Welkom bij VAART!
VAART!PORTAL: SCHEEPVAART | SCHEEPSBOUW | CRUISE | SLEEP & DUW | HAVENS | BAGGER | PRIKBORD


Nieuws, vragen, suggesties of opmerkingen over VAART! kun je kwijt bij de redactie op info@vaart.nl

©
VAART!Info

Powered by Pivot - 1.40.3: 'Dreadwind'

Tips of eigen foto's bij het nieuws?
Mail ze naar VAART!
VAART!NieuwsNet / Fotolog / Rusland

06 Nov '04 -Lekkende tanker ondergeschuimd in Krammersluizen

KRAMMERSLUIZEN 6/11 update - Het met 1600 ton benzine geladen mts Hedy Jaegers (1995 ton) heeft zaterdag volgens Rijkswaterstaat maximaal 200 liter benzine gelekt in de Krammersluizen. De lekkage werd 's ochtends om 10 uur ontdekt. Hulpdiensten werden gealarmeerd en het scheepvaartverkeer werd stilgelegd.

De brandweer heeft het enkelwandige tankschip, dat voorin de sluis lag, ondergeschuimd. Doordat de Hedy Jaegers niet helemaal was volgeladen, kon lading uit het lekkende compartiment intern worden overgepompt. Op dat moment was alle gevaar voorbij, omdat het schip niet langer benzine lekte.

Een viertal andere binnenschepen, die evenals een jacht 'gevangen' werden gehouden, kon rond het middaguur via de achterdeur de sluiskolk uitvaren. Brandweer, politie en ambulances waren in groten getale ter plaatse. Een duiker kon geen lek vinden. Na onderzoek van de scheepvaartinspectie kon de tanker de sluis om zeven uur 's avonds verlaten en de reis vervolgen.

Ondanks dat het lekkende benzineschip vrijwel recht onder de weg over de sluizen lag, werd het autoverkeer niet stilgelegd, zegt brandweerofficier M. Leune in de Provinciaal Zeeuwse Courant. 'We roken wel benzine toen we aankwamen, maar er was geen sprake van een explosief mengsel. We hebben ook gemeten in de kelders rondom de sluizen, maar ook daar was geen sprake van ontploffingsgevaar.'

Burgemeester J. Asselbergs bevestigt dit tegenover de PZC. ,,Het ging om een geringe hoeveelheid benzine, ongeveer tweehonderd liter, die uit het schip is gestroomd. Het zou anders geweest zijn als het een chemische stof geweest was. Nu was er geen sprake van explosiegevaar.’’


Laatste nieuws in VAART!NieuwsNet:

+++ meer...


Reacties:

    Waarom kon de scheepvaart een paar uur niet schutten, ook niet met de andere sluiskolk?

    Als het werkelijk zo gevaarlijk was, hadden ze het verkeer op de brug ook af moeten sluiten.

    Maar ja, dat schippers moeten wachten is nog nooit zo erg geweest als dat treinen of auto’s moeten wachten.

    R.A. Steenbergen (Email) (URL) - 06 November '04 - 22:11


    Wat een dom antwoord van dhr/mevr Steenbergen. Ten eerste rijden er geen treinen over deze brug, maar dat ter zijde. Omdat er nog steeds “lompe” schippers zijn die het rookverbod in sluizen negeren, begrijp ik goed dat er zulke voorzorgmaatregelen genomen worden. In het stukje staat niet dat er helemaal niet geschut wordt, maar alleen maar met de kolk niet waar de lekkende tanker in lag. Je wil niet weten wat er kan gebeuren als er iets van een ontsteking is. Dat deze 4 schepen een uur in de sluis moeten liggen lijkt mij niet zo vreend bij deze sluis. ( normaal moet je er een uur wachten om überhaupt te kunnen schutten)

    jan (Email) - 07 November '04 - 14:12


    Jan,
    Zeker al lang niet bij de Krammersluizen geweest? De tijd dat je een uur moet wachten is voorbij. Gemiddeld rekenen we 45 minuten vanaf aankomen totdat je er door bent. Soms iets langer, soms iets korter, ook afhankelijk van de waterstand ivm uitwisselen van zoet en zout water.
    Dat de andere kolk ook niet schutte weet ik, omdat mijn broer er voor lag te wachten.
    Dat er geen treinen rijden weet ik ook wel, maar het is altijd zo geweest dat schippers moeten wachten voor treinen en auto’s (spertijden en spoorbruggen). Als de trein te laat is, slaan ze gerust een brugopening over. Dat was dus in het algemeen bedoeld. Er wordt geredeneerd dat ‘schippers maar schippers zijn’, een minderwaardig volk. Dit bleek dus maar weer zaterdag.
    Inderdaad was het zaterdag levensgevaarlijk, en juist daarom vraag ik me af waarom het verkeer door mocht rijden. (Vracht)auto’s gooien ook vonken uit de uitlaat en mensen gooien brandende peuken uit de auto. Bovendien stonden er ‘kijkers’ op de brug. Als de tanker ontploft was, had waarschijnlijk de brug meegegaan, met als gevolg onnodig veel doden. Maar ja, zo’n weg afsluiten, dat kan toch niet? Nee, dat kun je niet maken, laat alleen de schippers maar wachten, die hebben toch geen haast . . .

    R.A. Steenbergen (Email) (URL) - 08 November '04 - 09:21


    Jan heeft de klok wel horen luiden maar hij weet niet waar de klepel hangt.

    G. Steenbergen (Email) (URL) - 09 November '04 - 06:08



Reageer op dit bericht: (Anonieme reacties zonder adres worden verwijderd)

Om een reactie achter te kunnen laten, moet je Javascript inschakelen (en de pagina verversen).

Naam:  
Persoonlijke info onthouden?

Email:
URL:
Reactie: / Textile

  ( Register your username / Log in )

Kattebel: Ja, stuur mij email als iemand anders reageert.  

Kleine lettertjes: Alle HTML-tags behalve <b> en <i> zullen uit je reactie worden verwijderd. Je maakt links door gewoon een URL of email-adres in te typen.



Naar de openingspagina VAART! Actueel