20 Dec '07 -Dronken schipper de weg kwijt op Westerschelde
VLISSINGEN 20/12 - De Waterpolitie van het Korps landelijke politiediensten (KLPD) uit Vlissingen heeft op de Westerschelde donderdag 20 december tegen de schipper van een lege binnenvaarttanker proces-verbaal opgemaakt voor onder andere het varen onder invloed. De 58-jarige schipper uit Oostende had een alcoholpromillage van 1,5 promille in zijn bloed.
Omstreeks 09.10 uur kreeg de Waterpolitie van de Verkeersleiding de
melding dat er vanaf Antwerpen een binnenvaarttanker onderweg was die
niet reageerde op oproepen van de Centrale Zandvliet en van andere
schepen. Het schip zou ook slingerend over de rivier varen en zelfs
ergens vastgezeten hebben. De Waterpolitie voer het schip tegemoet.
Aan
boord van het schip constateerden de agenten dat de schipper gedronken
had. De voorlopige ademtest gaf aan dat hij boven de toegestane limiet
van 0,8 promille zat. Bij nader onderzoek bleek dat er nog
verschillende andere redenen waren waarom het schip eigenlijk niet
mocht varen. De schipper was niet in het bezit van het radarpatent dat
vereist is bij het varen in de mist. Bovendien was het schip
onderbemand. De tweede persoon aan boord was namelijk niet in het bezit
van de vereiste papieren. Verder was er geen goede zeekaart aan boord
zoals dat is voorgeschreven.
Aan boord zag de Waterpolitie dat in de
bakboords huid van het schip een scheur van circa vijf meter zat
waardoor het schip een beetje water maakte en iets slagzij maakte.
Tegenover de Waterpolitie verklaarde de schipper dat hij onderweg was
van Zelzate naar Luik en dat hij wist dat hij ergens had vastgezeten
maar van een scheur wist hij niets. Hij was niet zo bekend op de
Westerschelde en de mist maakte het er niet makkelijker op.
De
Waterpolitie nam het commando van het vaartuig over en bracht het schip
naar Hansweert. De schipper is vandaar naar het politiebureau
overgebracht waar de definitieve uitslag 1,5 promille alcohol in het
bloed van de schipper aangaf. De schipper kreeg een vaarverbod tot 's middags 16.00 uur opgelegd.
In overleg met de Inspectie Verkeer en Waterstaat werden het
certificaat van onderzoek en het certificaat van goedkeuring van het
schip ingenomen. Het schip dient eerst gerepareerd te worden en na
herkeuring kan de eigenaar de papieren weer terugkrijgen.
zal wel weer met een sisser aflopen. niet normaal dat hij om 16.00 uur weer weg mag. zo’n vent moet je langer vast zetten en inderdaad 1 jr. vaar verbod geven!!! hier word je schijt ziek van. zulke berichten.
Na een paar uur vaarverbod dan weer te mogen varen is niet echt iets om van te leren. Volgende week doet die vent weer precies hetzelfde.
Waar zijn de strafrechten ???
Sparerib - 22 December '07 - 21:53
Reageer op dit bericht:
(Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)