Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

31 Dec '07 -AIS volgsites zijn illegaal

NIJMEGEN 31/12 - Het publiek volgen van binnenvaartschepen met AIS (Automatische Identificatie door middel van transponders) op websites is in een recente wijziging van de Scheepvaartverkeerswet zo goed als uitgesloten. 'Het gebruik van AIS-gegevens is alleen toegestaan voor verkeersmanagement. Elk ander gebruik is illegaal, bij wet verboden', aldus de Nederlandse RIS-projectleider en Rijnvaartcommissaris Ivo ten Broeke.

Hij verraste daarmee de ongeveer honderd bezoekers aan de jaarlijkse Telematicadag, zaterdag 29 december in het KSCC Schipperscentrum in Nijmegen. Met de prikkelende vraag 'Heeft de binnenvaartondernemer iets te verbergen?' werd het thema van de dag - Privacy en Elektronisch Melden - scherp aangezet. Inhoudelijk bleek er weinig verschil met voorgaande jaren. Het veelzijdige onderwerp Telematica is geleidelijk versmald tot River Information Services (RIS). De informatiemarkt telde nog drie standhouders, alles speelde zich af in dezelfde zaal. Soep en broodjes smaakten als vanouds.

Gebruik AIS-gegevens
Het nieuwe 'Besluit gegevens scheepvaart 2007' is 20 oktober in werking getreden en sluit het gebruik van AIS-gegevens door politiediensten en commerciële partijen in de praktijk volledig uit. De privacy van varende ondernemers is hiermee bij wet beschermd. Het laatste restje weerstand tegen AIS ebt weg, bleek tijdens discussies in Nijmegen.
Schippers willen nu vooral weten hoe snel ze een gecertificeerde transponder aan boord kunnen krijgen. Altijd leuk, gekoppeld aan de elektronische kaart niet alleen je eigen schip maar ook andere schepen te zien. Zolang het maar niets kost.
Ten Broeke moest de onzekerheid over de beschikbaarheid van apparaten nog even laten voortbestaan. De Centrale Commissie voor de Rijnvaart (CCR) heeft een procedure voor typgoedkeuring aangenomen, maar formeel is er nog geen apparaat gecertificeerd. Evenmin is duidelijk onder welke voorwaarden de overheid meebetaalt. Wordt het een subsidie op de aanschaf of verstrekt deoverheid apparaten vanuit centrale inkoop? Alles lijkt nog open. Wel is duidelijk dat er een regeling komt voor zo'n 8000 schepen, naast commerciële vaartuigen ook recreatieschepen langer dan twintig meter, mits gebruikmakend van het Nederlandse vaarwegennet. Ten Broeke kon nog geen termijnen noemen.

Zendvergunning
Voor het gebruik van een AIS-transponder moet eenmalig een zendvergunning worden aangevraagd en betaald, vergelijkbaar met de vergunning voor marifoon en radar die voortaan ook eenmalig is. Voor het verstrekken van een AIS-transponder, onder welke voorwaarden dan ook, heeft de overheid geen toestemming van de Europese Commissie nodig, aangezien deze staatssteun de 200.000 euro per onderneming (deminimis-regeling) niet te boven zal gaan. De prijs van AIS-transponders ligt tussen 2000 en 4000 euro.

Oostenrijk stelt het gebruik van AIS-transponders vanaf 1 april 2008 verplicht. Apparaten worden tegen een borgsom van 500 euro beschikbaar gesteld. Duitsland komt in 2009 met een eigen invoeringsprogramma. De oosterburen werken aan een volledig dekkend monitoringsysteem met AIS dat technisch wordt gekoppeld aan de Nautische Informations Funk (NIF). Het nieuwe AIS-systeem dient in Duitsland ook een ander doel, namelijk het automatisch invorderen van Abgaben op kanalen, waarvoor schippers dan niet meer de sluis op hoeven. In België en Frankrijk worden pilots met AIS voorbereid in het kader van het Europese RIS-implementatieprogramma (IRIS). In Nederland wordt het Informatie- en Volg-Systeem (IVS90) ook afgestemd op AIS.

AIS-informatie beperkt
De door binnenvaarttransponders uitgezonden informatie blijft overigens ook zeer beperkt: alleen voor het bepalen van de positie en de identificatie van het schip. 'Misschien voegen we ooit nog eens het blauwe bord toe voor het varen aan de verkeerde wal', suggereerde Ten Broeke. Alle andere informatie (aantal opvarenden, lading, herkomst en bestemming) zal met eenmalig elektronisch melden worden uitgewisseld.
Bureau Telematica Binnenvaart (BTB) stelde over elektronisch melden een video samen, die ook tijdens Schuttevaer-afdelingsvergaderingen wordt vertoond. Daaruit blijkt het melden via BICS nog lang geen gemeengoed. 'We schatten het op zes tot acht procent van alle reizen', zei BTB-projectleider Henk van Laar. Hij kon zich wel vinden in het tegenargument dat melden via de marifoon vaak handiger en ook gezelliger is. Soms komt het moment van melding niet goed uit. Bovendien komt het ook nog regelmatig voor dat een melding vaker dan eens per reis moet worden gedaan.
BTB hoopt met een communicatiecampagne meer schippers te overtuigen van het nut van elektronisch melden via BICS. Tankvaartondernemer Ronald Versloot, die voorzitter is van de BTB-werkgroep Telematica, wees op het belang van vertrouwelijke behandeling van ladinggegevens. 'Het ADNR schrijft het voor, maar ook voor andere lading geldt dat het uitwisselen van gegevens door de ether verre van vertrouwelijk is.'

Iets en niets te verbergen
'De schipper heeft uit concurrentieoverwegingen wel iets te verbergen, uit privé-overwegingen ook', zocht Ten Broeke aansluiting bij het thema van de dag. 'Maar als vervoerder van gevaarlijke stoffen en als verkeersdeelnemer, die zich aan de wet- en regelgeving houdt, nadrukkelijk niet.'
Ook vervoerders van containers zullen zich vanaf 1 april 2008 bloot moeten geven. Vanaf die datum geldt Europees de verplichting tot elektronisch melden voor schepen die meer dan twintig containers vervoeren over de Rijn. Ze moeten zich bij aanvang van de reis melden bij de verkeersposten in Dordrecht, Tiel of Nijmegen, dan wel bij de Revierzentralen in Duisburg, Oberwesel, Bazel of de Franse verkeerspost Gambsheim.

De schipper is verantwoordelijk voor het verstrekken van de juiste ladinggegevens, maar hij moet kunnen vertrouwen op de juiste informatie vanaf de wal. 'Het kan niet zo zijn dat een schipper elke container moet openmaken om erachter te komen wat erin zit en of erin zit wat zijn papieren aangeven', zei Ten Broeke.

Adviseur Piet Nefkens vond dat er over het algemeen veel te gemakkelijk wordt gedacht over de informatievoorziening aan boord. 'Er zijn vele partijen bij betrokken. Opdrachtgevers verrekken het, platgezegd. Dat betekent dat bargeoperators heel veel handmatig werk moeten doen om documenten in orde te brengen. De macht van de klant is erg groot…' Volgens Nefkens werken veel terminals met 'noodoplossingen', waardoor transportopdrachten het schip vaak niet elektronisch bereiken. Omgekeerd zijn stuwinstructies door terminals niet elektronisch te verwerken, zodat het voorkomt dat schippers met de verrekijker moeten volgen hoe containers worden geplaatst. 'Met name op het traject Antwerpen-Rotterdam doen zich nog veel knelpunten voor. Domweg doordat partijen niet in staat of bereid zijn te investeren in elektronisch berichtenverkeer', zei Nefkens die er langzamerhand voor pleit het maar te doen zoals het kan zolang het niet kan zoals het zou moeten. 'Neem marktpartijen werk uit handen, denk niet teveel in vaste patronen, kom elkaar te hulp, gebruik alle aanwezige informatiestromen op een nieuwe manier, blijf niet te lang wachten op allerlei computeraanpassingen die nodig zouden zijn om het probleem op te lossen.'

Informatiegestuurd
Nefkens werkt zelf met de 380 nautische specialisten van het Korps Landelijke Politiediensten aan het project CARIN, dat de politie meer informatiegestuurd moet laten werken. Met marktpartijen worden convenanten gesloten die leiden tot het Politie Keurmerk Secure Loading. Bedrijven die de afgesproken procedure volgen kunnen rekenen op minder controles; het onderweg controleren aan boord van schepen is dan al helemaal niet meer nodig. 'Ook de politieman moet eraan wennen niet bij elke fout een bekeuring uit te schrijven, maar te letten op de juiste procedures', volgens Nefkens.


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Ik vind dat er op het gebied van AIS enzovoorts,in Nederland alleen maar veel wordt gepraat zonder dat er echt iets gebeurd.
    In Oostenrijk waar wij en vele andere Donau vaarders de Transponders aamgevraagd en geplaatst hebben ging het toch eenvoudiger.
    Waarom in Nederland niet op dezelde manier tewerk gaan…..

    Gerrit van den Adel (Email) - 01 Januari '08 - 08:43


    Allereerst voor een ieder de besta wensen voor 2008

    Een kleine reactie van mij kant
    Wij kennen in nederland geen verbod op ontvangst inrichtingen en Nederland heeft de conventie van Geneve ondertekend dat hout in dat alles wat ontvangen kan worden ook ontvangen mag worden en daar horen marifoon gesprekken bij en ook Ais
    De ontvangertjes om met kaart aan de Laptop te hangen kosten geen 300 euro meer dus deze markt is al lang voorzien van ontvangst apperatuur en onder hobbyisten al lang gemeengoed.
    Deze onvangertjes geven het mmsi nummer en de heading, speed en de overige gegevens welke in het Ais protocoll vermeld worden geen scheepsnaam die moet je via interned er bij rapen maar het is niet moelijk om aan alle roepletters van schepen te komen met scheesnamen en MMSI nummers
    De ais transponder is een Marifoon welke data uitzend op kanaal 87 hoog en 88 hoog en valt gewoon onder de marifoon mavhtiging van het schip dus ook onder de bestaande vergunning .
    Groeten G.Schuttevaer

    Schuttevaer (Email) (URL) - 02 Januari '08 - 22:23



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel