatsen in Duitsland direct of indirect van de
binnenvaart afhankelijk.
Over de grootste investeringsbarrière voor Duitse
binnenvaartondernemers - bij verkoop schip meteen afrekenen met de
fiscus - zei Nagel dat in overleg met het Duitse ministerie van
Financiën alles wordt geprobeerd om de mogelijkheden op hetzelfde
niveau te brengen als in Nederland.
Hengelo - Polen
Directeur mr Dick van den Broek Humphreij van de
verladersorganisatie EVO vroeg Nagel waarom het Mittellandkanaal niet
op het TEN-programma voorkomt. Kwestie van prioriteiten en krachten
bundelen op Europees niveau, legde de staatssecretaris uit. Hij begreep
het grote belang voor de verbinding van Duitsland met Polen, en
beloofde de suggestie van de EVO-directeur - de laatste 20 kilometer
tussen MLK en de haven van Hengelo opengraven - mee te nemen.
Schipper Nico van Lent (ms Maja) kwam met onderbouwde kritiek op de
onderhoudstoestand van de sluizen op de Main, en wilde van Nagel weten
wat hij daaraan dacht te doen. De staatssecretaris moest Van Lent
gelijk geven, maar verwees hem voor de onderhoudsplanning naar de
aanwezige beleidsambtenaar van WSA Würzburg.