04 Feb '08 -Sluis Bamberg weer vrij van gezonken schip
BAMBERG 4/2 - Het 80 meter lange, gezonken vrachtschip Marc is zondagmiddag de sluis van Bamberg uitgevaren. Het schip, geladen met 1000 ton magnesiet, maakte donderdagochtend om 11:25 uur water in het voorschip en zonk binnen een paar minuten naar de bodem van de sluis. De sluiskolk werd drooggezet, duikers dichten de scheur in de romp en een kraan heeft zo'n 350 ton lading uit het schip gehaald. Sneller dan dinsdag, zoals de WSA had gehoopt, was de vaarweg weer vrij.
De 51-jarige kapitein van het schip uit Duisburg werd door de
bemanning van het ms Oostende, dat ook in de sluis lag, uit het water gehaald en met
onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis overgebracht. Een
matroos, die op een noodtrap wist te springen, liep geen verwondingen
op.
Het gezonken schip vaart voor MSG. Het verloor olie, maar de restanten zijn inmiddels weggepompt. De stremming van de Main-Donauverbinding duurt voort. Boven en beneden de sluis liggen inmiddels tientallen schepen te wachten. De berging wordt bemoeilijkt door bouwwerkzaamheden op
de sluis en zal naar verwachting minstens tot dinsdag duren. Donderdagavond werd het water hoog opgestuwd, zodat het tweede schip over het gezonken schip heen de sluis uit kon varen.
De oorzaak van het ongeval is door de politie inmiddels bekendgemaakt. MSG-woordvoerder Manfred Mohr zei daags na het ongeluk voor de Bayerische Rundfunk nog: 'Het schip was goed beladen, de lading kon niet schuiven, de kapitein heeft al twintig jaar een patent en het schip zelf was in een goede onderhoudstoestant. Wij kunnen dit ongeluk niet verklaren.' De politie meldt:
Die Bamberger
Wasserschutzpolizei stellte bei ihren Ermittlungen und Untersuchungen
fest, dass dem Unglück ein nautisches Fehlverhalten des Schiffsführers
und seines Matrosen zugrunde gelegen haben dürfte. Nach Spurenlage war
das Schiff beim Einfahren in die Schleuse offensichtlich unter
Missachtung von Sicherheitsmarkierungen zu nah an das obere
Schleusentor herangefahren worden. Dort verhakte es sich beim
Aufschleusen unter dem Drempel, einer Betonverstrebung am Schleusentor.
Dadurch wurde der Bug unter Wasser gedrückt, während das Heck weiter
stieg. Es drang Wasser in die Laderäume und das Schiff sank innerhalb
von Sekunden.
Inwieweit noch andere Personen am Unfallgeschehen
mitverantwortlich sein könnten, prüft derzeit die Bamberger
Staatsanwaltschaft.
dit vreselijke ongeluk draait nu het personeel voor op van het schip.
maar het sluis personeel is net zo fout die hebben peperdure camera,s staan en het blijkt dat ze die niet gebruiken , die man is net zo fout ,die bellen liever met colega,s of andere , maar hun werk is niet de eerste plaats
M.i. duidelijk te wijten aan de afstandsbediening…
Met twee man vier sluizen tegelijk bedienen, en zo’n 20 beeldschermen om je heen…
Waar let je dan nog op???