Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

04 Feb '08 -Sluis Bamberg weer vrij van gezonken schip

BAMBERG 4/2 - Het 80 meter lange, gezonken vrachtschip Marc is zondagmiddag de sluis van Bamberg uitgevaren. Het schip, geladen met 1000 ton magnesiet, maakte donderdagochtend om 11:25 uur water in het voorschip en zonk binnen een paar minuten naar de bodem van de sluis. De sluiskolk werd drooggezet, duikers dichten de scheur in de romp en een kraan heeft zo'n 350 ton lading uit het schip gehaald. Sneller dan dinsdag, zoals de WSA had gehoopt, was de vaarweg weer vrij.

Zie ook:

De 51-jarige kapitein van het schip uit Duisburg werd door de bemanning van het ms Oostende, dat ook in de sluis lag, uit het water gehaald en met onderkoelingsverschijnselen naar het ziekenhuis overgebracht. Een matroos, die op een noodtrap wist te springen, liep geen verwondingen op.

Het gezonken schip vaart voor MSG. Het verloor olie, maar de restanten zijn inmiddels weggepompt. De stremming van de Main-Donauverbinding duurt voort. Boven en beneden de sluis liggen inmiddels tientallen schepen te wachten. De berging wordt bemoeilijkt door bouwwerkzaamheden op de sluis en zal naar verwachting minstens tot dinsdag duren. Donderdagavond werd het water hoog opgestuwd, zodat het tweede schip over het gezonken schip heen de sluis uit kon varen.

De oorzaak van het ongeval is door de politie inmiddels bekendgemaakt. MSG-woordvoerder Manfred Mohr zei daags na het ongeluk voor de Bayerische Rundfunk nog: 'Het schip was goed beladen, de lading kon niet schuiven, de kapitein heeft al twintig jaar een patent en het schip zelf was in een goede onderhoudstoestant. Wij kunnen dit ongeluk niet verklaren.' De politie meldt:

Die Bamberger Wasserschutzpolizei stellte bei ihren Ermittlungen und Untersuchungen fest, dass dem Unglück ein nautisches Fehlverhalten des Schiffsführers und seines Matrosen zugrunde gelegen haben dürfte. Nach Spurenlage war das Schiff beim Einfahren in die Schleuse offensichtlich unter Missachtung von Sicherheitsmarkierungen zu nah an das obere Schleusentor herangefahren worden. Dort verhakte es sich beim Aufschleusen unter dem Drempel, einer Betonverstrebung am Schleusentor. Dadurch wurde der Bug unter Wasser gedrückt, während das Heck weiter stieg. Es drang Wasser in die Laderäume und das Schiff sank innerhalb von Sekunden.
Inwieweit noch andere Personen am Unfallgeschehen mitverantwortlich sein könnten, prüft derzeit die Bamberger Staatsanwaltschaft.

Het schip wordt afgevoerd naar de sloop.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    dit vreselijke ongeluk draait nu het personeel voor op van het schip.
    maar het sluis personeel is net zo fout die hebben peperdure camera,s staan en het blijkt dat ze die niet gebruiken , die man is net zo fout ,die bellen liever met colega,s of andere , maar hun werk is niet de eerste plaats

    kalimera (Email) - 06 Februari '08 - 23:59


    M.i. duidelijk te wijten aan de afstandsbediening…
    Met twee man vier sluizen tegelijk bedienen, en zo’n 20 beeldschermen om je heen…
    Waar let je dan nog op???

    Harm (Email) - 10 Februari '08 - 14:08



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel