14 Feb '08 -Shortsea shipping nadert de kaap van 130 miljoen ton
Helft van alle trafiek in Vlaamse zeehavens bestaat uit shortsea shipping
HASSELT 14/2 - In de vier Vlaamse zeehavens heeft het goederenvervoer met shortsea
shipping (SSS) afgelopen jaar een absoluut recordcijfer bereikt, met
een trafiek van bijna 130 miljoen ton. Uit cijfers die zopas zijn
vrijgegeven door het Promotiebureau voor Shortsea Shipping, blijken de
volgende vaststellingen:
In 2007 werden er 8.813.668 ton goederen meer per shortsea
shipping vervoerd dan in 2006, dat is een stijging met 7,3 procent.
Voor het zesde jaar rij op rij groeit de SSS-trafiek in onze zeehavens.
Tussen 1999 en 2007 is de SSS-trafiek in onze havens gestegen met 46 procent.
Meer dan de helft (50,09 procent) van alle trafiek in de Vlaamse zeehavens bestaat uit shortsea shipping.
De SSS-trafiek stijgt in alle havens, behalve in Zeebrugge waar
een lichte achteruitgang veroorzaakt wordt door een verschuiving van
een goederenstroom.
Het succes van shortsea shipping is een rechtstreeks gevolg van de mobiliteitscrisis op de wegen. Veel vervoerders en ook wegtransporteurs schakelen over op een combinatie van wegvervoer en shortsea, al dan niet in combinatie met een stuk binnenvaart of spoor. Vanuit onze zeehavens kunnen 40 landen met shortsea lijndiensten aangelopen worden. Voor elk type lading bestaat er overigens een scheepstype op maat. Als transportmodaliteit van de toekomst wordt shortsea shipping de jongste jaren sterk ondersteund door de Europese Commissie.
Stijging 7,3%
In 2007 telde het Promotiebureau Shortsea Shipping een totale SSS-trafiek van 129.253.762 ton, een stijging met 7,3 procent tegenover 2006. Vermits de vier Vlaamse zeehavens afgelopen jaar een totale overslag realiseerden van 258 miljoen ton, vertegenwoordigt SSS 50,09 procent van de trafiekprestatie.
Het Promotiebureau houdt deze cijfers bij sedert 1999. In dat jaar bedroeg de SSS-trafiek in de Vlaamse zeehavens 88,5 miljoen ton. In acht jaar tijd werd dus een groei opgetekend van 46 procent.
Nagenoeg alle havens kennen een groei van hun SSS-verkeer. De sterkste groei is voor Antwerpen, waar in 2007 zo'n 81.413.034 ton per SSS werd aan- of afgevoerd (plus 11,4 procent). Shortsea shipping groeide in Gent met 6,96 procent tot 12.381.326 ton. In Oostende steeg de SSS-trafiek met 2,28 procent tot 7.980.449 ton. Zeebrugge kende een lichte terugval tot 27.512.722 ton (min 1,72 procent), een evolutie die wordt toegeschreven aan het schrappen van de Algerijnse aardgasaanvoer als SSS-trafiek.
Verschil per haven
Het relatief belang van shortsea shipping verschilt van haven tot haven. In Antwerpen bestaat 44,51 procent van alle overslag uit SSS-trafiek. Het relatief belang van SSS in Antwerpen is in 2007 verder gestegen. In Gent is die verhouding 49,33 procent, en in Zeebrugge 65,39 procent. Met 99,58 procent is nagenoeg alle havenactiviteit in Oostende shortsea shipping.
Op de rivieren en kanalen is de shortsea-trafiek afgelopen jaar met 7,2 procent gestegen tot 1.703.505 ton. Die stijging is volledig voor rekening van het Zeekanaal, dat een toename van zijn SSS-vervoer kende van 12 procent. Het SSS-vervoer op het Albertkanaal liep enigszins achteruit, nog altijd als gevolg van de beperkte doorvaarthoogte onder enkele bruggen.
Shortsea shipping behelst alle vervoer te water, zowel van goederen als passagiers, over een traject dat gedeeltelijk op zee ligt en waarbij de oceaan niet wordt gekruist. In het bijzonder gaat het om de vaart langs de Europese kusten, met inbegrip van de Noordzee, de Middellandse zee, de Zwarte Zee en de Oostzee.
Promotie Shortsea Shipping Vlaanderen werkt binnen een netwerk van SSS-promotiediensten in twintig Europese landen (Europees Shortsea Netwerk).