Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

12 Nov '04 -Negentien actiepunten voor EU, politiek, lidstaten en bedrijfsleven

SCHEVENINGEN 12/11 - Met een oproep aan de Europese Commissie voor een 'actieplan voor de binnenvaart' en negentien actiepunten gericht aan de Commissie, het Europese Parlement, alle EU-lidstaten en het bedrijfsleven is vrijdag in het Kurhaus in Scheveningen het internationale binnenvaartcongres 'The Power of Inland Navigation' afgesloten.

De binnenvaart kan een belangrijke rol spelen in de economische groei en het maatschappelijk welzijn in Europa en moet daarom een prominentere plaats krijgen in het Europese verkeers- en vervoersbeleid. Dat is de belangrijkste conclusie die tijdens het internationale binnenvaartcongres ‘The Power of Inland Navigation’ is aangeboden aan de Europese Commissie en het Europees Parlement.

Om deze prominentere plaats ook daadwerkelijk te krijgen, zijn negentien actiepunten geformuleerd die behalve aan de Europese Commissie en het Europees Parlement eveneens zijn gericht aan alle EU-lidstaten en het bedrijfsleven. Daarnaast wordt de Europese Commissie opgeroepen om in het nieuwe werkprogramma een actieplan voor de binnenvaart op te nemen. Ook is alle partijen gevraagd te zorgen voor een snelle implementatie van de kaderrichtlijn voor River Information Services (RIS).Klik voor een vergroting

Het binnenvaartcongres, georganiseerd in het kader van het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie, vond van 10 tot en met 12 november plaats in het Kurhaus in Scheveningen.

Potentie nog lang niet benut
Karla Peijs - foto (c) VAART!'Erg bescheiden', noemde minister Karla Peijs van Verkeer en Waterstaat het aandeel van de binnenvaart in het goederenvervoer in de Europese Unie. In haar welkomstwoord donderdagmorgen op 'The Power of Inland Navigation' zei ze dat het internationaal congres de binnenvaart beter voor het voetlicht moet brengen bij politiek en verladers. 'Wij zijn ervan overtuigd dat de binnenvaart een krachtige vervoerswijze is, waarvan het potentieel nog lang niet benut is', aldus Peijs.

Eén van de vele, veelal bekende argumenten die de minister aanvoerde voor een grotere aandeel van de binnenvaart in het Europese vervoer was dat volgens onderzoek van de Europese Commissie het wegvervoer verantwoordelijk is voor 91,5% van de kosten als gevolg van ongelukken, luchtvervuiling, klimaatverandering en verkeersopstoppeingen. Het luchtvervoer neem daarvan 6% voor zijn rekening, het spoor 2% en de binnenvaart slechts een half procent. 'Een mooie score, maar het kan en moet nog beter, en daarover zal het hier de komende twee dagen onder andere gaan.'

Vaarwegennet
Peijs memoreerde dat tijdens het Nederlands voorzitterschap van de EU belangrijke stappen zijn gezet om de binnenvaart in Europa meer prioriteit te geven. Ze maakt zich sterk voor het beter beheren en onderhouden van het Europese vaarwegennet, en voor uitbreiding. De kaderrichtlijn River Information Services (RIS) is begin oktober vastgesteld in de Transportraad. Dat is volgens Peijs al een flinke stap vooruit.
Ze hoopt tijdens het Nederlands voorzitterschap ook nog een belangrijke stap te kunnen zetten in de harmonisatie van technische richtlijnen voor de binnenvaart, van groot belang voor de veiligheid.

Planprocedure
Een datum voor de verbetering van het Donau-traject Straubing-Vilshofen kon de Duitse staatssecretaris Ralf Nagel nog niet geven. Hij was donderdag de belangrijkste gastspreker, over de rol van de binnenvaart in de transportketen. Op de vraag van 'Europa-watcher' professor Jan Simons zei Nagel te verwachten dat rond 2008/2009 de planprocedure kan worden afgerond. Dan moet het eigenlijke werk nog beginnen.
Het verruimen van de Donau is topprioriteit op de Europese lijst van Transeuropese Netwerken (TEN), maar de Duitse staatssecretaris moest toegeven dat procedures zich daar weinig van aantrekken. 'Dat is overigens niet alleen een Duits probleem.'
<>Nagel liet doorschemeren benieuwd te zijn naar plannen van de deelstaat Beieren om tegen de nadrukkelijke wens van de Duitse Grünen toch stuwdammen te bouwen voor een beter bevaarbare Donau bij laag water. Over de houding van de Grünen liet hij zich, hoewel uitgedaagd door minister Peijs, niet uit: 'Ik kan de Duitse coalitie niet in gevaar brengen.'
In z'n algemeenheid stelde Nagel dat vooral in de regio mensen niet willen dat 'hun' rivier iets wordt aangedaan. 'We moeten ze meer laten zien waar die rivier ontspringt en naartoe stroomt. Over de ecologie van rivieren weten we tegenwoordig al heel veel. Maar de ecologische aanpak dringt nog onvoldoende door in het publieke debat.'

Steviger verankering
Dat er meer moet gebeuren om de Duitse binnenvaart opnieuw in het zadel te helpen, is de staatssecretaris helemaal duidelijk. Duitse vervoersprognoses wijzen op een transporttoename van 1997 tot 2015 met 64% naar 600 miljard tonkilometer, in de binnenvaart met 43% naar 90 miljard tonkilometer. In tonnen komt dat neer op een groei met 27% naar 300 miljoen ton scheepslading.' Nagel streeft naar een steviger verankering van de binnenvaart in de Duitse vervoerspolitiek, temeer omdat Duitsland met 7500 kilometer vaarweg ('meer dan Nederland') ook nog eens een sterke draaischijffunctie binnen Europa heeft. Bovendien zijn 400.000 arbeidsplaatsen in Duitsland direct of indirect van de binnenvaart afhankelijk.
Over de grootste investeringsbarrière voor Duitse binnenvaartondernemers - bij verkoop schip meteen afrekenen met de fiscus - zei Nagel dat in overleg met het Duitse ministerie van Financiën alles wordt geprobeerd om de mogelijkheden op hetzelfde niveau te brengen als in Nederland.

Hengelo - Polen
Directeur mr Dick van den Broek Humphreij van de verladersorganisatie EVO vroeg Nagel waarom het Mittellandkanaal niet op het TEN-programma voorkomt. Kwestie van prioriteiten en krachten bundelen op Europees niveau, legde de staatssecretaris uit. Hij begreep het grote belang voor de verbinding van Duitsland met Polen, en beloofde de suggestie van de EVO-directeur - de laatste 20 kilometer tussen MLK en de haven van Hengelo opengraven - mee te nemen.

Schipper Nico van Lent (ms Maja) kwam met onderbouwde kritiek op de onderhoudstoestand van de sluizen op de Main, en wilde van Nagel weten wat hij daaraan dacht te doen. De staatssecretaris moest Van Lent gelijk geven, maar verwees hem voor de onderhoudsplanning naar de aanwezige beleidsambtenaar van WSA Würzburg.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:


Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel