19 Dec '07 -Duricha lost als eerste aan nieuwe Euromax terminal
ROTTERDAM 19/12 - Het binnenvaartcontainerschip Duricha is dinsdag als eerste schip gelost aan de nieuwe Euromax terminal van ECT. Havenfotograaf Danny Cornelisse maakte een uitgebreide fotoreportage op PortPictures.nl.
Door de ingebruikname van de volautomatische Euromax terminal, met in de eerste fase een capaciteit van 2,3 miljoen TEU, neemt de Rotterdamse containercapaciteit met circa twintig procent toe. In deze terminal neemt een combinatie van de rederijen Cosco, ‘K’-Line, Yang Ming en Hanjin deel.
De kranen, Automated Rail Mounted Gantry Cranes (ARMG's), rijden op railbanen en tillen de containers in en uit een deel van het opslaggebied voor containers (stack).
Aan de waterzijde zorgen automatische voertuigen voor de aan- en afvoer van/naar de schepen. Aan de landzijde transporteren vrachtwagens de containers van/naar de verzenders en ontvangers. Daar tussendoor, in de rustige uren, kunnen de ARMG's hun deel van de voorraad op de meest efficiënte manier ordenen.
Al deze bewegingen worden vanaf een controlecentrum volautomatisch geregeld. In de eerste fase bestaat de uitrusting van terminal uit 58 ARMG's en o.a. 16 kadekranen, 2 railkranen en 96 automatische voertuigen.