14 Feb '08 -Aanvaring tussen schepen op mistige Waal, brandweer te water
BEMMEL 14/2 - In de nacht van woensdag 13 op donderdag 14 februari zijn
in dichte mist op de Waal binnen de gemeente Lingewaard twee schepen
met elkaar in aanvaring gekomen. De schepen zijn frontaal op elkaar
gevaren. Beide schepen liepen hierbij enkele flinke deuken op. Er deden
zich geen persoonlijke ongevallen voor en ook het milieu heeft geen
schade ondervonden. De Waterpolitie van het Korps landelijke
politiediensten (KLPD) onderzoekt het ongeval.
Omstreeks 02.00 uur kreeg de Waterpolitie de melding dat op de Waal ter hoogte van Bemmel een lege tanker en een geladen zeeschip tegen elkaar waren gevaren. Het zicht tijdens de aanvaring varieerde van 200 tot 600 meter. Het zeeschip was onder het commando van een loods met een lading stenen onderweg naar Duitsland en voer volgens de verklaring van de loods aan de voor haar bakboords wal. Het leeg van gasolie stroomafwaarts varende tankschip voer aan haar stuurboords wal en kon het zeeschip niet meer ontwijken. Beide schepen liepen behoorlijke schade op aan hun voorschepen maar kunnen hun reis voortzetten.
Brandweer te water
Op weg naar de aanvaring raakte een vaartuig van de brandweer uit Millingen aan de Rijn een krib in de Waal tegenover de Pannerdense Kop. Drie van de zes opvarenden van het open vaartuig, een zogenaamde ‘rigid inflatable’ met buitenboordmotor, raakten te water maar konden op eigen kracht uit het water komen. De drie brandweermannen zijn naar het ziekenhuis overgebracht. Twee van hen vertoonden onderkoelingsverschijnselen en de derde had vermoedelijk enkele gebroken ribben. Alle drie hebben ze inmiddels het ziekenhuis verlaten. De boot raakte bij het ongeval zwaar beschadigd en de Waterpolitie onderzoekt ook dit scheepsongeval.
idd Arjan dat is zeker waar wat je zegt, mist betekent gewoon rechtstverkeer in Nederland, maar ik geloof dat dan verkeerspost nijmegen ook een grove fout heeft gemaakt door dat niet op te merken, want daar is gewoon radardekking.. dus die had het aan zien kome en gewoon in kunnen grijpen door beide partijen op zn minst te waarschuwen..
de post had kunnen waarschuwen maar is er niet verantwoordelijk voor .de kapitein is er verantwoordelijk voor hij moet de regels naleven .in mijn ogen vind ik dat die loods een tijd niet mag varen als gezagsvoerder en de regelementen moet gaan leren .en over het algemeen vindt ik dat de zeevaart die op de binnenwateren varen zeer roekeloos varen .ze vergeten dat ze net zo veel rechten hebben als beroepsvaart .en ook zo moeten varen ,en niet met grote zeeen aan de kont en midden in bag varen want ook de binnenvaart ligt op waterstand
Fred, je hebt gelijk dat de verantwoording voor de kaptein is, en idd die moet je nu ff zn papieren innemen.. maar !!! ik heb zelf ook een keer zo’n situatie gehad op dat stuk rivier dat er eentje aan de verkeerde kant opkwam en toen werden we ruim van te voren geinformeerd door de post wat er zich afspeelde dus voordat we het op radar zagen wisten we al wat er ging komen, daardoor ging alles net mis en dat had hier dus ook zo moeten gaan ..
Maar dat is mijn mening, graag hoor ik die van andere hierover ook aan..